Stadium fortsatt i topp bland kedjorna

Stadium är fortfarande Sveriges största sportkedja. Men bäst tillväxt har XXL och Sportringen som båda växte ordentligt under fjolåret.


Stadium fortsatt i topp bland kedjorna

Förra året blev ett handelsår som bjöd på ömsom vin och ömsom vatten. Efter en trög inledning på året ökade försäljningen under våren för att sedan åter igen gå trögt under sommarmånaderna. Med hösten och mörkret blev dock försäljningen bättre igen för att sedan gå på pumpen rejält i december. Enligt HUI Research blev totalomsättningen för branschen 22,05 miljarder kronor vilket var plus minus noll jämfört med 2012. Värt att notera är att dessa siffror är inklusive moms. De siffror som redovisas senare i texten och som anger kedjornas omsättning, är exklusive moms.

Tråkigt med nolltillväxt kanske någon tycker men då ska vi komma ihåg att ökningen under 2012 var väldigt kraftig. Om vi istället förlänger perspektivet med ytterligare sex år så har sportbranschen under den tiden ökat med drygt sex miljarder kronor. Det är inte fy skam.

Bakom de senaste årens positiva siffror döljer sig bland annat den pågående hälsotrenden som inte visar några tecken på att avta, tvärtom. En annan bakomliggande faktor är den ofta omskrivna branschglidningen där sportbranschen plockat konsumentköp från sko- och klädhandeln. Det är dock möjligt att H&M:s växande sportsatsning får efterföljare och sportbranschen får se upp så att den inte får smaka för mycket på sin egen medicin under de kommande åren.

Mot bakgrund av ovanstående kan det tyckas märkligt att branschen inte växte förra året. Det är som sagt alltjämt väldigt populärt att motionera och se efter sin hälsa, och något större avtryck har H&M:s försäljning knappast hunnit göra. Sannolikt handlar det istället om att det intensifierade priskriget i sportbranschen har fått intäkterna att minska trots att försäljningsvolymen faktiskt har ökat.

 

Stadium fortsatt i topp bland kedjorna
XXL hade bäst tillväxt 2013 och det nya centrallagret i Örebro kommer att stärka kedjan ytterligare enligt vd Marcus Wibergh.

Innan vi går in på själva listan kan det vara värt att nämna att vi år tyvärr saknar Team Sportias siffror. Kedjan är som bekant landets tredje största och omsatte 2012 drygt 2,7 miljarder kronor. Förhoppningsvis kan vi redovisa siffrorna vid ett senare tillfälle.

Listan med Sveriges största sportkedjor toppas även i år av Stadium som ökar sin omsättning med 3 procent till drygt 3,85 miljarder kronor. Inklusive sina Outletbutiker hade Stadium 111 butiker på den svenska marknaden under det brutna räkenskapsåret 2012/2013 vilket är 6 fler än året före. Omsättningen per butik sjönk med lite drygt 2,5 procent men kedjan drar ändå ifrån listans tvåa, Intersport.

– Det är glädjande att konstatera att Stadium trots den ökande konkurrensen och vår marknadsledande ställning kan fortsätta att redovisa tillväxt och ta marknadsandelar på den svenska marknaden och fortsatt förbättra vår lönsamhet. Vi konstaterar nöjt att vårt arbete med att fortsätta utveckla oss både vad gäller erbjudandet och konceptet uppskattas av våra kunder, vi fortsätter oförtrutet vårt arbete med visionen att aktivera världen och ta positionen som den moderna sportkedjan, säger Gustaf Öhrn, vd Stadium AB.

Tvåa på listan är Intersport som backar med knappt 5 procent till 3,22 miljarder kronor. Tillbakagång kommer främst av att kedjan under 2013 hade fem butiker färre än under 2012. Omsättning per butik sjönk från 21,6 miljoner kronor till 21,2 miljoner kronor.

– Omsättningen har minskat eftersom vi har stängt fem butiker. I övrigt ligger vi i utveckling med marknaden, säger Intersports vd Ulf Kinneson.

På tredje plats hittar vi den aktör som har haft högst tillväxt under de senaste åren, XXL Sport och Vildmark. XXL:s omsatte förra året 1,24 miljarder kronor vilket var en ökning med 56 procent. Tillväxten låg till viss del i ökad försäljning i befintliga butiker men kom framförallt från de fyra nya butiker som kedjan öppnade under 2013. XXL har nu 13 butiker på den svenska marknaden och den genomsnittliga omsättningen per butik ligger på 96 miljoner kronor vilket ingen annan av aktörena är i närheten av.

– Vi tar marknadsandelar men det gäller även att tjäna pengar och det gör vi, 2013-siffrorna ser väldigt bra ut, säger Marcus Wibergh som utlovar fortsatt kraftig expansion och framhåller att XXL:s nya centrallager i Örebro som invigdes för några månader sedan kommer att stärka kedjan ytterligare:

– Man kan säga att vi bara har haft 50 procent av XXL eftersom vi inte har haft den logistikapparat som vi nu har. Nu har vi en riktigt bra distribution till våra butiker och kan förse dem med rätt varor i rätt tid till rätt pris, säger Marcus Wibergh.

