Sportfack besöker: Sportson Kungsbacka

Med sin 250 kvadratmeter stora cykelaffär borde de inte vara så unika. Men som tjejer och butiksägare är de något väldigt ovanligt i Cykel-Sverige. Katrin Palmqvist och Ulrika Dahlgren driver Sportson Kungsbacka.

Det är en så positiv bransch, med starkt hälso- och miljötänk; cykel är kul och kunderna är glada för att de ska köpa en ny. Aldrig någon som är sur och vresig, säger Katrin, eller är det Ulrika?

Det bubblar verkligen av entusiasm om de här tjejerna och det är svårt att hänga med i vem som säger vad. Att vara tjej i cykelbutik har sina fördelar tycker de. Men det är också en utmaning som dom triggas av.

Sportson Kungsbacka

Ägare Katrin Palmquist, Ulrika Dahlgren.
Start Våren 2009.
Anställda 1 (förutom ägarna).
Sortiment MTB, hybrider, racer-, herr- och damcyklar + tillbehör.
Varumärken Crescent, Apollo, Nishiki, Scott m.fl.
Butiksyta ca 250 m2.
Omsättning Ca 7 msek (2011).

– Vi har lyckats bra med vår satsning, om vi får säga det själva. Mycket beroende på starka relationer med kunder och med våra partners. Men visst märker man ibland en ovana hos kunden, säger Ulrika. För tio år sedan var inte planen att öppna cykelbutik. Och vi har inte skruvandet med oss som intresse någon av oss. Vi försöker vara bäst på annat.
Bemötandet är allt, säger de i mun på varandra igen.

– De varumärken vi säljer finns ju i många andra butiker. Det är vi själva som kan vara skillnaden, fortsätter Katrin. Vi satsar 110 procent på service. Verkstan är butikens hjärta och ansiktet utåt, den måste bara fungera. Pierre, vår verkstadsmekaniker, sköter det mesta, och har huvudansvaret där.

– Men både jag och Katrin monterar nya cyklar, och gör en del reparationer, fyller Ulrika i.

Nu är det lätt att sitta i fikarummet och säga att man är bra på service, vem gör inte det när någon frågar? Sportson Kungsbacka har ännu inte öppnat när intervjun görs. Men så fort det ringer lyfter någon av tjejerna snabbt luren, oftast innan andra signalen går fram. När jag själv ringde tidigt på den stängda måndagen för att boka intervjun gick det inte tio minuter så ringde Katrin upp och ursäktade sig att hon inte hunnit svara. Är vi något extra på spåret här?

Kanske är servicekänslan och kundvården resultatet av att både Katrin och Ulrika har ett förflutet som sjuksköterska, respektive undersköterska/rehabassistent, även om det var länge sedan. De lärde känna varandra för mer är 10 år sedan, långt innan de började ”cykla” tillsammans. Men personkemin stämde; de ville göra något ihop.

Sportson Kungsbacka ligger inte centralt, utan i ett av Kungsbackas företagskvarter, där de har en kökstillverkare, Friskis & Svettis och Skatteverket som närmste grannar. Den långa parkeringen utmed vägen är full redan tidigt på förmiddagen.
– Här är alltid folk i rörelse, och många passerar på leden utanför på väg till köpcentret Kungsmässan, en bit bort, säger Katrin. Men även om vi har funnits här i mer än tre år så kommer det in folk och undrar om vi precis öppnat.

– Det har saknats en riktigt bra cykelaffär här i stan. Det har gjorts försök att öppna, men det har inte funkat av olika anledningar. Det talade ju lite emot oss när vi gick till banken, säger Ulrika och skrattar. Men Kungsbacka är en kommun som expanderar hela tiden och cykelintresset växer. Cykelvägarna blir fler och fler och många pendlar hela vägen in till Göteborg och vill cykla till stationen. Att bankkillen var cykelintresserad underlättade nog också.

Sportfack besöker: Sportson Kungsbacka
Innan Katrin och Ulrika öppnade sin butik saknades det en riktigt bra cykelaffär i Kungsbacka. De hyllar Sportsons franchisekoncept och menar att kedjan varit ett starkt stöd ända sedan starten.

Ulrika och Katrin är inte främmande för att koppla lite annorlunda grepp på cykelmarknaden. Att man har ett samarbete med grannen Friskis & Svettis är kanske inte så konstigt. De 8 000 medlemmarna åtnjuter tio procents rabatt på cyklar och ytterligare fem procent på kläder. Det ger en hel del ringar på vattnet. Dessutom har de ett samarbete med Volkswagen-återförsäljaren, som erbjuder sina kunder fri lånecykel, när de har sin bil på verkstad. Och då syns det varifrån cyklarna kommer. Den kommunala Hemsjukvården rullar till vissa delar också på tjänstecyklar från Sportson.

– Första året var allt nytt och främmande, inte bara cyklarna, utan att vara egen företagare överhuvudtaget, med bokföring, personal och allt annat säger Katrin och försvinner ut i butiken, för att se om det är kunder vid dörren.

– Nu är vi lite lugnare, det känns coolt med erfarenhet, nästan som om vi glömt bort något inför den här säsongen, fortsätter Ulrika.

– Det är skönt att dela på ansvaret. Och vi kompletterar varandra bra. Våra starka sidor har vuxit. Jag sköter mer det som rör bokföring och administration, säger Katrin. Och Ulrika kör marknadsföring, reklam och personal, men vi är delaktiga i allt.
– Under högsäsong jobbar vi båda i butiken med en ledig dag i veckan var. Lågsäsong försöker vi ta varannan vecka ledigt. Om det går, fyller Ulrika i.

