6 kommentarer
Nicko: Stadium har väl i flera år bevisat att de är föränderliga och inte rädda att både ge sig in på nya marknader och modet att kliva av när det inte funkar. Resultatmässigt överlägsna alla andra aktörer...
I våras gjorde Haglöfs sovsäckar av spillmaterial, nu går man vidare med sitt leftover-projekt och har tagit fram mockasiner i olika färger, som kommer finnas i en begränsad upplaga.
Samarbete med ytterligare ett högprofilerat sportmodevarumärke och en omsättningsökning med 40 procent 2019. Det händer mycket framöver hos det svenska fashiontechbolaget We Are Spindye.
Löparskor gjorda på bönfibrer, eucalyptus och alger. Ett tidigt Aprilskämt? Inte alls. Det är vad Forever Floatride Energy GROW består av, Reeboks första helt växtbaserade löparsko.
Nike släpper sin första innebandyklubba någonsin, tillsammans med Zonefloorball. Samarbetet har fokus både på produktdesign och jämställdhet.
Nordiska e-handlaren Outnorth går in som huvudsponsor till Egmonts och Utemagasinets festival Utehelg, som hålls i vår på Värmdö, utanför Stockholm.
Det händer massor av spännande saker på vallafronten just nu. Finska Vauhti har ersatt fluorämnena med en helt egen tillsatsblandning och tyska Holmenkol blir först ut med Svanenmärkning.
Kang ski poles har gjort sig kända för sina alpina skidstavar i material som bambu och lin. Lagom till årets säsong har de även tagit fram en teleskopstav, i aluminium.
Med start i början av 2020 inleder Björn Borg ett globalt samarbete med skådespelaren Joel Kinnaman. Samarbetet är tänkt att rulla på lång sikt i såväl köpta som egna kanaler.
Tommy Hilfiger gör gemensam sak med Rossignol och skapar en premium-vinterkollektion för skidåkning och vintersport. Det är tredje gången gillt för samarbetsprojektet.
Craft inleder ett nära samarbete med den klassiska fotbollsklubben Trelleborgs FF. Efter några år i Superettan satsar den skånska föreningen hårt på att tillsammans med Craft återigen ta sig tillbaka till Allsvenskan.
I samband med Black Friday så sjösätter svenska Isbjörn en uthyrningstjänst för sin klädkollektion för barn och unga i åldern 0-16 år.
Svenska Bagheera har fördjupat sitt samarbete med ett av Sveriges just nu mest framgångsrikaste landslag. Från 2020 fram till 2022 tävlar orienteringslandslagen i kläder från Bagheera.
Innan årsskiftet stänger Stadium sina två butiker i Hamburg. Och den tredje Tysklandsbutiken stänger när hyresavtalet har löpt ut.
Adidas och Nike får se upp. Bakom de två giganterna inom sponsring av professionella fotbollslag jagar en Puma. Det nya miljardavtalet mellan Puma och Bundesliga-laget Borussia Dortmund varar dessutom i hela åtta år.
Intersport har inte rekryterat klart. Elin Johansson, expert på retailsäkerhet, ansluter i januari 2020 när kedjan skapar nya tjänsten säkerhetsexpert. Elin ska bland mycket fokusera på att göra Intersports e-handel säker.
Sportkedjan Pelle P inleder ett samarbete med organisationen Ocean Crusaders, som plockar plastskräp längs kusten. Under den här veckan donerar butikskedjan en del av sin butiksförsäljning till organisationen.
Portabel laddning är en av framtidens hetaste produktkategorier. Nu har Response Nordic fått ansvaret för att sköta distributionen av Goal Zero, experter inom portabel laddutrustning.
Svenska företaget OrganoClick får 3,7 miljoner kronor i bidrag för att utveckla ett biobaserat bindemedel för nonwoven-produkter.
Det är dags att nominera till Gear of the Year 2019 – var med och ge förslag på årets bästa produkter och varumärken inom vår bransch i sju kategorier, senast den 2 december.
Petter Stordalen får konkurrens. Outdoorinnovatören Arc'teryx lägger till möjligheten för slutkonsumenter att köpa resor av bolaget. Detta som en del i en plan att bredda sig som leverantör.
Svensk Handel räknar med att köptrycket ökar under årets Black Friday med 10-15 procent. Skälen är flera. Vi visar dessutom hur butiksledet får prissätta reaprodukterna – och inte.
Stadium Outlet fortsätter sina butiksöppningar. Idag slår portarna upp i norska Moss och på fredagen öppnar man i Trollhättan, kedjans butik nummer 57 och 58.
Intersport fortsätter bygga sin nya organisation. I början av nästa år kliver Glenda Marevind in som ny marknadschef hos kedjan.
Designvarumärket Bookman Urban Visibility, som är specialister på cykellysen och reflexer, har precis fått in nytt kapital från Poc-grundaren Stefan Ytterborn, Jellyfish Invest och Almi företagspartner.
Damernas Världs designpris Guldknappen ska premiera framträdande mode. I år får Asicsägda Haglöfs priset, för sin design och sitt hållbarhetstänk.
Nu i veckan öppnade J.Lindeberg en ny butik i köpcentret Illum, Köpenhamn, som en del av sin fortsatta satsning i Skandinavien.
Lördagen den 16 november invigs en ny outdoorbutik på Björnöns friluftsområde i Västerås. Butiken ska kombinera försäljning med uthyrning.
De sågs som ett av sportgigantens stora framtidssatsningar när de kom för ett par år sedan, robotarna som bygger skor bara 50 kilometer från huvudkontoret i Herzogenaurach. Nu flyttas de och deras elektroniska kollegor från USA till annan ort.
Intersport har börjat samarbeta med leveransföretaget Urb-it för paketleveranser till kunder i Stockholm och Göteborg. Leveranserna sker med cykel, kollektivtrafik eller per fots.
Arc'teryx åker med sitt Academykoncept till Oslo city den 30 november och erbjuder workshops, filmvisningar och möten med deras sponsrade atleter
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen
6 kommentarer
Nicko: Stadium har väl i flera år bevisat att de är föränderliga och inte rädda att både ge sig in på nya marknader och modet att kliva av när det inte funkar. Resultatmässigt överlägsna alla andra aktörer...
Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!