Girl power 2.0

De vill synas mer, få större utrymme och pusha fler att ta sig till toppen. Men de har knappast några divalater för det. För det kvinnliga nätverket Divas har vägen mot förändring i sportbranschen bara börjat.

Ökad lönsamhet

Ett flertal studier visar att heterogena ledningsgrupper kan öka lönsamheten.
Den ideella organisationen Catalysts rapport ”Connecting Corporate Performance and Gender Diversity” (2004), där man undersökte 353 företag på Fortune 500-listan, visar att företag med den högsta andelen kvinnor i ledningsgrupperna uppvisade ett bättre ekonomiskt resultat än företag med en lägre kvinnlig representation, med en avkastning på eget kapital som var 35 procent högre.
Även konsultföretaget McKinsey & Companys rapport ”Women Matter” (2010), belyser att företag med en högre andel kvinnor i ledningsgruppen presterar bättre finansiellt. Resultatet av deras undersökning, som inkluderade 279 företag varav 38 stycken inom konsumentvaror, visar att i företag med en hög andel kvinnor i ledningen var den genomsnittliga avkastningen på eget kapital 41 procent högre än i företag med inga kvinnor alls i ledningen, och när det gällde rörelseresultatet var motsvarande siffra 56 procent.

Det är femton år sedan popgruppen Spice Girls slog igenom med dunder och brak. Under parollen ”girl power” lyckades den självsäkra tjejgruppen kombinera slagkraftig feminism light med utstrålning och driven affärsmässighet. Nu är en ny våg av girl power på väg – rakt in i den svenska sportbranschen.

Det som hösten 2010 började med ett dystert konstaterande att det på Sportfacks topplista över de 25 mäktigaste i sportbranschen inte fanns med en enda kvinna – inte en endaste en – har idag resulterat i ett kvinnligt nätverk med en stark vilja att åstadkomma förändring: Divas.

Nätverket som startade i januari 2011 sätter bristen på kvinnor i sportbranschen på agendan. Målet är att få fler kvinnor på ledande positioner.

En kick-off, fyra nätverksträffar med workshops, inspirerande föreläsningar, diskussioner och bollplankande senare är de nu igång. Sextio medlemmar från sportföretag över hela landet har vuxit till över hundra, som tillsammans arbetar för att hitta snabbare vägar till förändring. En av initiativtagarna till och den drivande bakom Divas är Jenny Tirén Berg på Svenskt Sportforum.

– Feedbacken har varit väldigt positiv. Alla tycker att det är jättebra att vi har startat och fått ett forum för att mötas, nätverka och utbyta erfarenheter. I år har vi beslutat att fokusera lite mer på kompetenshöjande nätverksträffar. I våras hade vi bland annat en träff om presentationsteknik och i höst ska vi ha en träff som lär ut förhandlingsteknik. Att bli bättre i förhandlingar är något som många efterfrågar.

Ett av målen för i år är också att till hösten sjösätta ett mentorprogram dit man kan söka sig, både som adept eller om man vill vara mentor.

– Mentorprogrammet är ett av önskemålen som framkommit från medlemmarna. Om vi ska få fler kvinnor på inflytelserika positioner så måste vi hjälpa varandra och ge dem stöd för att de ska fortsätta göra karriär i branschen.

Som ett led i Divas arbete instiftades i vintras ett nytt pris – ”Årets kvinna inom svensk sportbransch” – som varje år kommer att delas ut till en kvinna på en topposition i den svenska sportbranschen. Vem som helst kan nominera en kvinna till priset, men den värdiga vinnaren ska vara en kvinna som gjort karriär i den svenska sportbranschen, ha uppnått mycket goda resultat i sin verksamhet samt främjat andra kvinnors karriärmöjlighet i det företag hon verkar.

I samband med Swesport-mässan i januari i år delades det nyinstiftade priset ut för första gången. Priset gick till Eva Karlsson, vd på Houdini Sportswear, för sina goda ledaregenskaper, sin förmåga att entusiasmera och sitt affärsmässiga driv.

Girl power 2.0

– Det finns bra förebilder, kvinnor som tagit sig till toppen i sportbranschen. Dem vill vi lyfta fram och hylla med det här priset och visa andra kvinnor som också vill framåt och uppåt, säger Jenny.

