Av skaters för skaters

Det går 13 företag på dussinet som säger att de är ett företag grundat av XX för XX (byt ut XX mot valfri sport). I Lakais fall stämmer det dock. Tolv år efter första kollektionen säljer de fortfarande enbart skor för skateboardåkning.

Mike Carrol och Rick Howard var välbetalda proffs på skateboard men kände att något fattades i deras relation till sina sponsorer. När företagen växte försvann familjekänslan och därför bestämde de sig för att starta ett eget skomärke som skulle vara precis så som de ville ha det: skön stämning mixat med bästa tänkbara skor för skateboardåkning.

Av skaters för skaters

Lakais första kollektion med skor kom ut år 2000 med de två grundarna som frontfigurer men snart byggde de upp ett team med både proffs och amatörer. Så ser det ut i dag också. Lakai har blivit ett mycket större företag med distribution över hela världen men grundarna har sett till att känslan hela tiden har varit densamma.

– Skateboardskor är det vi är och det vi kan, säger Kelly Bird som är varumärkesansvarig på Lakai och har varit med sedan starten. Väldigt många av våra konkurrenter går vidare och gör skor för surf, bmx, snowboard och street, men vi har valt att bara göra skor för skateboardåkning. Även om vi inte har vuxit så snabbt som vi kunnat göra om vi valt den andra vägen så har vi vunnit i trovärdighet och lojalitet bland skateboardåkarna.

Sedan 18 månader ägs Lakai av Crailtap Distribution som också äger Girl och Chocolate Skateboards, Fourstar Clothing och Royal Trucks. Kelly ser bara fördelar med att ha hamnat i ett större bolag.

– Vi har betydligt mer muskler nu, framförallt för att ta hand om efterfrågan utanför USA, säger Kelly. Vi hade ganska mycket problem vid ägarbytet med försenade leveranser men nu är vi ikapp och allting känns bra. Kollektionen har vuxit och för första gången har vi över 100 olika artikelnummer.

Skateboardskor har antingen en cupsole eller en vulkad konstruktion. Vulkskorna är populärast både för att sulan ger mer känsla och för att de är billigare men Lakai jobbar stenhårt för att utveckla cupsoleskorna.

– Det går inte att komma ifrån att cupsoleskor håller mycket bättre, säger Kelly. Problemet har varit att de är lite stela men vi har löst det med en ny sorts sula som ger betydligt mer känsla. Från att idag stå för 35 procent av försäljningen tror vi att våra cupsoleskor snart kommer att sälja mer än våra vulkade.

En av de kollektioner som går allra bäst är Kids vilket inte överraskade Kelly speciellt mycket.

– Det finns otroligt många barn som åker skateboard men det fanns inga riktigt bra skateskor som gav barn den rätta känslan och samtidigt höll för daglig åkning, säger Kelly. Vi tog fram bra skateskor för barn och föräldrarna älskar dem för att de håller så bra.

De butiker som säljer Lakai skor är ofta rena skatebutiker men här sker en förändring. Skateboard är inte samma subkultur som tidigare och både brädor och skor säljs via vanliga sportbutiker och det som bäst kan beskrivas som livsstilsbutiker.
– Vi stöttar corebutikerna med speciella skor som ligger i en kollektion som heter The Anchor, säger Kelly. Corebutikerna kommer alltid att vara vårt hjärta eftersom det är de som har hjälpt oss bygga upp Lakai till att bli ett märke som de stora kedjorna nu ringer och vill sälja. Vår satsning på att vara ”pure skateboarding” har varit helt rätt.

Av skateboardåkare för skateboardåkare. Affärsidén håller fortfarande.