Sportbranschens 50 mäktigaste

Vem har mest makt i den svenska sportbranschen? Vem påverkar mest, vem sätter trenderna och framförallt – vem får saker att hända? Vi har tittat bakåt ett år och framåt lite längre och det här är listan över de vi tycker rör om mest och bäst i sportbranschens gryta.

Sportbranschens 50 mäktigaste
Gustaf Öhrn klättrar två placeringar och toppar årets lista. Siffran inom parentes är förra årets placering.

1 [3]
Gustaf Öhrn
VD Stadium
När sporthandeln backar och konkurrensen hårdnar står Stadium stadigt. De såg vad som skulle hända för fem år sedan och drog igång projekt med e-handel och centralt lager så att allt detta var färdigt när anfallet kom.

Med nya satsningen på cykel får de in hårdvara i butiken och stärker sin position som Sveriges största sportkedja. Gustaf Öhrn har fattat många riktiga beslut under sin tid som vd och det Stadium gör följer alla i sportbranschen noga.

Sportbranschens 50 mäktigaste

2 [Ny]
Tina Rolén
Nordisk marknadsdirektör Adidas
Tina Rolén har avancerat till den absoluta toppen hos Sveriges största sportleverantör. Hon har gjort det genom att genomföra den ena framgångsrika kampanjen efter den andra och genom att styra in Adidas på den digitala arenan. Nu har Tina totalansvar över både sortiment och marknadsföringsbudget och med den positionen påverkar hon både våra stora kedjor och den enskilda kunden.

3 [Ny]
Marcus Wibergh
VD XXL Sverige
Ingen annan har påverkat svensk sporthandel så mycket på så kort tid som XXL har gjort. Med sina stora sportvaruhus, satsning på kända varumärken och pressade priser har de fått alla andra kedjor att se över sina affärsplaner. Än så länge finns XXL bara i Stockholm, Göteborg och Örebro men när kedjan blir spridd över hela landet kommer XXL:s svenske vd Marcus Wibergh klättra på listan.

4 [1]
Henrik Bunge
VD Peak Performance
Henrik Bunge har precis lämnat Adidas för att ta över posten som vd för Peak Performance. Än så länge har han inte hunnit sätta sin prägel på Peak Performance men med tanke på vad han betydde för Adidas tillväxt i Sverige och på Peak Performance ställning som ett av Sveriges starkaste varumärken är vi övertygade om att Henrik kommer att fortsätta påverka svensk sporthandel på ett betydande sätt.

Sportbranschens 50 mäktigaste

5 [5]
Fredrik Johanson
VD Intersport Sverige
Sedan förra listan för två år sedan har Intersport både lanserat Mega Stores och Budget Sport för att bredda sitt koncept mot konsumenterna. De är dessutom mitt inne i en förvandling av hela kedjan och drar snart igång sin e-handel. Fredrik Johanson gasar med full fart för att Intersport ska vara med när hela sporthandelskartan ritas om och han behåller sin plats på listan.

6 [Ny]
Guido Monferrino
VD Decathlon
Än så länge har Decathlons intåg i Sverige varit ganska beskedligt. Ett varuhus i Bromma har inte direkt gett andra sportkedjor hicka men framtidsplanerna med tio stora varuhus över hela Sverige inom tre år är desto mer hickframkallande. Decathlons vd Guido Monferrino har inte bråttom, han vill hellre att allt ska bli rätt. Lyckas han med det kommer han garanterat att förändra svensk sporthandel.

7 [Ny]
Joram Deboutte
VD Nike Sverige
Joram Deboutte är inte en ledare som ställer sig själv i rampljuset så att alla kan se och höra honom bra. Han är snarare en ledare som verkar i det tysta och fokuserar på det interna jobbet. Som vd för Nike Sverige, landets näst största sportleverantör, har han definitivt makt att påverka utanför det egna företaget.

Sportbranschens 50 mäktigaste

8 [25]
Thomas Löfgren
Grundare Junkyard
Thomas Löfgren har med tålamod, känsla för trender och mängder med passion byggt upp Sveriges starkast lysande stjärna inom e-handel och sport. Med en omsättning på 200 miljoner kronor lägger han beslag på en betydande del av den kaka som kallas för brädsport och streetwear.

9 [Ny]
Jenny Tirén Berg
Projektledare Divas
Det kvinnliga nätverket Divas jobbar för att få in fler kvinnor på ledande positioner i sportbranschen. Om Jenny Tirén Berg lyckas med det arbetet kommer hon och de andra i Divas att förändra svensk sporthandel, och den här listan, till det bättre. För alltid.

