Cykelkonfektion från nytt håll

Fler sportvarumärken ser en potential i cykelkonfektion. Sportfack har pratat med tre nordiska varumärken, två veteraner och en kaxig nykomling, som alla kört sin egen väg för att fånga den cyklande kunden.


Cykelkonfektion från nytt håll

Norrønas första cykelplagg levererades 2003. Serien hette Offtrack och plaggen kunde även användas för att springa eller utöva andra pulshöjande aktiviteter i. Sex år senare, 2008, kom Norrønas första plagg helt dedikerade åt cykel när man levererade Fjørå, en komplett kollektion mountainbikeplagg utvecklade delvis ihop med proffset Rune Høydahl, en kollektion som än idag finns med hos företaget. Om än något justerad.
– 2008 var Fjørå mer åt standard-MTB hållet. Ett par år senare såg vi på Norrøna en trend med ett ökande intresse för stigcykling och gjorde 2010 en relansering av Fjørå, säger Bjørn Fjellstad marknadschef på Norrøna.
Sedan 2010 och framåt har Norrøna helt fokuserat på cykelplagg för stigcykling. Plagg med mycket funktion som används både i stökig skog som över hela berget.
Annars är Norrøna mest kända för sina alpina kollektioner. Bjørn Fjellstad menar att företaget haft nytta av sin snöiga bakgrund när de utvecklat cykelkläderna.
– Vi har kunnat använda våra friåkningserfarenheter i framtagandet av cykelplaggen. Både när det gäller designen och plaggens funktioner, säger Bjørn och nämner ikonprodukten, Fjøråsshortsen som ett exempel.
Shortsen ska vara långa men samtidigt ha plats för knäskydd. Det ska finnas förstärkningar i rumpan för att fixa fall och eftersom en effektiv andning är viktig ska det finnas extra långa ventilationsöppningar längs med låren.
Att Norrønas cykelplagg ser ut som de gör kan Bjørn och de andra på huvudkontoret i Hvalstad, nedanför berget Skaugumsåsen, delvis tacka sig själva för.
– Vi är många stigcyklister på kontoret, säger Bjørn Fjellstad själv mountainbikecyklist som tillsammans med vd Jørgen Jørgensen och ägare i fjärde generationen av Norrøna ingår i företagets produktutvecklingsteam.
– Tillsammans med ett par proffs bland annat svenske Jon Bolkrantz och schweizaren Armin Beeli gör vi alla produkttester själva. Vi cyklar i testplagg och lämnar sedan över arbetet kommentarer till vår produktutvecklingsavdelning.

Trots att det verkar vara bra skjuts i cykelbranschen är Norrønas marknadschef lite försiktig när jag ber honom prata framtid. Jag vill veta om de ska satsa mer på angränsande segment som downhill eller freeride och hur viktigt cykelkläder är för företaget om fem år. Bjørn skrattar lite och håller med om att det är en uppåtgående trend inom cykel. Och absolut, Norrøna tror att deras cykelkollektion kommer att ha vuxit till fler plagg och omsätta ännu mer pengar i framtiden. Nu står Fjøråkollektionen för 10-15 procent av sommarförsäljningen. Men det blir inga plagg för de mer extrema cyklisterna.
– Nej vi kommer fortsätta med stigcyklingen eftersom det passar bra med våra värderingar och identitet. Våra kunder ska kunna använda Norrønaplagg 365 dagar om året. När det gäller nyheter kommer vi komplettera med några produkter. Vi vill vara bäst där vi är och bli ännu bättre på det, avslutar Bjørn Fjellstad.

