Så jobbar en bra leverantör

Sportbranschen är full av leverantörer men vad kännetecknar en bra? Sportfack ringde upp några butiker för att få svar.

De leverantörer som ni jobbar med, varför har ni valt att jobba med just dem?

Hans Hedefur, sportringenhandlare och kedjedelägare:

– Vi tittar givetvis på vilka leverantörer som är kommersiella och funkar i handeln hos oss. Vi satsar gärna på starka varumärken. Men det måste fungera att jobba ihop. Det har hänt att vi har valt bort leverantörer som vi egentligen skulle vilja handla av men som inte har lyckats få ordning på sina grejer. Det kan vara allt ifrån sena leveranser till att orderläggningen eller kommunikationen inte fungerat. Är det för mycket strul så väljer vi bort leverantören.

Claes Winterfeldt, inköpschef Sportamore:

– Det är många faktorer som spelar in men en av de viktigaste är att det måste finnas en stark efterfrågan på varumärket från konsumenterna. I de kategorier som vi väljer att verka i så måste vi ha med toppvarumärkena inom respektive kategori. Inom löpning så måste vi ha med Asics, Nike, Saucony och Adidas eftersom det är de mest efterfrågade varumärkena inom den kategorin.
Leverantören måste också ha god kunskap om sitt produktutbud. Det är svårt att  jobba med leverantörer som har svårt att beskriva sina produkter eller som inte kan tillhandahålla ordentlig information om sina produkter. För oss som e-handelsbutik är det även viktigt att leverantören har en elektronisk variant av det säljmaterial som används i en fysisk butik.

Sara Rylander, inköpschef Alewalds Outdoor & Sports:

– För oss är det viktigt att de har bra produkter och ett trovärdigt sortiment. Vi ser gärna att de har produkter i åtminstone tre olika prislägen. Även leveransprecision är väldigt viktigt för oss. Två gånger om året kör vi till exempel Alewalds-dagarna och direkt efter det att de är avslutade så vill vi ha säsongens nya produkter. Då måste leverantören kunna leverera på det datum som vi har kommit överens om eftersom vi då bemannat både lager och butik för att kunna ta emot alla varor och få ut dem i butik så snabbt som möjligt.

 

Så jobbar en bra leverantör
Claes Winterfeldt, Hans Hedefur och Sara Rylander.

Hur tycker du att en optimal leverantör ska vara?

Hans Hedefur:

– Om vi börjar från början i processen så vill jag att säljaren som jag träffar på mässan ska vara påläst på sina produkter. Där ser jag en viss skillnad mot tidigare. Idag är organisationerna så stora och allt är så styrt. Leverantörspersonalen man träffar är inte alltid säljare utan känns mer som ordermottagare som inte kan tillräckligt om produkterna.
När vi har haft sittningen och är överens om ordern så vill jag ha en orderbekräftelse och den måste komma inom max 60 dagar från det att vi gjort affären. Idag har vi leverantörer som skickar orderbekräftelsen 4–5 månader efter affären. Om vi då ser att något inte stämmer så är det för sent att rätta till eftersom ordern redan är lagd hos tillverkaren.
Jag skulle också vilja se en större noggrannhet när leverantören skriver ut orderbekräftelsen. Ofta är det småfel gällande saker som pris och leveranstider eller så har de helt missat någon av de olika leveranstiderna, antagligen på grund av dålig kommunikation mellan säljare och stansare. Det är ett problem och det borde kunna bli mycket bättre.
Till sist… När man lagt en order 6–8 månader före leverans så vill man att de håller leveranstiden. Är vi överens om att varorna ska levereras vecka 35 så är det OK om de kommer vecka 34 eller 36 men det är inte OK att de kommer vecka 45. Det ser vi mer och mer av, tyvärr.

Claes Winterfeldt:

– Leverantören ska ha varumärken med hög efterfrågan och en logistikapparat som är extremt vältrimmad. Leverantören ska också våga ta risker med eget lager. Om jag köper hundra plagg på grundorder vill jag kunna komplettera i säsong. Och jag vill gärna att det ska gå fort!
Jag vill även att leverantören själv ska upptäcka om det finns ett kompletteringsbehov av en produkt. Alla våra leverantörer får försäljningsstatistik från oss varje måndag. Om leverantören då ser att vi har en försäljningstakt som gör att produkten kommer att vara slut om en vecka, får säljaren gärna höra av sig med ett kompletteringsförlag utan att vi har bett om det. Den optimala leverantören agerar även på produkter som inte säljer i rätt takt och återkommer med förslag på hur vi ska öka takten på dessa. Då blir det nästan som att leverantören driver sin egen försäljning och att vi saluför produkten och det är ju väldigt effektivt för oss och lönsamt för båda parter. Jag har full förståelse för att det inte fungerar för alla leverantörer men det vore ett drömscenario om vi kunde få leverantörerna att jobba på det sättet.

Sara Rylander:

– Det är bra om det finns en närhet till leverantören och att det går att få tag i dem vid behov. Men de ska även vara närvarande och besöka Alewalds butiker då och då.
Jag vill att de ska kunna sitt sortiment och ha koll på produkter på marknaden som liknar deras. Dessutom ska de vara duktiga på produkternas material och ha kunskap om produkternas/materialens/produktionens miljöpåverkan. Det är också viktigt att de är bekanta med Alewalds kunder och vet på ett ungefär vilka produkter som skulle passa i vår butik.