10 [Ny]
Per Strid
Presschef Vasaloppet
Vasaloppets betydelse för längdförsäljningen i Sverige är enorm och det jobb som Per Strid och de andra på Vasaloppet nu gör med Cykelvasan betyder lika mycket för cykelhandlarna. Plötsligt ökar försäljningen av dyrare MTB:s och alla är eniga om att det beror på Cykelvasan.

Sportbranschens 50 mäktigaste

11 [7]
Zlatan Ibrahimovic
Fotbollsgud
Ingen annan svensk idrottare har samma stjärnstatus som Zlatan Ibrahimovic. Trots att det inte blev vare sig ligatitel eller EM-framgångar är Zlatan fortfarande gud för många svenska fotbollsfans. Skulle Zlatan byta skomärke skulle det över en natt förändra butikernas utbud.

12 [14]
Bo Eklöf
Inköpschef Stadium
När sporthandeln förändras snabbare än någonsin är en erfaren och vis man som Bo Eklöf guld värd för vilken organisation som helst. Bo har fortfarande kvar sin nyfikenhet, vinnarskalle och glöd och det kopplat med hans lugn har garanterat bidragit till att Stadium fortfarande är ohotat som Sveriges största sportkedja.

13 [6]
Claes Forsberg
VD svenskt Sportforum
Svenskt Sportforum gör allt rätt just nu. Dessutom gör de mycket mer än för ett par år sedan. Swesport har blivit bättre, IOD har lyfts till en ny nivå, Divas har bildats, Sportakademin växer och nu ska de ta tag i statistiken på allvar. Claes Forsberg är utan tvekan en man som får saker och ting gjorda.

14 [Ny]
Fredrika Schlasberg
Marknadschef Cobra Puma Golf
Fredrika Schlasberg har en ofattbar energi och glädje och är helt perfekt som marknadschef för Cobra Puma Golf när företaget nu ska se till att göra golfen roligare och snyggare. Lyckas hon kommer det att hjälpa Cobra men vara ännu viktigare för golfen som sport.

15 [Ny]
Thor Kruse och Johan Ullbro
VD Colourwear
Inget annat svenskt varumärke har haft samma snabba framgång som Colourwear och bakom hela idén står Thor Kruse och Johan Ullbro. På bara två år har de hunnit skapa en svårslagen efterfrågan och utsetts till Sveriges näst bäste leverantör av landets sportbutiker. Colour är märket alla andra tittar på.

Sportbranschens 50 mäktigaste

16 [Ny]
Kaj Vestman
VD Trek Sverige
Trek Sverige gick direkt in och blev Årets Leverantör Cykel 2011 och sådant händer bara med en ledare som har visioner. Visioner inte bara om att förbättra utan även att förändra hur en hel bransch jobbar. Kaj Vestman har rört om rejält i grytan och nu ska han sätta på värmen på spisen också.

17 [Ny]
Fredrik Andreasson
VD Team Sportia
För två år sedan var Fredrik Andreasson ny på posten som vd för Team Sportia och Bubblare på vår lista. Sedan dess har Team Sportia blivit tydligare och synligare, inte minst inom cykel. Bakom Fredrik står en enad kedja med passionerade och lokalt förankrade företagare.

18 [21]
Robert Inghamn
Marknadschef Reebok Norden
Robert Inghamn vågar tänka stort, och smått, när han ska marknadsföra Reebok. Ibland är det stortavlor på Stureplan, andra gånger vickande rumpor och just nu är det mest skrot och ruffa miljöer när crossfit ska lyfta Reebok mot nya höjder.

19 [8]
Christer Lidgren
VD Amer Sports
När snön täckte stora delar av Sverige under två raka vintrar växte Atomic så att det knakade och när det istället blev barmark plockade Amer Sports fram Salomons löparskor och såg till att det ändå blev en tillväxt. Crilla Lidgren vinner på att både vara trevlig och stenhård.

20 [17]
Magnus Wörnert
Pjäxguru Alpingaraget
Alla aktörer inom det alpina Sverige tittar på vad Magnus Wörnert och Alpingaraget i Stockholm gör. Tar de in ett nytt märke tar andra också in det. Ännu viktigare är deras satsning på service och att ge kunderna tid för att allt ska bli rätt. Det är något alla bör kopiera.

