Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

Publicerad

Månadens Divas är Camilla Schmidt och Maria Frykman Forsberg som driver barnklädmärket Isbjörn genom företaget Nordic Kidswear AB.

Varför behövs Divas i sportbranschen?   
– Det känns som ganska självklart i en sådan här mansdominerad bransch – att det finns ett kvinnligt nätverk. Många andra branscher har detsamma, just för att skapa en struktur för att verka för att det blir mer och fler kvinnor på högre positioner i företagen.

Hur kan vi inspirera nästa generation av unga kvinnor att bli nya ledare?
– Visa på goda exempel genom att ha "månadens profil/-er" som ni har nu i Sportfack, stories och erfarenheter som inspirerar yngre kvinnor att ta plats, eftersom andra kvinnor gör det! Jobba med mentorprogram inom Divas, där vi äldre och erfarna aktivt kan ledsaga de yngre.

Hur kan vi få svensk sportbransch att välja kvinnor till vd- och direktörspositioner? 
– Återigen genom att lyfta succé stories i branschen där det finns kvinnlig management. Houdini Sportswear är ju ett bra exempel, Skhoop ett annat, Isbjörn ett tredje… Det finns säkert många fler exempel. Framgång föder ju framgång sägs det och att våga välja en kvinnlig vd handlar kanske snarare om modet att välja bort andra manliga kandidater till förmån för en kvinna. Genom att lyfta fram kvinnor på ledande positioner, så uppmuntrar man ju även kvinnor att söka högre positioner. Båda delarna behövs för att det ska bli en förändring. Sen kommer det aldrig att bli 50/50, då det är klart färre kvinnor än män i den här branschen.

Berätta om varför ni startade Isbjörn. 
– Isbjörn fyller 10 år nästa år. 2005 när vi startade Isbjörn, så var vi ganska ensamma om att erbjuda tekniska ytterkläder för barn. Då slogs vi snarare med frågeställningar kring huruvida det fanns en marknad för den här formen av kläder för små barn. Skulle det gå att sälja? Marknaden har vuxit och mognat kraftigt sedan dess och i dagsläget så hävdar de flesta barnvarumärkena att de säljer "funktionskläder" till barn. Isbjörns filosofi är att erbjuda den absolut högsta funktionen och att göra det med omsorg om miljön i de materialval vi gör – all the way! Med den kombinationen är vi än så länge ganska ensamma på marknaden…

Vad är Isbjörns femårsplan?
– Möjligheterna är många som det ser ut nu och framtiden ser väldigt lovande ut för Isbjörn. Vi har en stark styrelse på plats med Mikael Sundström (fd. vd SOS Sportswear) på ordförandeposten och Ola Oredsson (fd. tf. vd och sälj- och marknadschef Houdini Sportswear) som ny styrelseledamot. Vi har anställt ytterligare tre personer och är nu fem personer på huvudkontoret i Gustavsberg. Två killar och en tjej ska tilläggas. Isbjörn ska fortsätta att växa i Skandinavien och i Europa på de marknader vi har etablerat oss på. Vi kommer att satsa mycket på marknadskommunikation och försäljningsdrivande aktiviteter framöver. Vidare kommer Asien att vara intressant för oss, där vi redan nu etablerat oss i Japan. Man vet aldrig vad framtiden har att erbjuda. En sak är säker i alla fall, vi har en mycket spännande resa framför oss med Isbjörn!

On
Off

0 kommentarer

  • Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Hajpade, kanadensiska konfekionsvarumärket Lululemon har landat i Sverige. Inom en snar framtid öppnar man dessutom sin första flaggskeppsbutik. På hetaste möjliga shoppingplats.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 21:09

  • Sveriges bästa cykelstäder korade

    Sveriges bästa cykelstäder korade

    Cykelfrämjandet har poängsatt hur väl Sveriges kommuner och städer arbetar med cykelfrämjande åtgärder. Nu har årets vinnare av utmärkelsen Sveriges bästa cykelstäder presenterats i rapporten Kommunvelometern.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 12:12

  • Salming  Sports stänger butik

    Salming Sports stänger butik

    Indoor- och löpskovarumärket Salming Sports stänger en av sina konceptbutiker. Orsaken är att företaget gör en stor omstrukturering på grund av en föränderlig sporthandel.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-04-14 09:20

  • Shimano Nordic flyttar

    Shimano Nordic flyttar

    För att kunna växa ytterligare och anpassa sig till framtiden kommer Shimano Nordic att bygga ett nytt huvudkontor. "Shimano Nordic Sales and Education Center" blir 1850 kvadratmeter i två våningar och samtidigt satsar bolaget stort digitalt.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-03-02 16:36

  • Månadens event: Women in sport + adventure

    Månadens event: Women in sport + adventure

    Girls in sport är en plattform för att förbättra jämställdhet inom idrott och äventyrssport. Under festivalen Women in sport + adventure fick Divas en pratstund med initiativtagarna Lucy Rist och Jenny Lidqvist.

