Årets leverantör 2012: Cykel

Under de stora tourerna hör utbrytningar till spelet men oftast är det de som kör vidare enligt upplagd taktik som vinner i långa loppet. Därför är det föga förvånande att Skeppshult är tillbaka i toppen efter förra årets utbrytning av Trek.

Skeppshult måste vara ett väldigt välskött företag. När de nu återigen vinner Årets Leverantör Cykel så är det deras nionde vinst på de 13 år som undersökningen har genomförts. Den prestationen hade inte varit möjlig om inte medarbetarna trivts, om inte företaget jobbat långsiktigt i allt – om inte företaget varit väldigt välskött.

Svårigheterna att vara i topp år efter år är flera. Det är allt från att det går trend i olika cykeltyper till ägarbyten och nya strategier som kan ändra fokus för ett företag. Skeppshult har varit med om allt det där och lite till men ändå är de alltid kvar i toppen. Faktum är att de under alla år antingen vunnit eller varit tvåa i undersökningen Årets Leverantör Cykel.
När vi började med undersökningen år 2000 var Skeppshult ett cykelmärke som gjorde standardcyklar. Idag är beskrivningen av företaget mycket längre än så i och med att deras sortiment av cyklar utökats med hybrider och färgglada designercyklar, de har blivit en stor distributör av cykeltillbehör och de har sedan ett par år tillbaka nya ägare. Alla de här förändringarna hade kunnat få vilket företag som helst att vackla men Skeppshult har aldrig tappat fokus på det som i alla år varit deras ledstjärna: Kvalitet i allt de gör.

Alla vinnare

2012 Skeppshult
2011 Trek
2010 Skeppshult
2009 Unicykel
2008 Skeppshult
2007 Skeppshult
2006 Skeppshult
2005 Skeppshult
2004 Skeppshult
2003 Unicykel
2002 Unicykel
2001 Skeppshult
2000 Skeppshult

Som vanligt är Skeppshults starkaste kort Service, Leveranser och Kvalitet. De vinner de två första kategorierna och är tvåa när det gäller Kvalitet. Deras totalpoäng blir 27,7 vilket är 0,1 poäng högre än deras poäng förra året och i nivå med vad vinnarpoängen varit de senaste åren. Inom varje kategori är det väldigt små förändringar vilket tyder på att alla avdelningar är väl inkörda.

Tvåa i årets undersökning är fjolårets etta Trek. Då kom de in som nykomling och nu visar de att den höga placeringen inte var en engångsföreteelse. De vinner dessutom tre kategorier – Säljstöd, Lönsamhet och Kvalitet – vilket gör att de vinner flest kategorier av alla i år. Det de har tappat på från förra året är leveranser och det är en kategori som ibland är svår att styra över som svensk aktör.

Årets trea heter Unicykel och de gör en storstilad comeback efter fjolårets ras till tionde plats. Nu är de återigen på pallen med poängen 26,5 (+2,1) och störst förbättring gör de i kategorierna Säljstöd (+0,7), Lönsamhet (+0,5) och Kvalitet (+0,4). Unicykel har vunnit undersökningen tre gånger tidigare: 2002, 2003 och 2009.

På fjärde plats kommer Newline som hade samma placering för två år sedan men som förra året inte fick tillräckligt med svar för att vara med på listan. Det finns några företag som ligger runt vår gräns för minst antal svar och även om vi förstår att det är jobbigt för dem att åka ur ett år och vara med nästa så tummar vi aldrig på vår nivå för minst antal svar eftersom vi alltid vill ha ett statistiskt säkert resultat. Newline gör ett så bra år att de vinner två kategorier – Reklamationer och Lönsamhet. Reklamationer vann de även för två år sedan så den biten hanterar de riktigt bra.

Femma är Scott som nu har fyra år på raken bland de fem bästa och som vanligt är deras bästa gren Efterfrågan.

En enda nykomling finns på årets lista och det är Silva som nu blivit så stora inom cykel att de får tillräckligt med svar för att vara med i listan. De går in på åttonde plats med poängen 25,4.

Klättrar mest gör trean Unicykel som förbättrar sig med sju placeringar. Andra som klättrar bra är Polar (+5) och Monark Exercise (+4).

Åt andra hållet går tyvärr Garage 24 (–10), Hestrahandsken (–10) och Cycleurope (–7).
De tre första företagen på listan är cykelleverantörer och det är även femman och sexan. Det är bra att huvudprodukten klarar sig så bra och det tyder på att cykelns ställning är stark och att det fortfarande går bra att sälja cyklar via fackhandeln trots hård konkurrens från lågpriskanaler.