Sportbranschens 50 mäktigaste

21 [Ny]
Stefan Ytterborn
VD Poc
Stefan Ytterborn har visat att hur stort och etablerat ett segment än är så finns det plats för nytänkande. Poc har höjt säkerheten inom både skidåkning och cykling och dessutom tillfört en design som prisats så många gånger att vi har tappat räkningen.

22 [11]
Henrik Hoffman
VD Naturkompaniet
Ökad konkurrens från nya aktörer som XXL och webben har inte rubbat Naturkompaniet som den självklara platsen för friluftsälskare att hitta sin utrustning. Henrik Hoffman började med att vända kedjans förlust till vinst och nu ser han till att Naturkompaniet utvecklas i takt med friluftslivets förvandling.

23 [18]
Erik Nystedt
VD Asics 
Inget hotar Asics som Sveriges största löparskomärke och för fjärde gången har de svenska sportbutikerna röstat fram Asics som Årets Leverantör. Asics är ett genuint omtyckt företag av både konsumenter och återförsäljare och helt klart kan Erik Nystedt ta åt sig en stor del av äran.

24 [Ny]
Magnus Månsson
VD Craft
Magnus Månsson har varit vd på Craft i två år och har under den tiden sett till att Craft blivit ett året-runt-varumärke. Tidigare var det mest vinter för Craft men nu är cykel och framförallt löpning växande segment för varumärket.

25[Ny]
Göran Nilsson
VD sportmarket
Med Fischer och Swix i portförljen är Sportmarket ohotade som längdkungar i Sverige. Ännu viktigare är att Göran Nilsson som vd har gjort Sportmarket till ett året-runt-bolag med Quiksilver och Roxy för sommaren samt skomärkena Keen och Garmont året runt.

Sportbranschens 50 mäktigaste

26 [13]
Sören Andreasson
VD Didiriksons
Sören Andreasson har tagit Didriksons till fantastiska höjder. För åtta år sedan var deras omsättning i Sverige 30 miljoner kronor, förra året landade den på 218 miljoner kronor. Deras urbana stil och satsning på vardagsfunktion har fått andra att följa efter.

27 [Ny]
Ulrika Skoghag
VD Daily Sports
Det är alltid en svår uppgift att ta över ett familjeföretag från sina föräldrar men Ulrika Skoghag har skolats väl av mamma Elisabeth och klarat uppgiften galant. Daily Sports håller stilen under Ulrikas ledning och varumärket växer både i Sverige och utomlands.

28 [Ny]
Per Yng
Chef SVT Sport
TV4, Viasat och Canal+ i all ära – det är SVT som är tungviktaren inom sport på TV. Skillnaden blev extra tydlig under fotbolls-EM då SVT gjorde tunnlar på TV4 varje sändning. Med så skilda program som Vinterstudion, Mästarnas Mästare, X-Games och OS får Per Yng svenska folket att njuta av sport av alla de slag.

29 [Ny]
Tobias Liljeroth
Redaktör Åka Skidor
Tidningen Åka Skidor och deras produkttester påverkar tusentals kunders inköp. Tobias Liljeroth har en gyllene penna (eller tangentbord), är en lika duktig skidåkare och är otroligt nyfiken på nya prylar och denna kombination är precis vad läsarna vill ha.

30 [20]
Peter Jansson och Erik Börjesson
Grundare Sneakers ’n Stuff
Det finns bara en sportbutik i Sverige som lyckas få folk att tälta utanför butiken i flera dagar för att få köpa en viss produkt – Sneakers ’n Stuff. Peter Jansson och Erik Börjesson har gjort SNS till en institution i sneakervärlden och deras kunder är trendsättare över hela landet.

Sportbranschens 50 mäktigaste

31 [Ny]
Lars Thonning
VD Golfstore
När all handel utvecklas mot större enheter och webben tar marknadsandelar är små specialistbutiker som bara är öppna halvårsvis hårt utsatta. Lars Thonning har visat vägen för Golfstores medlemmar genom effektiva inköp, gemensamma kampanjer och satsning på custom fitting och kunnig personal.

32 [Ny]
Stefan Larsén
Chefredaktör Runner’s World
Runner’s World har över 100 000 läsare av varje nummer och då är det självklart att deras skotester, artiklar om barfotaskor och råd vid köp av löpar-GPS påverkar försäljningen i svenska sportbutiker. Robert Larsén slåss föredömligt för svenskt innehåll i en global titel.