    Artiklar Redaktionen, 2016-02-04 15:40

  • Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Johanna Davidsson är sjuksköterskan och äventyraren som vill inspirera fler kvinnor och tjejer att ge sig ut på tur. Hon har gått från att köra flera skidsäsonger i Alperna till att planera ett äventyr till Sydpolen.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:23

  • Månadens Diva: Sara Georgsson

    Månadens Diva: Sara Georgsson

    Sara Georgsson jobbar som varumärkeschef på Silva. Hon är aktiv i Divas men om tio år hoppas hon att ett sådant nätverk inte behövs.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:04

  • Månadens Diva: Eva Strand

    Månadens Diva: Eva Strand

    Eva Strand jobbar som tillfällig VD på Haglöfs och är dessutom medlem i Asics General Executive Meeting. Hon tycker att kvinnor i ledningen är ett måste om sport- och outdoorindustrin vill överleva och fortsätta växa.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:55

  • Månadens Diva Helena Jacobsson

    Månadens Diva Helena Jacobsson

    Helena Jacobsson jobbar på Stadiums inköpsavdelning. Hon vill se fler kvinnor på ledande positioner men tror inte att kvotering är vägen att gå.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:41

  • Månadens Diva: Sara Wänseth

    Månadens Diva: Sara Wänseth

    Sara Wänseth är marknadschef på Lundhags. Just nu bor hon i Sigtuna i flyttkartonger på väg tillbaka till Undersåker, Jämtland. Hon flyttar dit med sin sambo Håkan Nyström som jobbar på Haglöfs, sonen Måns 11 år och hunden Arragon 2,5 år

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:29

  • Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Linnéa Grahn har under många år deltagit i expeditioner över hela världen. Nu vill hon få fler tjejer med på sina äventyr. Så via sin och Emma Forsells nystartade äventyrsförening Mind for Adventure lockar de med tjejer att springa tvärs över Skottland.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:28

  • Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Vanessa Åsell Tsuruga har varit Divas ansikte utåt i ett par år men nu tar hon en paus. Hon ska till Grekland för att plugga den olympiska rörelsen med målet att på något sätt jobba med OS i Tokyo 2020.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:23

  • Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Som årets kranskulla hade Viktoria Stärner det mest ärofyllda uppdraget bland de tusentals funktionärer som möjliggjorde Vasaloppets vintervecka 2015. Talet hon höll i Mora Kyrka under Högtidsfesten, fredagen den 6 mars, lämnade inte ett öga torrt. Viktoria är en sann ambassadör som kommer att gå långt, i fäders spår för framtids segrar.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:12

  • Månadens Diva: Christine Hägglund

    Månadens Diva: Christine Hägglund

    Christine Hägglund blev utsedd till Årets kvinnliga äventyrare 2013. Detta efter att hon under sex veckor ha sprungit 130 mil i våra svenska fjäll – ensam.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 14:59

  • Månadens Diva: Nanna Andersen

    Månadens Diva: Nanna Andersen

    Nanna Andersson hade länge drömt om att få jobba på Peak Performance. Nu är hon där och jobbar som Project Manager Business Developer.

    Artiklar Redaktionen, 2015-01-04 14:41

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Oakley vill ut i skogen – storsatsar på MTB

7 kommentarer

Yes Sverige: Mm mm, brukar inte kommentera, men nu måste jag, jag förstår inte Ulriks klagomål, det här är en branschtidning som jobbar för att branschen ska må bra i Sverige. Ulrik verkar bara vara bitter....

Börskurser

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
  • Ispo Business 01-2018

  • Sportfack 01-2018

  • Sportfack 11-2017

  • Sportfack 10-2017

  • Sportfack 09-2017

  • Sportfack Bike Business 07/08–2017

  • Sportfack 07/08-2017

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842