Bäst bland de renodlade tillbehörsleverantörerna är Newline med sina cykelkläder följda av Polar, Silva och Shimano.

Tittar vi på de olika kategorierna så ser vi att det finns fem leverantörer som tar etappsegrar: Skeppshult, Trek, Newline, Specialized och Garage 24.

Service
1. Skeppshult 4,2
2. Trek 4,0
Unicykel 4,0
Newline 4,0

Skeppshult har alltid varit bra på Service och de vann den här kategorin även förra året. Här handlar det om att hjälpa butikerna på alla tänkbara sätt, göra det med ett leende och att alltid vara nåbar. Andraplatsen delas av tre företag och alla når snittbetyget Bra vilket är just det.


Leveranser
1. Skeppshult 4,2
Garage 24 4,2
3. Newline 4,1

För butikerna är det oerhört viktigt att leveranserna kommer när de ska, det går liksom inte att sälja en vara som inte finns i butiken hur bra den än är. Allra bäst på att sköta leveranserna är Skeppshult och Garage 24. Garage 24 har vunnit den här kategorin flera år i rad och Skeppshult brukar också vara med i toppen. För Newline är det ett rejält skutt uppåt i den här kategorin.


Reklamationer
1. Newline 4,1
2. Skeppshult 4,0
Polar 4,0

Ett högt betyg i Reklamationer betyder att företaget har en tydlig policy och enkel hantering av reklamationer, inte nödvändigtvis godkännande av allt. Allra bäst på detta är Newline och det var de också för två och tre år sedan. På delad andraplats kommer Skeppshult och Polar.


 

Årets leverantör 2012: Cykel
Trek ser inga hinder, bara möjligheter. Foto: sterling lorence photography

Säljstöd
1. Trek 3,9
2. Skeppshult 3,8
3. Polar 3,7

Varje år är Säljstöd den kategori som får lägst betyg, så den leverantör som verkligen vill skilja sig från de andra ska satsa på clinics, marknadsföring och skyltmaterial. Trek har förstått det för de vinner den här kategorin för andra året i rad. I år är dock segern minimal eftersom Skeppshult bara är en tiondel efter och Polar strax bakom.


Lönsamhet
1. Trek 4,1
    Newline 4,1
3. Unicykel 3,7

Det här är kategorin som alla leverantörer vill vinna. Tänk dig själv att komma till butikerna och kunna visa upp siffror på att de är lönsammast i branschen. För att bli lönsamma gäller det att ha bra marginaler, snabb genomförsäljning och liten kassation. Allt detta har Trek eftersom de vinner även den här kategorin för andra året i rad. I år delar de segern med klädmärket Newline och sedan är det ett hopp ned till Unicykel på tredje plats.


Kvalitet
1. Trek 4,3
2. Specialized 4,2
   Skeppshult 4,2

Precis som det ska vara i en fackhandel är det väldigt höga betyg i kategorin Kvalitet. Något annat hade faktiskt varit en skandal och det är faktiskt hela sex företag som minst får snittbetyget Bra i årets undersökning. Allra bäst på kvalitet är Trek och det var de även förra året. Då delade de segern med Specialized som nu istället delar andraplatsen med Skeppshult. Tre tunga cykelmärken är i topp vilket bevisar att de håller vad de lovar vad det gäller kvalitet.


Efterfrågan
1. Specialized 4,4
2. Scott 4,1
3. Shimano Nordic 4,0

Totalsexan Specialized petar ner Scott från tronen som det mest efterfrågade varumärket i cykelbranschen. De gör det genom att synas överallt – från annonser till konceptbutiker till de stora tourerna. Det anmärkningsvärda är att de som ett premiummärke också fått till en så hög efterfrågan och det är väldigt sällan det händer. Tvåan Scott vann denna kategori förra året medan Shimano är ny på pallen.

Så går undersökningen till

Årets Leverantör är en undersökning där landets cykel- och sportbutiker betygsätter leverantörernas arbete under det gångna året. Leverantörerna bedöms i sju kategorier med betyget 1–5 där 1 är mycket dåligt och 5 är mycket bra. I årets undersökning presenterar vi 20 leverantörer. En del leverantörer faller bort för att de får för få svar för att deras betyg ska vara statistiskt säkert – vi är väldigt måna om att undersökningen ska vara tillförlitlig och därför har vi satt denna gräns ganska högt. Listan begränsas dessutom till de 20 bästa eftersom vi inte är ute efter att hänga ut de som gjort ett dåligt jobb. Hela tanken med Årets Leverantör är att hylla de som hyllas bör och därför är alla på listan vinnare. En del dock mer än andra.