En annan viktig fråga handlar om rekrytering. För även om sportbranschen har gått starkt framåt under senare år har detta än så länge inte haft någon bäring på kvinnlig representation i företagsledningarna. Visst finns det många tjejer som arbetar på golvet, men Divas vill se fler kvinnor på alla positioner. Jenny menar att kvinnor som vill göra karriär ofta upplever att de hindras på grund av det osynliga motstånd som finns i arbetslivet – ”mansklubbens spelregler” – det vill säga det till synes osynliga nätverk som knyts mellan män och dit kvinnor sällan har tillträde.

– Rekrytering av fler kvinnor till ledande positioner är den eviga frågan, inte bara inom sportbranschen. Det är ofta så att män rekryterar män i de egna nätverken. Men då blir det en väldigt snäv rekrytering, i stället för att komplettera sin ledningsgrupp med de egenskaper man saknar. Det är en förändring på gång men det går lite för sakta, säger hon.
Vad som också bidrar till snedfördelningen är att kvinnor inte ges tillfälle eller själva tar chansen att träna på utmanande eller svåra arbetsuppgifter som skulle meritera dem för högre positioner och ge dem möjlighet att visa sig på styva linan.

– Det är väldigt många killar i ledningsgrupperna, vilket är ett problem i branschen eftersom den kundgrupp vi ska möta inte alls ser ut så. Det är främst kvinnor som handlar, till sig själva, till sina män och till familjen. Runt 80 procent av köpbesluten tas av kvinnor. Kvinnor har under de senaste åren också stått för den största tillväxten vad gäller utövare och att då ha en ledningsgrupp som inte matchar det känns inte bra. Vår förhoppning är att besluten i ledningsgrupperna ska reflektera hur marknaden faktiskt ser ut.

Girl power 2.0

Här bör sportföretagen agera mer proaktivt i sin rekrytering, anser Jenny. Det finns mycket att vinna på jämställdhet. Ju mer heterogen ledningsgrupp desto framgångsrikare är nämligen företaget. Det visar resultattavlorna tydligt.

– Om man är intresserad av att ens företag ska gå bra är det bara att titta på fakta. Det går att se svart på vitt exakt hur mycket lönsamheten ökar med blandade ledningsgrupper i flera olika studier. En siffra som ofta nämns är 35 procent. Så ur det perspektivet vore det en självklarhet att ha olika kön, kompetens och erfarenheter i ledningsgruppen, då får du bästa beslutsunderlaget. Det är ju så självklart, jag vet inte varför det tar så lång tid att komma bort från det.

Det råder ingen tvekan om att Divas drivs av ett stort engagemang och vilja att förändra – det känns som om det är början på något stort. Nu är frågan inte längre ”Var är brudarna?”, för att citera en känd reklamfilm, utan snarare ”Här är brudarna!”.

Naturligtvis finns det hinder på vägen, konstaterar Jenny. Inte minst i form av negativa attityder – från män. Hon har själv inte råkat ut för några nedsättande kommentarer, men har från flera håll fått höra om både det ena och det andra, något som upprör henne starkt. (När priset till årets kvinna delades ut dröjde det till exempel inte länge förrän det dök upp inlägg på oerhört låg nivå på nätverkets Facebooksida.)

Samtidigt är det självklart många som har kommit med positiva hejarop, vilket ger råg i ryggen. Jenny är full av optimism.
– Jag ser fram emot att driva Divas vidare och att vi kan få fler medlemmar och se fler konkreta resultat av vårt arbete. En dröm är att om ett par år se fler kvinnliga vd:ar i sportbranschen.

Divas

Divas, Diverse Arena in Sport, är Sveriges första nätverk för kvinnliga ledare i sportbranschen. Nätverket grundades i januari 2011 och ingår i branschorganisationen Svenskt Sportforum.
Divas mål är att få fler kvinnor på ledande positioner i sportbranschen, vilket ska ske genom att medlemmarna utbildar, utvecklar, inspirerar och stöttar varandra. Medlemmarna samverkar via en Facebookgrupp och på regelbundna nätverksträffar där de till exempel får delta i workshops, lyssna till kompetenshöjande och inspirerande föreläsare och utbyta erfarenheter sinsemellan.
Projektledare är Jenny Tirén Berg på Svenskt Sportforum. I nätverkets styrgrupp ingår också Kajsa Claesson, Sales Manager Stadium, Tina Rolén, nordisk marknadsdirektör Adidas Group, Anna Gustafsson, chef egna varumärken textil samt Stina Klaesson, försäljningschef Röhnisch och Stay in Place.

Är du intresserad av nätverket, kontakta Jenny Tirén Berg på telefon 076-548 65 92 eller jenny.berg@svensktsportforum.se.