Tvåa på tillväxtlistan och fyra på den totala listan är Sportringen som ökar sin omsättning med 30 procent till 520 miljoner kronor. Jämfört med året före har kedjan ökat butiksbeståndet med 5 butiker men omsättningsökningen kommer också av att snittomsättningen per butik ökar med nästan 20 procent.

Thomas Wallhager, vd Sportringen, är nöjd med förra årets utveckling och ser ljust på framtiden. Han säger till Sportfack att vädret givetvis kommer att spela en viss roll för hur innevarande års försäljning utvecklas men påpekar också att det handlar mycket om kundmottagande.

– Vi finns ofta på mindre och mellanstora orter och vi måste ta hand om de kunder vi har. Det gör vi genom att ha bra priser men också genom hög kunskap och genom bra service. På de områdena måste vi spetsa till oss ännu mer. För att göra det har vi tagit fram utbildningar om till exempel ekonomistyrning som snart kommer att presenteras för organisationen men vi uppmanar även våra medlemmar att delta i de olika säljutbildningar som Svenskt Sportforum anordnar, säger Thomas Wallhager.

 

Stadium fortsatt i topp bland kedjorna

Just4Sport står i stort sett stilla under 2013. Kedjan har vare sig öppnat eller stängt någon butik och backar med 0,6 procent till 462 miljoner kronor. Just4Sports vd Benny Oversand säger till Sportfack att han tycker att butikerna har gjort ett väldigt bra jobb som i stort sett behållit omsättningen trots ett turbulent år.

– Jag tycker att Just4Sport-handlarna har hittat en bra nivå för sina verksamheter. De kan sina marknader och kommer att hålla sin linje, säger Benny Oversand.

Även Naturkompaniet backar något under 2013. Precis som Just4Sport hade kedjan samma butiksbestånd som året före men omsättningen sjönk med 3,6 procent. Enligt Naturkompaniets vd Henrik Hoffman är det i första hand vädret som påverkat försäljningen i negativ riktning.

– Det var ett ganska besvärligt väderår för vår bransch med en torr och fin sommar och en höst- och vintersäsong helt utan vinter. Som alla andra branscher är sportbranschen under hårt tryck och vi kan förvänta oss förändringar gällande allt från konsumentbeteenden till konkurrenssituation men jag känner mig positiv inför framtiden, säger Henrik Hoffman.

Golfkedjan Dormy ökade sin omsättning med nästan 13 procent. Enligt Dormys Mats Hedlund, delägare och grundare, infriades dock inte målsättningarna utan ökningen kom från kedjans nya butik i Kungens kurva söder om Stockholm. Boven i dramat var den långdragna vintern.

– Våren var katastrof med snö 1,5 månad för länge så vi är supertacksamma att vi ändå kom dit vi kom, säger Mats Hedlund.

I år har dock väderläget varit i stort sett det omvända och hittills i år har Dormys försäljning ökat med 28 procent. Helårsbudgeten är aggressivt satt till 340 miljoner kronor vilket motsvarar en ökning med nästan 18 procent.

– Vi har precis öppnat en ny butik i Jönköping samtidigt som butiken i Kungens kurva har mognat. Vi ser positivt på allting just nu, säger Mats Hedlund.

Golf Store Groups butiksbestånd sjönk med två butiker under förra året vilket påverkade omsättningen negativt. Men givetvis drabbades även Golf Store Groups butiker av den långa vintern och totalt sjönk snittomsättningen per butik med 6,6 procent.

– Det man tappar i början av säsongen tar man sällan igen under resten av året, säger Lars Thonning, vd Golf Store Group, som menar att kedjans butiker påverkas mer av vädret än av den allmänna konjunkturen.

– Om säsongen kommer igång tidigt och folk tar fram sina klubbor och börjar spela mycket golf, då kommer försäljningen igång automatiskt. Folk slår bort bollar och sliter ut handskar men de börjar också fundera på om de ska köpa en ny driver, ett nytt järnset eller kanske nya skor eller en ny vindjacka, säger Lars Thonning.

Löplabbet genomförde en kraftig nedskärning i sitt butiksbestånd under 2013. Antalet butiker sjönk från 19 till 14 och därmed sjönk även kedjans omsättning med nästan 8 procent. Däremot steg snittomsättningen per butik med drygt 25 procent.

– Det var rätt beslut att stänga olönsamma butiker. Vi har haft ett par tuffa år men vi har gjort en bra lågsäsong tack vare en förhållandevis mild vinter och nu ser vi fram mot en ny spännande vår och sommar, säger Tom Kellheim, vd Löplabbet.