Sportfack besöker: Batavus

Den anrika holländska cykeltillverkaren Batavus gör comeback i Sverige. Siktet är ställt på att erövra den slumrande svenska el-cykelmarkanden. Det ska företaget göra med kvalitetsprodukter och god service.

Klockan slår prick 16.00 och plötsligt tystnar fabriksslamret och de anställda börjar strömma mot utgångarna. Här finns fortfarande stämpelklockor men också en yrkesstolthet bland de anställda över produkterna, en känsla som på många andra ställen redan har försvunnit. Batavusfabriken i holländska Heereveen är en härlig blandning av sekelskifte och dataålder. Fabriksbyggnaderna är från 1900-talets början medan maskinerna och produktionen styrs av dataprocessorer. Här i Heerenveen monteras Batavus cyklar, såväl de vanliga som de el-assisterade. Trots den industriella inramningen, de många monteringsstationerna och stora maskinerna är ljudnivån låg. När vi vandrar omkring i fabriken kan vi kommunicera i normal samtalston.

Batavus Vartex

Grundades 1948 av Folke Larsson.
Huvudkontor Varberg.
Lager Varberg.
Ägare Accell Group.
Antal anställda 23 st.
Omsättning Ca. 65 milj.kr.
Produkter Cyklar, tillbehör, MC-tillbehör och motionsapparater.
Varumärken Batavus, Sram, SKS, Trelock, Mavic, Marzocchi, Master, Knox, Daytona.

– Det är väldigt viktigt för oss att de anställda ska ha en bra arbetsmiljö. Våra produkter ska inte heller belasta miljön. Vi använder till exempel vattenlösliga färgämnen vid lackeringen som bryts ner i naturen, förklarar produktchefen Jan Jacob Altenburg.

Batavus-fabriken ingår i Accell Group, som är ett holländsk holdingbolag och en av de ledande cykelkoncernerna i Europa. För Batavus är Holland hemmamarknad men produkterna säljer bra också hos den stora grannen i öster, Tyskland. Här i fabriken i Heereveen jobbar idag drygt 350 anställda i den 35 000 kvadratmeter stora anläggningen som byggts ut under åren. Det var bara under andra världskriget som produktionen i Heereveen stod still. Nuförtiden rullar 250 000 cyklar ut ur fabriksportarna varje år. Hemmamarknaden är fortfarand den största marknaden för företaget med Tyskland som den näst största. Förutom det finns företaget bland annat i Danmark, i Finland, i Turkiet och i Frankrike. I Sverige gör Batavus en comeback sedan Accell Group förra sommaren köpte den svenska leverantören Vartex. Det Varberg-baserade företaget bytte också vid ägarbytet namn till Batavus Vartex.

– Bland cykelhandlarna är varumärket känt. Handlarna vet vad Batavus står för och det är en stor fördel för oss. Vi behöver därför inte börja med att presentera varumärket när vi pratar med våra handlare utan kan gå rakt på sak, säger Peter Folkesson medan vi vandrar genom de stora fabrikshallarna.

För honom och hans bror Lars var Accell Group den ideala köparen av det gamla familjeföretaget. De båda bröderna Folkesson som tog över verksamheten efter sin far hade redan från början skissat på möjligheterna att sälja företaget när de själva nådde pensionsåldern och inte längre själva orkade driva verksamheten. Det fanns flera kandidater som var intresserade av det svenska företaget och Peter och hans bror hade i slutändan kunnat få ett bättre pris för familjeföretaget om de sålt till någon annan än Accell Group. Men under förhandlingarna blev andra frågor viktigare än enbart de ekonomiska.

Sportfack besöker: Batavus
Varje år tillverkas här 250 000 cyklar.

– När vi förstod att det var Accell Group som ville köpa oss så gjorde hjärtat ett lite hopp. Det var den köparen vi hade hoppats på. Det berodde på att vi visste att de jobbar med fackhandlare och med produkter från mellansegmentet och uppåt, säger Peter Folkesson.

Att Accell Group är ett bolag som jobbar inom cykelbranschen och inte är ett riskkapitalbolag var också en viktig faktor. Det betydde att de anställda fick en större trygghet, vilket var viktigt för både Peter och hans bror. Koncernens produktportfölj imponerade också och därför var det lätt för Vartex att byta ägare. Från Accells sida var intresset för Vartex dubbelt. För det första ville bolaget in på den svenska marknaden, för det andra gillade man företagets koncept att jobba med fackhandlare och specialister.

– En annan faktor är att vi verkligen förväntar oss att intresset för el-assisterade cyklar kommer att explodera i Skandinavien och då är det viktigt att finnas på plats med våra produkter och ha fungerande lokala leverantörer. Vi hade redan försäljningskontor i både Finland och i Danmark. Därför var det bara logiskt att vi också skulle starta en verksamhet i Sverige, säger Gerard J. Feenema på Accell Group

Sportfack besöker: Batavus

På Batavus-fabriken hänger aluminiumramarna i långa rader på monteringslinan. Ramarna tillverkas i Kina men all övrig montering och alla andra moment görs här i Heerenveen. Trots de moderna maskinerna görs överraskande många moment fortfarande för hand. Det löpande bandet rör sig framåt ryckvis och stannar framför varje arbetare i endast två och en halv minut. Då ska monteringen av en särskild del vara slutförd och cykelramen förflytta sig till nästa station. Tempot är högt men inte stressigt.

