Unihoc vill göra innebandyn till en världssport

Unihoc vill med en ny kampanj sprida innebandyn i världen. Nu tänker företaget inspirera brasilianare, malaysier och sydkoreaner att bli innebandyspelare. Tanken är att på sikt ta innebandyn till OS.

Unihoc har tillsammans med Internationella Innebandyförbundet har rullat igång en kampanj där målet är att göra innebandy till en OS-sport. En rad aktiviteter görs därför för att stödja de just nu utvalda länderna Malaysia, Brasilien (OS-värdland 2016) och Sydkorea.
Genom att stödja utövare av sporten i dessa länder med material är tanken att sporten ska få fotfäste och dessutom öppna nya marknader.

– Detta är en gemensam satsning för både oss på Unihoc och för IFF så projektet med att försöka bredda innebandyn i världen gynnar oss båda, säger Torbjörn Jonsson brand manager Unihoc i ett pressmeddelande.

Projektet delas upp i två delar, butikskampanjer och via sociala medier. En rad utvalda butiker kommer under lördagar i spetember månad få besök av Unihoc där kunder kan komma och ge bort sina gamla klubbor som i förlängningen når de tre utvalda länderna. Dessutom kan kunder pröva aktiviteter, träffa Unihoc-medarbetare och ta del av erbjudanden med rabatt på produktnyheter.

På nätet pågår samtidigt en kampanj för att sprida Unihoc i nya delar av världen. Ju fler följare Unihoc får på Facebook under september desto mer bollar, klubbor och målburar kommer företaget skänka bort.

Sommar-OS avgörs i den brasilianska huvudstaden 2016. Om några år vet vi om innebandy tagit sig in i sportens finrum redan då.