Både Ulrika och Katrin är också snabba att hylla Sportsons franchisekoncept som varit ett starkt stöd sedan starten.

– Vi stöttar varandra bra, byter både erfarenheter och cyklar mellan butikerna och kan diskutera öppet vad vi tycker kan bli bättre, säger Ulrika. Det är inte bara inköpen som samordnas, utan även marknadsföring, clinics och finansieringslösningar, och mycket annat.

– Det känns tryggt och vi blir starkare med den gemenskapen, fyller Katrin i. Sportsonkonceptet bidrog absolut till att banken vågade satsa på oss.

Klockan är nu 11 på måndag förmiddag och detta är första veckan med högsäsongs-tider. Under vintern har det varit stängt på måndagar. Och kunderna kommer direkt och nu blir de båda lite mer svårfångade. På en knapp halvtimme har tre hojar sålts, mycket tack vare den gångna helgen som lät Kungsbackaborna försmaka på vårvärmen. Några kunder kommer in med cyklar som ska direkt till verkstan. Katrin och Ulrika lovar service inom 48 timmar, trots att deras mekaniker inte jobbar måndagar ännu. En retur på 900 kronor hanteras också med ett lika stort leende som cykelförsäljningen stunden innan. Kanske till och med lite större

– Hela Sportsongruppen satsar på något vi kallar ”Extremservice”, det innebär att vi ser till att göra det där lilla extra i alla lägen, säger Katrin. Ringa upp en gång extra, köra hem en cykel direkt till kunden om det är något vi missat. Just det att vi hellre ringer upp en gång för mycket, är många lite ovana vid.

På frågan om butiken eller sortimentet färgats av att det är två tjejer som driver den, ser båda lite tveksamma ut.

– Egentligen inte, butiken följer de riktlinjer vi har inom Sportson, vi har målat och gjort det mesta själv, säger Ulrika. Men det kommer in många tjejer som vill köpa cykel till sina barn; där märks stor skillnad. Sen tror jag även killarna kan sänka garden lite mer när de pratar cykel med en tjej. Tjejer vågar visa att de är nybörjare, säger Katrin

Sportfack besöker: Sportson Kungsbacka
Tv: Starka varumärken som Crescent, Nishiki och Scott finns i butiken tillsammans med Sportsons eget varu märke Apollo.
Th: Servicekänslan sitter i ryggmärgen hos ägarna.

När vi tittar runt i butiken hittar vi två ”lokala” varumärken ett från Göteborg och ett från Varberg några mil söderifrån – Nishiki och Crescent. Men här finns även Scott och Sportsons eget varumärke Apollo. Att det finns relativt mycket BMX-hojar beror på en väldigt aktiv klubb i närheten, med fin bana.

– Vi säljer mest hybrider och vanliga herr- och damcyklar, berättar Katrin. Racercyklarna går upp mot 15 000 kronor, men inte dyrare. Detsamma gäller MTB.

– Förra säsongen sålde vi helt slut på MTB. Jag tror vi kan tacka Cykelvasan för det, säger Ulrika i en kort paus mellan kunderna. Nishiki har blivit lite av en lokal stolthet som många frågar efter; de vet att de byggs i Göteborg.
Omsättningen förra året landade på drygt sju miljoner kronor. Så visst har det funnits behov för en cykelbutik i Kungsbacka. Förhoppningen inför innevarande säsong är att omsättningen ska öka ytterligare.

– Det ser bra ut redan nu i början av året säger Katrin, förhoppningsvis når vi målet att öka försäljningen upp till en bit över åtta miljoner. Vi har satsat mer på MTB-cyklar i år, och vi kan definitivt öka på konfektion. Affären får inte stanna vid cykeln, det gäller att ställa de rätta frågorna och informera om vad som kan behövas mer.

När det är dags för lite mer officiell fotografering, har de båda lite svårt att slita sig, trots att inga kunder är inne i butiken. Och precis när vi ska trycka av de första bilderna, ringer telefonen. Det går fram mer än två signaler och Katrin ser mycket ansträngd ut, sedan kastar hon sig av cykeln för att hinna ta samtalet.

– Det kan vara en såld cykel, säger hon och greppar luren.

Servicekänslan sitter i ryggmärgen. Det här är cykelsystrarna som inte lämnar något åt slumpen, utan greppar alla möjligheter till dialog och kontakt med kunden. Allt kan vara en ”såld cykel”. På frågan vad de gör om fem år, svarar Ulrika:
– Då har vi två butiker och Kungsbacka har vuxit till över

100 000 invånare. Vi driver butikerna tillsammans. Men vi ska öka omsättningen ordentligt här först. Det känns tryggt att vara två.

Relaterat företag i Sportregistret

  • SCOTT Sports AB

    SCOTT Sports AB är en av Sveriges största leverantörer av cykel och sportutrustning. Huvudkontoret ligger i Uppsala och är dotterbolag till SCOTT Sports SA med huvudkontor i Schweiz. SCOTT Sports AB säljer, marknadsför och distribuerar ett brett sortiment av utrustning inom områdena cykel, vintersport, motorsport och löpning. Man ansvarar även för distribution av ett flertal andra varumärken inom cykel, sport och motorcykeltillbehör (se nedan).