Assist mot nya mål

Att ha visioner och våga tro på dem. Det är vad killarna på innebandybutiken Assist har gjort. Det har gett både klirr i kassan och trivsel på jobbet.

Det är tomt i butiken strax efter öppningsdags en helt vanlig tisdag när Sportfack stegar in.  Personalen däremot är redan i full gång. Det plockas bland hyllorna, ordnas bland kartongerna och webbordrar packas för leverans.  Så här dags på förmiddagen mitt i veckan kan det vara tomt i butiken. På lördagar däremot kan det trängas upp till 30 personer i den förhållandevis lilla butiken i Västertorp, bara dryga milen från Stockholms city.

– Alla innebandyspelare i Stockholm vet vilka vi är. Har man varit här en gång och köpt en innebandyklubba och fått den service vi ger så glömmer kunderna inte det. Efter det vill de inte åka till Stadium eller Intersport och nöja sig med deras begränsade utbud, säger Jocke Wiklund, butikschef på Assist.

Där i ligger något av hemligheten med butikens framgångar. Det stavas expertis och passion. Lyckas en butik skapa den känslan och skaffa de färdigheterna är mycket vunnet. Assist som började sin verksamhet i en liten lokal på Södermalm för över tio år sedan har alltid byggt just på de principerna.

– Vi är inte traditionella säljare här i butiken. Vi är innebandynördar själva som vill hjälpa våra kunder. Många av dem är också själva innebandynördar.  Därför är det är viktigt för oss att ha kunskap och att kunden går ut med rätt klubba så att han blir nöjd. För då vet vi att kunden återvänder, säger Jocke Wiklund.

Han själv började jobba i butiken för sju år sedan när den flyttade från Södermalm till Västertorp. Innan dess hade han som pojke varit kund hos Assist när den fortfarande drevs av Ove Siewer och Johan Sparrgren. De båda eldsjälarna beslöt år 2001 att slå sina kloka huvuden ihop och försöka starta en innebandybutik tillsammans. En butik som bara skulle handla om innebandy, som bara skulle sälja innebandyprylar och som endast skulle rikta sig till innebandyspelare.

– På den punkten var jag otroligt envis. Jag ville inte hamna i den där allmänna sportbutikssmörjan med en massa olika inriktningar. Jag ville satsa stenhårt men smalt bara på innebandy. Det var där jag ville att Assist skulle ha cred och det var inom innebandyn jag ville att vi skulle bli ett varumärke, säger Ove Siewer grundare och delägare i butiken.

Men inledningen var tung. Riktigt tung. Även om killarna hade en finansiär i bakgrunden och läget på Södermalm var bra, gick affärerna trögt. Det hade delvis sin förklaring i hur innebandyvärlden såg ut i Sverige i början av 2000-talet. Markanden var mindre och leverantörerna var inte så många. Alla höll dessutom inte en särskilt hög professionell nivå. Innebandysäsongen var på den tiden inte heller lika lång som den är idag. Säsongen då, körde igång i augusti men var i princip över redan strax efter nyår. Då dog också försäljningen i Assist-butiken totalt. För Ove och Johan var det svårt att överleva från januari fram till augusti.

– Idag är situationen helt annan. Det finns inte längre något uppehåll i innebandysäsongen. Serierna pågår till april eller maj och efter det kör sommarcuperna igång. När de är slut börjar försäsongsträningen och så är serierna igång igen, säger Ove Siewer.

Men den situationen vågade Ove inte ens drömma om då, 2002 i butiken på Södermalm. Däremot saknade han inte visioner. En av dem var att starta en webbshop. Det var han så gott som helt ensam om år 2003. Näthandeln var inte var mans egendom och de flesta företagen hade inte ens en egen hemsida, än mindre en webbshop. På Assist tänkte killarna i andra banor. Webbshopen var givetvis ett försök att utöka kundkretsen och öka försäljningen men det fanns också andra motiv till att Ove envisades om att lägga krut på den.