33 [Ny]
Mårten Nydahl
VD Cycleurope
Mårten Nydahl har precis tillträtt som ny vd för Cyleurope och inte hunnit påverka så mycket ännu. Dock är det så att de stora förändringarna vid ett vd-byte sker inom 24 månader och därför kan Sveriges största cykelleverantör just nu vara inne i en utvecklingsfas signerad Mårten Nydahl.

34 [Ny]
Martin Nordin
VD Fenix Outdoor
Sveriges största sportkoncern är självklart en maktfaktor i den svenska sportbranschen. Hos Fenix ryms varumärkena Fjällräven, Tierra, Primus, Hanwag och Brunton samt kedjan Naturkompaniet och nu när outdoor är trendigt påverkar Martin Nordins beslut desto mer.

35 [Ny]
Petra Månström
Bloggare
Journalisten Petra Månström skriver Maratonbloggen på Svenska Dagbladet och har fått tusentals löpare att höja sina ambitioner och springa längre. Nu när hon börjat med längd, cykel och simning för att göra Klassikern kommer hon få sina läsare av bloggen att göra samma sak.

Sportbranschens 50 mäktigaste

36 [15]
Svante och Claes Magnusson
Hestrahandsken
Hestra är mer än ett varumärke inom handskar – det är ett kvalitetsbegrepp. Genom att aldrig kompromissa med kvaliteten har Svante och Claes Magnusson lotsat sitt familjeföretag till nya framgångar. Senast är att de är det mest sålda handskmärket inom premiumsegmentet i USA.

37 [Ny]
Mattias Assman
VD Mandel Consulting
Mattias Assman har inte bara världens skönaste efternamn, han har också en PR-byrå som förstår sig på sport. När de flesta andra PR-byråer pratar mode och trendfärger pratar Mattias och de andra på Mandel funktion och prestanda och det är precis vad sportbranschen behöver.

38 [22]
Erik Vitéz
VD Löplabbet
Erik Vitéz fortsätter att vässa Löplabbets koncept. I Stockholm har de tre butiker på rad på Kungsgatan – en för all löpning, en för tjejer och en för tävlingsskor – och på webben finns en komplett shop med inspirationsfilmer och blogg som extra godis.

39 [Ny]
Evalena Strandkjer
Marknadschef One Off
Actionsportvärlden domineras av killar men i Sverige är det en tjej som rör om mest i grytan. Evalena Strandkjer driver One Off ihop med maken Kjell och de har fullt upp med både distribution, butiker och e-handel. Plus nya skatemärket New Soul ihop med Sveriges bäste skejtare Albert Nyberg.

40 [Ny]
Johan Ryding
Grundare Sportamore
Sportbranschen var sent ute med e-handel och det såg Johan Ryding och startade sportamore.se. Nu är de en av de största aktörerna och har ett samarbete med Aftonbladet för att bli ännu större. Med ett gigantiskt sortiment och enkel köpprocess visar de vägen för andra e-handlare.

Sportbranschens 50 mäktigaste

41 [Ny]
Anders Björkman
VD Länna Sport
Av alla stora sportbutiker är Länna Sport den som alltid lyfts fram som det goda exemplet. Här blandar Anders Björkman stort sortiment med kunnig personal och passion för sport. Många leverantörer använder försäljning till Länna Sport som ett sätt att komma in i andra butiker.

42 [Ny]
Magnus Berggren
VD 8848 Altitude
8848 Altitude må ha ett exklusivt samarbete med Intersport i Sverige men det hindrar inte Magnus Berggren och 8848 Altitude från att påverka långt utanför kedjan. Deras design, inte minst på juniorplagg, får andra att följa efter och det finns inte en svensk mellanstadieklass utan en 8848-jacka på hängarna i korridoren.

43 [Ny]
Reinert Sörensson
VD Sportshopen
Med tio butiker i Västsverige och en av dem på 8 000 kvadratmeter har Reinert Sörensson och Sport­shopen gått från att vara en lokal aktör till att bli en kedja som många i sportbranschen tittar på. Om 3–4 år ska hans nya jättebutik vara den sportbutik i Sverige som omsätter mest.

44 [Ny]
Klas Elm
VD Svensk Cykling
Ingen annan pratar lika mycket cykel som Klas Elm på Svensk Cykling. Ena stunden pratar han med politiker och i nästa ögonblick skickar han ut ett pressmeddelande till landets alla tidningar om årets cykeltrender. Utan tvekan påverkar Klas entusiasm cykelförsäljningen i Sverige.

