Tunturi vill sticka ut

Finska cykeltillverkaren Tunturi har genom åren åkt en verklig berg-och dalbana. Från att ha varit stora i Finland hamnade företaget vid milleniumskiftet på konkursens brant men har kommit igen under Accell Groups skyddande vingar.

För den finska konsumenten är Tunturi ett begrepp, precis som Crescent är det i Sverige. I Finland står Tunturi för kvalitet och pålitlighet. Företaget har genom åren också försökt få sina cyklar att slå igenom på den svenska marknaden men projekten har varje gång stött på patrull.

Tunturi

Grundat 1922 (Turun Pyöräkellari).
Antal anställda 40.
Omsättning 20 miljoner euro (ca. 170 miljoner kronor).
Produkter Cyklar och träningsredskap.
Huvudkontor I Åbo, Finland.
Lager I Åbo, 13 500 kvadrat för cyklar och motionsredskap, i Vanda 2 500 kvadrat för reservdelar och tillbehör.

– Våra framgångar i Sverige byggde till en början nog till stor del på de Sverigefinnar som kände igen märket och gillade produkterna. Fortfarande har vi svårt att vinna svenskarnas hjärtan. Vi har svårt att göra varumärket bekant bland de svenska konsumenterna. Svenskarna har till och med trott att Tunturi är ett italienskt märke, berättar Miika Enros som är produktchef på Tunturi.

Konsumenterna i Sverige är väldigt märkestrogna och väljer ofta en produkt som de känner igen sedan tidigare. Det omvända gäller naturligtvis också i Finland. Den finska cykeltillverkarenhar en 90 år lång historia bakom sig men hör sedan 2003 till den europeiska storkoncernen Accell Group. Som med sina andra varumärken vill Accell Group att de varumärkena de förvärvar ska ha en stark lokal förankring. Det har gett Tunturi fria händer att lägga upp sina marknadsstrategier och designa sina egna cyklar. I motsats till vad många här i Sverige tror vågar Tunturi ta ut svängarna i både val av färger och av design.

– I Finland skulle vi gott klara oss utan svarta damcyklar men på grund av den svenska marknaden måste vi tillverka också våra modeller i svart. Vi är så radikala i våra färgval att vi har märkt att handlarna här hemma det första året är ofta väldigt försiktiga till nyheterna. Däremot brukar kunderna vara mer öppna för nya färger och mönster, berättar Mirva Enros, designansvarig på Tunturi.

Tunturi vill sticka ut

Designarbetet görs i samarbete med en utomstående designbyrå som också är lokaliserad i Åbo, där Tunturis huvudkontor ligger. Det är viktigt för företaget att ha möjlighet att fysiskt visa och diskutera produkterna inom designteamet. Tidigare hade Tunturi sin egen designavdelning ”in-house” men Mirva Enros anser att denna lösning med en utomstående byrå är bättre.

En annan strategi som företaget har är att inte förnya produktsortimentet varje säsong. En Tunturi-cykel ska handlarna kunna ha i minst två säsonger. Det är ett koncept som fungerat bra i Finland. Tyngdpunkten i företagets framtidssatsningar ligger just nu på de el-assisterade cyklarna. Trots en trög start i Finland tror Tunturi att trenden kommer att komma också till de nordiska länderna.

– Helt klart ligger tyngpunkten i vår produktutveckling på de el-assisterade cyklarna, det är dit utvecklingen är på väg speciellt vad gäller urbancykling och pendling. Vi har en så tydlig utveckling mot det på så många andra marknader i Europa att det är bara en tidsfråga innan de el-assisterade cyklarna slår igenom också här i Norden, säger Miika Enros.

Då kommer Tunturi säkert att tillverka också svarta el-assisterade modeller, för att tillfredsställa de svenska kunderna.

Tunturi vill sticka ut
Hos Tunturi har man byggt cyklar i över 90 år.

Relaterat företag i Sportregistret

  • Vartex AB

    Vår affärsidé är att verka som rikstäckande grossist i hela tvåhjulssektorn, dvs cykel, moped, mc, samt motionsredskap.