– Jag insåg att det är väldigt bra sätt att bygga varumärket Assist bland utövarna. Nätet var så lättillgängligt. Vi hade inte då råd att annonsera i tidningarna men en investering på nätet gav mer än en annons i tidningen gav, säger Ove.

 

Assist mot nya mål

Till en början hade killarna höga förväntningar på försäljningen. Med webbshopen nådde butiken alla innebandyspelare oberoende var de bodde. Men även konsumenterna var ovana och fundersamma om den nya butiksformen. Det var postförskott som gällde och kortbetalning på nätet kunde killarna bara drömma om år 2003. Men med en dåres envishet satsade Assist på den nya säljkanalen, ett beslut som senare visade sig vara helt rätt.

– Jag höll på hela nätterna och fotograferade klubborna och skorna , sedan skrev jag produkttexterna och la dem ut på hemsidan. Jag var nog lite naiv i början. Jag trodde väl att alla innebandyspelare i Kiruna skulle börja handla klubbor av mig på Södermalm. Det blev inte så, istället var hanteringen av webbförsäljningen ganska tungrodd och tidskrävande, säger Ove.

Webbshopen, butiken och klubbförsäljningen var de tre ben som Assist redan från första början satsade på. Klubbarna beställde sina matchställ och overaller från Assist och samtidigt spred sig ryktet om specialistbutiken bland innebandyspelarna i Stockholm. Alla tre delar i verksamheten gjorde sitt för att omsättningen ökade och lokalen på 68 kvadratmeter började plötsligt kännas liten. 2006 var det var dags för killarna att ta nästa steg. En flytt från Södermalm till större lokaler i Västertorp en mil längre bort blev oundviklig för att verksamheten skulle kunna växa.

– Jag upplevde en  totalskräck för att flytta butiken utanför tullarna. Jag var rädd att kunderna inte skulle komma till oss när vi flyttade till Västertorp.  Men det blev inte så, istället blev det något av en explosion. Vår omsättning ökade i raketfart, säger Ove.

Att fortsätta driva verksamheten på tumanhand gick inte längre. Det var då Jocke Wiklund kom in i bilden. Ove Siewer hade varit innebandytränare för Jocke sedan han var 12 år gammal och killen hade sedan dess varit en flitig kund i butiken på Södermalm. Nu hade han precis gått ut gymnasiet och fick frågan av sin tränare om att jobba i Assist-butiken.

– Jag var trött på att fortsätta plugga så jag ville jobba lite innan jag visste vad jag skulle göra. Men jag trivdes bättre och bättre så det blev bara så att jag fortsatte här. Det är någonting med innebandybranschen att man fastnar. Det är ett väldigt kul jobb, säger Jocke som idag, 26 år gammal har avancerat till butikschef.

Men än en gång har det blivit dags för förändring och utveckling för Assist. Butiken i Västertorp med sin butiksyta på 180 kvadratmeter, som en gång i tiden kändes otroligt stor har idag blivit trång. Personalstyrkan har också under åren i Västertorp vuxit från två till sju personer. Därför står en flytt till Sätra, nära Kungens Kurva inför dörren. Där blir butiksytan drygt 500 kvadratmeter och hela lokalen med lager och kontor är på 1000 kvadratmeter. Steget från de 68 kvadratmetrarna på Södermalm är stort.

– Vi kommer inte att ha så otroligt mycket mer produkter innanför väggarna. Istället kan vi visa upp produkterna på ett mycket bättre sätt, vi sprider ut grejerna och kunden har då lättare att få överblick över vårt sortiment. Vi kan också ha en större skovägg, vi kan ha fler klubbor på väggen, vi kan ha en större skottbana och ett större tryckeri. Vi blir snabbare och effektivare. Jag känner att där kan vi växa massor, massor, säger Ove med eftertryck.

