Så ser nya Void och Colourwear ut
3 kommentarer
Ove: Straight to outlet-ladorna.
Pro Ski Intro-dagarna som skulle ha hållits i Vemdalen 25-28 januari ställs in. Arrangören Svenskt Sportforum hoppas nu istället på att genomföra Inköpsdagarna i Åre under vecka 12.
Den nya pandemilagen som nyligen klubbades igenom i riksdagen innebär en hel del nya regler för butikshandlarna. Länsstyrelserna ska hantera tillsynen och kan kräva ut nödvändig dokumentation, samt ge böter om reglerna inte följs.
Garmin är ny majoritetsägare av GEOS Worldwide och dess dotterbolag. Förvärvet får anses som mycket strategiskt då Garmins populära nödtelefon Inreach är kopplat till GEOS GPS-spårning.
2020 var ett speciellt träningsår. Friskis & Svettis, som satsade på uteträning och onlinepass, listar nio träningstrender de tror får genomslag under 2021.
Åreföretaget Skhoop går vidare med sina varma plagg för en aktiv livsstil. Nu finns långvästen Disa även i en tvåfärgad version.
Det minskade antalet kunder inom den fysiska butikshandeln under pandemin har gjort att stölderna har minskat kraftigt. Det visar Svensk Handels senaste Trygghetsbarometer.
År 2020 var ett gastkramande år som till stor del präglades av coronavirusets framfart. Effekterna för handeln slog åt alla håll, både upp och ner. Samtidigt fick vissa sporter rekordmånga utövare. Vi listar 10 trender från året som gått, varav flera kommer göra avtryck även 2021.
Varumärket YMR Track Club har ridit bra på löparboomen under coronaåret 2020. Försäljningen har fördubblats i jämförelse med 2019. Nu provar de sig fram även med fysiska återförsäljare.
Året började utmanande för norska Aclima, men slutade med en omsättningsökning på 20 procent. Nu har de använt sina nya kunskaper för att ta fram en balaklava, riktad till de alpina skidturisterna.
Hockeygiganten Bauer ser en tydlig koppling mellan ökad kunskap och ökat sälj. Nu skalar de upp satsningen "Bauer University" under 2021. Här berättar marknadschef Marcus Johnsson om planen med utbildningen.
Ridebrain är en ny e-handelsplattform och digital marknadsplats för varumärken inom sport och outdoor. Nu investerar dessutom en sportbranschprofil i startupen.
Jackson Holes nya vd Eric Hammel siktar högt. Fram till 2025 har han som målsättning att Jackson Hole ska gå från "någon miljon" till att omsätta 100 miljoner kronor.
De nya underställen är uppbygga på två lager, ett mjukare mot kroppen och ett värmebeständigt ullager utåt. Tanken är att kombinera de två materialtypernas bästa egenskaper.
I april 2020 köpte holländska Colour Group B.V. varumärkena Colourwear och Void vilket gjorde att de hamnade i samma företagsgrupp som Tenson. Sportfack undrade hur mycket som förändrats på åtta månader.
Det har varit på gång tidigare men aldrig sagts rakt ut. Nu har till slut Adidas öppnat för en försäljning av Reebok.
Nystartade outdoorvarumärket Garphyttan får nu draghjälp av Open Air Group som kliver in som minoritetsägare i bolaget.
Åre Skidfabrik genomför just nu en rekordstor investering – målet är att bli en av världens mest moderna skidfabriker.
Denna rättelse riktar sig till våra befintliga och nytillkomna prenumeranter. Viktig info bara för er.
Hårdare restriktioner och uppmaningar att undvika köpcentrumen inför julen innebär en jätteutmaning för sporthandeln. Men det är samtidigt en bransch som vägrar lägga sig i fosterställning. Läs vad några kedjor berättar om läget just nu!
Det händer mycket hos svenska clean tech-bolaget We Are Spindye. För en månad sedan ett samarbete med H&M. Nu har bolaget blivit godkända för att börsnoteras på Nordic SME. Målet är att ta in 24 miljoner kronor.
Trangia har haft ett minst sagt bra 2020 bakom sig. Stark omsättningsökning, höga nyanställningsavtal och en Coronasommar som fick en hel värld att köpa friluftskök har lett till nyinvesteringar.
Att i butik kunna designa, testa och beställa sina customplagg är många landsvägscyklisters dröm. Nu har modevarumärket La Chemise tagit steget att öppna just en sådan – cykelboutique. Mitt i Stockholm city.
Svensk handel valde nyligen friluftsköket som årets julklapp. Deras kusin Svensk handel Stil väljer nu hoodien som årets modejulklapp.
Svenska Huski Wear toppar laget och har inlett ett samarbete med ytterligare en ambassadör. Efter André Myhrer och Skicrosslandslaget är nu även Sveriges största alpina stjärna Anna Swenn-Larsson ombord på Huski Wears färd framåt.
På Ispo Beijing den 14-16 januari, 2021, går det att boka en "avatar" för att få inblick i utbudet och för att kunna prata med leverantörer och kontakter, utan att själv vara på plats.
Adidas gör utrustning för ett hundratal sporter, från tresteg till skidskytte. Men i ett just nu hett segment har man varit borta i drygt 15 år. Tills idag, då en bred kollektion släpptes över hela världen.
Icaniwill, eller ICIW, har expanderat kraftigt under 2020. Nu blir även Outnorth, Skandinaviens ledande e-handlare inom friluftsliv, ny återförsäljare för sportvarumärket.
Nu går handeln ihop och flaggar för det rekordhårda läget för sällanköpshandeln, av sport, mode, skor. Den andra pandemivågen, tillsammans med att stöden nu delvis fasas ut, gör situationen ännu svårare.
Det var inte många veckor som nystartade butikskonceptet XCC I Ulricehamn hann köra i egen regi. Nu förvärvar kedjan Lager 157 butiken.
Terrängloppet Björkliden Arctic Mountain Marathon (BAMM) får en ny titelsponsor 2021 i varumärket Saucony. Deltagarna kommer att märka det i form av både produkterbjudanden och inspirationsföreläsningar.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen
Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!