Cykelkonfektion från nytt håll

Haglöfs har en liknande bakgrund som sina västra kollegor på Norrøna. Företagets cykelkonfektionshistoria startade 2007 när man lanserade sin crossoverdoftande Intensekollektion som var och är plagg för högpulsaktiviteter som längdskidåkning, terränglöpning, multisport och cykling. Haglöfs har i Scramble en egen cykelbyxa med chamoiskudde med hög funktion och konfektion för både herr och dam men de flesta av Intenseplaggen är inte dedikerade cykelplagg. Ett medvetet val av Haglöfs.
– Vår huvudmålgrupp inom cykel är all mountain-cyklister. Inte downhill- eller landsvägscyklister i första hand. Detta eftersom vi vet ganska precis vilka som använder våra produkter, säger Håkan Nyström, affärsområdeschef på hårt hos Haglöfs och beskriver Haglöfs cykelkund i ett par kvicka drag.
– Vår outdoorkund åker redan längd och springer i våra Haglöfsprodukter och vill nu även mer grenspecifikt kunna cykla med våra produkter.
Dessutom är Haglöfs lika försiktiga som Norrøna när det gäller att hoppa på andra cykelsegment.
– Vår ambition är fortsatt att cykelprodukterna ligger under Intense. Men vi kommer tillåta oss att utveckla lite mer grenspecifika produkter även om 95 procent av plaggen inom Intense kommer att vara crossover.

Cykelkonfektion från nytt håll
Ardent är Haglöfs första ryggsäck helt anpassad för cykling.

Cykelryggsäcken Ardent tillhör de där fem procenten. Efter ett utvecklingsarbete tillsammans med atleter från företagets produktutvecklingsteam Haglöfs Vänner släpps Ardent till konsument våren 2014. Håkan är nöjd med resultatet av Haglöfs första cykelspecifika ryggsäck. Förutom fickor som är lätta att nå även om säcken sitter på ryggen har utvecklingsarbetet handlat mycket om att få till ”en skön känsla” när säcken används i full fart som Håkan uttrycker det.
– Med Ardent har vi fått med våra tankar hur en ryggsäck ska sitta på när det handlar om cykling. Arbetsnamnet på säcken (Ardent är engelska för ivrig eller brinnande) var Koala, säger Håkan för att illustrera den omfamnande känslan för hur ryggsäcken ska kännas att bära.
De senaste säsongerna har Haglöfs vridit på färgreglagen rejält i sin design. Det blir likadant med de kommande cykelplaggen. Anledningen är enkel menar Håkan.
– Mycket cykelkonfektion har sett likadan ut. Det har varit svart, vitt och lite rött. Det känns bra med vår monokroma satsning och vi fortsätter gå all in med starka färger.
Att Haglöfs 2010 köptes av japanska skojätten Asics kan mycket väl göra avtryck på kommande produktsläpp inom cykel menar Håkan även om inget är beslutat.
– Vi skulle kunna göra cykelskor rent hypotetiskt. Det är jag övertygad om även om det är långt borta. Dock har vi annat vi vill göra först och Intense fortsätter att vara en kollektion för flera aktiviteter.

– Det som finns nu verkar vara för gubbar som gillar att dricka kaffe!
När Colour Wears danske vd Thor Kruse pratar cykelkonfektion skräder han inte orden. Det är korten på bordet och ett samtal direkt från hjärtat. Även om vi hörs över telefon går det att känna Thors engagemang och vilja att snart, snart få klämma på de första färdiga plaggen när Colour Wears nystartade bolag Void får hem sin första laddning cykelkonfektion.
Och ja, det är samma team Thor Kruse, Johan Ullborn och Fredrik Abrahamson, som gjort en lika snabb som imponerande resa med Colour Wears skidkollektion, som nu flyttat fokus till landsvägs- och mountainbikecyklister som vill köra fort och klä sig tajt. Fast enligt Thor är steget för delägarna själva inte särskilt långt.
– Vi kommer själva från skidor och snowboard men är även själva inbitna cyklister. När vi var ute och cyklade insåg vi att vi inte ville ha de klubbkläder som fanns. De var fruktansvärt fula. Vi gillade inte alla stora loggor och dessutom var plaggen alldeles för dyra.
Colour Wear-gänget hade hittat luckan. Bra kläder till ett lite lägre pris än de varumärken som fanns på marknaden. Inte konstigt att deras nya baby heter just ”lucka” men på engelska. För liksom de alpina kläderna ska Void fungera för export. Och att det kommer fungera har Thor inga tvivel på. Resan från idé till konkurrenskraftiga produkter har han och kollegorna redan gjort med Colour Wear.
– Vi har fabrikskontakterna i Europa, två anställda i Kina som sköter kvalitetskontroll och fabrikskommunikation, och har nu kontroll på produktionen.