45 [Ny]
Thomas Wallhager
VD Sportringen
Thomas Wallhager gör ett oerhört viktigt jobb – han får hela Sportsverige att leva. Genom att samordna och effektivisera för Sportringens butiker kan sportbutiker på mindre orter överleva när sportvaruhusen och e-handeln gör allt för att sluka dem.

Sportbranschens 50 mäktigaste

46 [Ny]
Sara Althini
Marknadschef Casall
En av de mest driftiga och positiva marknadsförare vi träffat på är Sara Althini. Tidigare jobbat hon med fitness på Nike och nu gör hon samma sak för svenska Casall. Vi spår att hennes koll på och entusiasm för fitness kommer att göra så att Casall syns mer i både media och butiker framöver.

47 [Ny]
Thomas Breding
Försäljningschef Granitbiten
Sakta men säkert har Granitbiten gått från ett litet entusiastföretag till att bli ett stort entusiastföretag. Det där med entusiasmen beror till stor del på Thomas Breding som verkligen brinner för outdoor och fantastiska produkter. En entusiasm som smittar och påverkar.

48 [Ny]
Jonas Wiehager
Boutique Fräsh Show
Jonas Wiehager är Godfather of street fashion i Sverige och även om han lämnat både butiks- och leverantörsbiten för flera år sedan är han fortfarande med och styr. Främst genom att ordna streetmässan Boutique Fräsh Show men också genom rådgivning och sin blotta uppenbarelse.

49 [Ny]
Anders Engström
VD Alewalds Sport
Anders Engström vågar tänka annorlunda med sina tre butiker som alla nu går under namnet Alewalds Outdoor & Sports. De ordnar teknikträning för sina kunder, erbjuder personlig shopping och sommarförvaring av skidor och kör föreläsningar i butiken. Nytänk värt att kopiera.

50 [Ny]
Eva Karlsson
VD Houdini
Houdini är en relativt liten aktör i Sverige men som Årets Kvinna i Sportbranschen och med sitt fokus på att göra Houdini till ett hållbart varumärke ur miljösynpunkt visar ändå Eva Karlsson vägen för alla andra. Eva är ett föredöme på flera sätt.

Sportbranschens 50 mäktigaste

Bubblare

Nära men inte riktigt där. Kanske är de med på listan nästa gång…

Kristoffer Eklund
Usports
Usports är en mycket fräsch nykomling med ett tilltal som tilltalar oss. När de har öppnat fler butiker och e-handel kommer Kristoffer Eklund garanterat in på listan.

John Guidetti
Fotbollsspelare
John Guidetti är tronarvinge till Zlatan och med ett självförtroende stort som New Mexico. Hamnar han i en bra klubb och klarar sig utan skador kommer han att bli vår nästa fotbollshjälte.

Daniel Westling
Prins
Gör Prins Daniel som han har sagt och engagerar sig i sport och hälsa kan han bidra med allt från att Sverige får arrangera OS till att folk bryr sig mer om sin hälsa.

Andy Olsson
Vans Norden
Andy Olsson ska lyfta varumärket Vans i Norden. Lyckas han förvandlar han utbudet på skoväggarna i hela landet till det bättre.

Karl-Johan Persson
H&M
Det är oerhört roligt att utse en av Sveriges rikaste till en bubblare. Å andra sidan är det först nu som Karl-Johan Persson släppt in sportkläder i H&Ms butiker.

Marcus Pupp
K2
Marcus Pupp är en av två delägare av Sportprodukter och därmed ansvarig för K2:s framtida framgångar i Sverige.

Tycker du någon saknas på listan. Kommentra och tyck till!

Relaterat företag i Sportregistret

  • HESTRA

    HESTRA är ett svenskt familjeföretag, grundat i Småländska Hestra 1936, som designar, tillverkar och säljer kvalitativa handskar. Varumärket erbjuder ett brett sortiment av olika material, allt från klassiska skinnhandskar till mockahandskar och svinskinnshandskar. HESTRA utvecklar alltid handskar med största fokus på kvalitet och dig som användare; den professionella utövaren, vardagsmotionären, den modemedvetna kunden och dig där emellan.

  • Craft of Scandinavia

    Craft of Scandinavia är en sportleverantör som skapar, förvärvar och utvecklar varumärken och produkter inom sportbranschen samt profilsektorn. Craft of Scandinavia säljer och marknadsför Craft och Speedo.