Ledare: Står ni på tå?

Hur står sig sporthandeln i konkurrens med andra segment i detaljhandeln? Inte alls bra hävdar jag efter min sommarturné till olik butiker.

I somras blev jag lite rädd. Jag och min familj reste runt en hel del under semestern och eftersom vädret var som det var blev det en hel del besök i affärer. Det var allt från externa köpcenter i Norrtälje till citybutiker i Malmö. Klädbutiker, sportbutiker, elektronikbutiker och allt möjligt annat.

Skadad som jag är av min roll som chefredaktör på Sportfack kunde jag inte låta bli att titta på butikerna rent yrkesmässigt och det var då jag blev rädd.

Shopping har idag blivit ett nöje, hur vansinnigt det än låter, och en väldigt viktig del är då att locka till impulsköp. Det gör inte många sportbutiker idag.

I en extern kedjesportbutik på över 1 000 kvadratmeter fanns det en skyltdocka och två byster i hela butiken. I övrigt var det bara produkter. Det är omöjligt att visa upp kläder på ett bra sätt om de hänger tätt packade på galge och de enda som börjar bläddra bland plaggen är de som vet vad de vill ha. Spontanshopparen glider bara förbi utan att få minsta impuls att titta närmare på vad som finns.

Som en jämförelse hade grannbutiken, en Lindex, 14 skyltdockor på kanske halva butiksytan och jag lovar dig att det såg otroligt mycket bättre ut. Ännu sorgligare är det att jämföra med Clas Ohlson som för några år sedan var en trist butik med skitprylar. Idag är det snudd på omöjligt att gå in i en Clas Ohlsonbutik utan att passera kassan med plånboken öppen. De presenterar sina produkter så otroligt bra och trots att de står upp till knäna i lågpristräsket känns det som att jag gjort en bra affär när jag går därifrån med en blåsbälg trots att jag inte har någon öppen spis.

Nu finns det lyckligtvis några bra undantag i sportbranschen. De små specialistbutikerna gör det otroligt bra trots sina knappa resurser. Där pengar saknas kompenseras det med passion och smarta idéer. One Offs butik i Väla köpcenter är byggd av återvunnet material och så otroligt mycket bättre än kedjornas strömlinjeformade koncept. Å andra sidan blir jag aldrig besviken i en Stadiumbutik – de har fattat vad det handlar om och spelar faktiskt i en egen liga vad det gäller shoppingupplevelse.

En vecka efter semestern gjorde vi vår Secret Shopping i Barkarby utanför Stockholm. Där var butikerna fräscha och framförallt var personalen riktigt, riktigt bra. Sportbranschen har nog inga problem att ta hand om sina trogna kunder men att fånga de som bara är ute på nöjesshopping fixar den tyvärr inte.

Gör dig själv en tjänst och kolla in dina grannar och konkurrenter. Känner du att ni står på tårna och kan ta kampen?

 

Vi hörs

  

Martin Willners
Chefredaktör Sportfack