Cykelkonfektion från nytt håll

Voids lansering sker efter sommaren och i januari 2014 är det tänkt att de första plaggen hänger i svenska butiker. Dels är det tänkt att Void säljs via webbshop och dels via specialistbutiker. Och det är ingen liten kollektion. Till en början blir det ett femtiotal plagg för både herr och dam med allt ifrån cykelbyxor med chamoiskudde till fartdräkt och allt där emellan. Den rena skandinaviska designen med de i cykelsammanhang oväntade detaljerna som en tajt damtröja med leopardbård baktill ligger helt i linje med Voids anslag, menar Thor.
– Void ska vara lite mer rock n´roll. Åker vi på träningsläger så åker vi även för att det är gott att dricka vin efter cyklingen.
Utvecklingen av plaggen har Void-gänget rattat själva.
– Vi har använt en blandning av elitcyklister som vi känner plus oss själva i ett och ett halvt år. På kontoret är vi ett par som cyklar minst tio timmar per vecka.
Även om Void avsiktligt vill sticka ut från mängden när det gäller cykelkonfektion, tänker man inte göra avkall på vare sig kvalitet eller funktion säger Thor. Tröjorna är i fukttransporterande, snabbtorkande polyester, vindplaggen i vindtät, vattenavvisande micropolyester och yttertygen ska reflektera och inte absorbera solstrålar.
– Det är top notch och blir varken extremt billigt eller dyrt. Vi förstår inte varför man ska betala tvåtusen femhundra kronor för ett par cykelbyxor. Det går att göra jättebra för tusen kronor.

Även om Void levererar en rejäl första kollektion finns större planer. Senare i höst släpps även en liten kollektion med en inriktning mot freeride. Baggy shorts med funktion och mer löst sittande tröjor för både herr- och damcyklister. Eller som Thor uttrycker det:
– Det är kläder för cyklister som cyklar hela dagarna och inte hänger i liften och ser tuffa ut.
Även vinterplagg kommer att levereras från Void. Då blir det plagg i tunn softshell med stretch samt ett par tunna och lätta värmeplagg.
Det är lätt att förstå att killarna bakom Void inte ser satsningen på cykelkonfektion som någon dagslända. Samtidigt har de ett utmärkt läge. Precis som med Colour Wear har de hittat luckan mellan dyrt och billigt. Jag frågar Thor hur han ser på varumärkets potential och vart de är om fem år utvecklingsmässigt.
– Det är svårt att säga men om vi ser på hur Colour wear hittills utvecklats: Om fem år beräknar Colour Wear omsätta 350 miljoner. Så säg 40-50 miljoner kronor för Void. Med den kvalitet och det pris vi kan erbjuda så är det möjligt, avslutar Thor Kruse. a

* På voidcycling.com ligger en promofilm som visar mer exempel på hur Voidplaggen som släpps under sensommaren 2013 kommer att se ut.

Cykelkonfektion från nytt håll
Void visar sina premiärkläder i höst.

Relaterat företag i Sportregistret

  • WearColour / VOID Cycling

    At WearColour we passionately believe in an active lifestyle. Our clothing is a manifestation - and celebration - of that belief. We create garments that inspire you to venture beyond your comfort zone, no matter who you are, where you come from or what your age is. Our culture and values are built on inclusivity and a human approach to business. We are outfitters of the curious adventurer. We founded the company in Sweden in 2010 and our Swedish heritage is reflected in everything we make. Our functional approach is motivated by our rugged climate, and our contemporary look is inspired by Sweden’s innate creativity. Our collections bridge the gap between the wild outdoors and modern urban culture, between technical performance wear and casual clothing. VOID Cycling is a Swedish bike clothing brand created by passionate riders. We are on a mission to fill the void between work and play, emotions and logic, the bike and the clothes. VOID Cycling is a constant reminder to take time off and focus on those so