I Fokus: Smith Chromapop

Ibland dyker det upp produkter som sätter en helt ny standard. Som med sin idé, konstruktion eller design gör att allt annat känns mediokert. Mycket talar för att Smith nya linsteknik Chroma Pop är en sådan revolution.

Alla snackar om att du måste tänka utanför boxen för att verkligen komma på något nytt. Det är dock inte så enkelt att bara göra det när det också finns en enklare väg att gå där du steg för steg utvecklar det gamla. 

Glasögonföretag har i decennier experimenterat med olika färger på linser för att förstärka kontrasterna i olika ljussituationer. Vi har år efter år fått linser med lite bättre prestanda men det har inte varit snack om någon revolution. Förrän nu.

Smith har nämligen gjort det där och tänkt utanför boxen. Istället för att se vad olika linsfärger kan göra för kontrasten har de analyserat problemet utifrån ögats begränsningar. 

Allt ljus är uppbyggt av färgerna rött, grönt och blått i olika blandningar. Ögat fixar att tolka de flesta blandningarna rätt men ibland har det svårt att särskilja på blått och grönt samt grönt och rött. I vissa våglängder/nyanser påminner de olika färgerna väldigt mycket om varandra och då blir hjärnan förvirrad. Är det rött eller grönt? Grönt eller blått?

Det Smith har gjort med sin nya teknik Chroma Pop är att de har försett sina linser med ett filter som helt enkelt blockerar ljuset i de där diffusa våglängderna. Resultatet är att de våglängder av ljus som släpps igenom blir lättare för ögat att tolka och bilden blir klarare. Detta kan göras med neutrala linser för att inte alls påverka färgerna eller med färgade linser för att exempelvis ytterligare förstärka blå eller gröna nyanser.

– Vi har jobbat i många år med linser som hanterar färger för speciella ändamål som svagt ljus, när det snöar eller starka reflexer från vatten, säger Ned Post, vd för Smith Optics. Vår Chroma Pop teknologi förstärker färgerna och ger en klarhet som vi inte varit i närheten av tidigare. Rapporterna från de butiker i USA som fick börja sälja Chroma Pop redan i våras visar att kunderna också gillar linserna för de har sålt slut nästan överallt. Det är väldigt viktigt för Smith att ha snygga och moderna bågar men funktionen kommer främst och sitter i vårt DNA. Helt klart har vi fått några av våra konkurrenter att svettas med Chroma Pop.

I Fokus: Smith Chromapop
Det är i brytpunkterna mellan blått/grönt och grönt/rött som Chroma Pop blockerar ljuset för att skapa en tydligare bild.

 

Själva Chroma Pop filtret är sammanfogat med linsen så att det inte kan lossna och det har också en polariserande effekt för att ta bort reflektioner. Än så länge finns Chroma Pop bara för solglasögon men Smith jobbar för fullt med att få till det även på goggles eftersom Oakley lanserar en liknande teknik på sina goggles i vinter.

Chroma Pop finns i fyra linsfärger – neutralt grå, grå/grön, rosa och brunt – och i 20 av Smiths modeller för både dam och herr. Tanken var att Chroma Pop skulle ha kommit ut i svenska butiker nu i sommar men på grund av trycket i USA skjuts den stora europeiska lanseringen upp till i höst. Och nästa sommar ska det vara fullt pådrag.