Flytten söderut längs E4:an känns inte lika osäker som den första flytten från Södermalm. Idag vet killarna på Assist att kunderna huvudsakligen är bilburna och kommer att också hitta till den nya adressen. Att vara en specialist i en smal nisch ställer sina speciella krav på personalen. Därför har Ove varit noggrann med rekryteringarna och teamet är därför idag sammansvetsat. En viktig del i hans syn på entreprenörskapet.

– Det absolut viktigaste för mig är att alla trivs här på jobbet, trivs du inte presterar du inte på topp heller. Det är gruppens ansvar att se till att alla trivs och mår bra, det är sjukt viktigt. Idag  är vi en bra ”crew” och i den nya butiken blir arbetsförhållandena mycket bättre för oss alla, säger Ove.

Flytten är planerad till april men det är långt till dess och först ska julruschen summeras och flyttrean planeras. Samtidigt som många sporthandlare blickar med oro mot de nya stora aktörerna på sportmarknaden planerar alltså Assist nya satsningar i nya större lokaler. Fokus kommer inte att skifta, det är innebandy som är grejen och på den punkten råder ingen tvekan hos någon i butiken. Att XXL och de stora sportkedjorna är på offensiven oroar inta heller.

– Vi har alltid de senaste produkterna, de kan inte kedjorna ha. Vi hänger med på ett helt annat sätt för att vi själva är innebandynördar. Vad XXL aldrig kommer att kunna erbjuda kunden är den expertis som vi har. Vi har ett så mycket bredare utbud och en större expertis. De snor högst mellanmjölkskunderna, säger Jocke.

Förutom butikskunderna och försäljningen till innebandyklubbarna är webbshopen fortfarande den tredje viktiga biten i Assists verksamhet. Webbshopen har givetvis också genomgått stora förändringar under åren men det finns fortfarande mycket att göra på den biten tycker killarna på Assist. Bland annat kan satsningen på sociala nätverk göras bättre. Idag står näthandeln för 25 procent av Assists omsättning och kan lätt ökas. Däremot tummar man inte på principerna med webbshopen.

– Jag har en grundtanke att det ska vara enkelt och förtroendeingivande. Det ska vara enkelt att hitta produkterna, enkelt att beställa dem och enkelt att betala dem, säger Ove.

Framtiden för sporten ser ljus ut. Inte kanske så mycket beroende på landslagets framgångar utan för den aktiva och engagerade klubbverksamheten. I motsats till många andra sporter är innebandyn en enkel och lättillgänglig sport. Det enda som behövs är en boll, en klubba och ett par skor. På produktsidan har utvecklingen också gått framåt under de år som Assist funnits och idag finns produkter för alla nivåer och alla smakriktningar. Fortfarande är ändå kunderna huvudsakligen unga killar mellan 15-20 år. Snittpriset på en klubba som säljs i butiken idag är omkring 1000 kronor.  

– Snygga klubbor säljer alltid men håller de inte måttet på skottbanan så blir de inga storsäljare ändå. Funktionen avgör ändå i slutändan. Det händer ofta att killar kommer in här och står och testar klubborna i timmar på vår skottbana, säger Jocke.

Det ser ljust ut för Assist. Visserligen jobbar Ove lika mycket som tidigare men den nya tekniken gör det möjligt för honom att sköta jobbet hemifrån. Timmarna i butiken för hans del har minskat. Det betyder inte att mängden innebandy i hans liv har minskat. Fortfarande tränar han juniorer trots att han flera gånger tänkt sluta med den biten för att få mer tid för annat.

– Jag försöker desperat att sluta men det går inte, dels känner jag fortfarande en sån otrolig passion för sporten och sedan tycker jag att det alltid är lika kul att titta på innebandy. Spelar ingen roll om det en elitmatch för herrar eller en match mellan 12-åriga tjejer. Det är alltid samma dramatik, säger Ove och skrattar.