Ledare: Vinn matchen

Elektronikkedjorna är bra på att knyta till sig kunder när det är stora idrottsevenemang och i år körde Expert med Pengarna tillbaka på alla köp över 3 000 kronor om Sverige tar EM-guld i fotboll och Media Markt lockade med presentkort om Sverige tar sig till semifinal. De här kampanjerna kanske inte ökar försäljningen av TV-apparater…

Elektronikkedjorna är bra på att knyta till sig kunder när det är stora idrottsevenemang och i år körde Expert med Pengarna tillbaka på alla köp över 3 000 kronor om Sverige tar EM-guld i fotboll och Media Markt lockade med presentkort om Sverige tar sig till semifinal. De här kampanjerna kanske inte ökar försäljningen av TV-apparater eller kameror men de får kunderna att välja en speciell butik för sina planerade inköp. Samma konkurrens har vi inom sportbranschen där det idag handlar väldigt mycket om att ta marknadsdelar inom vårt segment snarare än att göra kakan större för alla.

I dessa tider gäller det att tänka innovativt och använda sig av stora evenemang som engagerar många människor. Nu i slutfasen av fotbolls-EM kan ni köra med superrabatt på de fotbollsskor som EM:s skyttekung använder. De kommer garanterat att bli en storsäljare och då gäller det att få kunderna att välja just er butik. Och om Sverige har tagit sig till slutspel kan ni av ren glädje köra med en generell rabatt i hela butiken under en speciell timme. Och för varje OS-guld Sverige tar ska ni självklart ha ett kanonerbjudande och om ni har någon lokal idrottare som tävlar i OS ska ni lika självklart hänga på med något som passar. Låt personalen vara med och spåna ihop era kampanjer så känner de sig delaktiga och ni missar inga bra kopplingar. I OS finns det ännu fler chanser att hänga på när svenska idrottare når framgångar.

Var spontana, kör med extremt tidsbegränsade erbjudande, sprid dem via sociala medier – se till att det blir snack om era kampanjer. De behöver inte vara stora och påkostade, snarare tror jag att de fungerar bättre om de känns spontana och skapade ur ren glädje över svenska framgångar

Det viktiga är att ni funderar över hur ni kan få in kunderna i just er butik. För precis som tidigare är det i butiken som slaget om kunderna står och roliga kampanjer med inslag av patriotism kan göra underverk med att just få in kunderna i butiken.

Ha en bra sommar och hoppas att Sverige når stora framgångar i både EM och i OS

Martin Willners
Chefredaktör Sportfack