Försäljningen av cyklar minskade med 6 procent i Holland förra året. Dels beroende på den finansiella oron på den europeiska marknaden men också på grund av en ovanligt regnig sommar. Det enda undantaget var försäljningen av el-assisterade cyklar där tillväxten fortsatte. Speciellt märkbar var ökningen i Tyskland där Accell Group ökade sin försäljning av elassisterade cyklar med 20 procent. Idag står de el-assisterade cyklarna för hela 31 procent av koncernens totala försäljning av cyklar.

– Vi har inte satt upp några konkreta mål om hur många el-cyklar vi ska sälja i Sverige inom till exempel tre år. Men självklart förväntar vi oss att försäljningen ska öka och att den snart också ska ta fart, säger Marco Banning på Batavus.

Problemen för de el-assisterade cyklarna i Sverige började med introduktionen för några år sedan. En del aktörer tog in lågprisvarumärken där både batterierna och själva cyklarna inte höll måttet. Många av de konsumenter som då skaffade sig sådana blev besvikna och ganska fort svalnade intresset för de el-assisterade cyklarna. Tekniken har däremot gått framåt med stormsteg sedan dess, både vad det gäller batterierna, komponenterna, ramarna och designen. På Batavus som tillverkat el-assisterade cyklar sedan drygt tio år tillbaka är ledningen väl medveten om att framgångarna i Holland och i Tyskland handlar om två viktiga faktorer, kvalitet och service. En el-assisterad cykel behöver en välfungerande service, kan leverantören erbjuda det till sina handlare blir det lättare för butikerna att sälja produkterna. Trots att produkterna idag håller hög standard är inte vägen till framgång helt problemfri för Batavus Vartex. I mångt och mycket är cykelhandlarna konservativa och försiktiga och det krävs både information och utbildning för att få handlarna med på tåget.

– Hittills har det varit lättare för oss att övertyga MC-handlarna om att ta in el-assisterade cyklar. De ser det som en möjlighet att få nya kunder till butiken. Femtontusen kronor för en el-assisterad cykel skrämmer inte heller en MC-handlare, men det skrämmer fortfarande en cykelhandlare, säger Peter Folkesson.

Sportfack besöker: Batavus
Färgerna som används på fabriken är giftfria.

Batavus Vartex har därför nu i vår kört igång med servicekurser för cykelhandlarna. Företaget har också anställt ytterligare en tekniker för att få schwung på verksamheten. Det krävs mycket information och utbildning för att övertyga handlarna om de el-assisterade cyklarnas framtid. Peter själv känner inget tvivel om att produkten snart kommer att slå stort också här i Sverige.

– Om jag ser hur marknaden i Tyskland och i Danmark är så är det inte ett helt otänkbart scenario här hemma heller. I Tyskland räknar man med att snart sälja 400 000 elassisterade cyklar per år. Omräknat till de svenska förhållandena motsvarar det 70 000 cyklar. Men når vi 50 000 cyklar blir jag himla glad, säger Peter.

Försäljningen av familjeföretaget har gett Batavus Vartex ett brett sortiment och större ekonomiska muskler. För Peter Folkesson har ägarbytet inte inneburit slöa pensionärsdagar med paraplydrinkar på en solig strand. För att affären med Accell Group överhuvudtaget skulle bli av, var ett av kraven från köparna att Peter skulle fortsätta i företaget i minst tre år till. Därför har han fortsatt engagera sig i företaget som han sålde.

– Jag är inte lika involverad i ekonomi och finansiering av verksamheten längre. Det sköts av vår kamrer och holdingbolaget i Holland. Jag koncentrerar mig mest på att styra in de nya varumärkena, inte minst de el-assisterade cyklarna, säger Peter.

De sista anställda lämnar fabriken i Heerenveen för dagen. Maskinerna står tysta, transportlinan står still och väntar på att dra igång igen prick klockan åtta dagen därpå. Några av de sista anställda som promenerar ut tittar på oss och vinkar glatt. När de får höra att jag och Peter kommer från Sverige viftar den ena med sin Heerenveen-halsduk och nickar. Mittfältaren Viktor Elm har nämligen blivit en stor stjärna i den lilla orten med den gamla cykelfabriken.

Sportfack besöker: Batavus
På Batavus är man stolt över sin långa historia.

Relaterat företag i Sportregistret

  • PowerFactory Nordic

    PowerFactory Nordic är ett grossistföretag som distribuerar tillbehör, reservdelar och personlig utrustning inom kategorierna; Cykel, Moped, Mc, MX & ATV. Med fokus på kända varumärken, samt flertalet starka agenturer i portföljen.