Ledare: Konkurrensen hårdnar

Leverantörerna ställde upp som vanligt, även om det ibland krävdes både två och tre påminnelser, men hos en kedja tog det stopp. De ville inte längre dela med sig av sina försäljningssiffror och hänvisade till den ökade konkurrensen. De ville inte bjuda konkurrenterna på någon information och även om jag kan förstå anledningen så tycker…

Leverantörerna ställde upp som vanligt, även om det ibland krävdes både två och tre påminnelser, men hos en kedja tog det stopp. De ville inte längre dela med sig av sina försäljningssiffror och hänvisade till den ökade konkurrensen. De ville inte bjuda konkurrenterna på någon information och även om jag kan förstå anledningen så tycker jag att det är trist. Om en av de stora inte är med i undersökningen kan vi inte gärna fortsätta med den. För om alla andra ställer upp så blir det den som inte är med som sitter på all information och det om något känns inte bra.

Vi beslutade därför att lägga ned undersökningen om kedjornas omsättning efter nio raka år där vi kunnat titta på olika kedjors utveckling, men än viktigare tittat på branschens totala utveckling både vad det gäller omsättning och antalet butiker. Och antalet kedjor. Kurvorna har stadigt pekat uppåt och genom att jämföra kedjornas utveckling med HUI:s siffror om sportbranschens utveckling har vi också fått siffror på hur de fristående butikerna har utvecklats.

Nu är det inte nattsvart på statistikhimlen. HUIs fina statistik om sportbranschens utveckling finns kvar och vi lägger lite mer fokus på den. Plus att vi kör vidare med undersökningen om leverantörernas utveckling. I år visar den att 2011 tveklöst var leverantörernas år. För när sportbranschen går svagt tillbaka i butiksledet ökar leverantörerna sin omsättning ganska rejält. Hur detta är möjligt analyserar vi på sidan 18.

Hur tuff konkurrensen är i verkligheten kommer att vara väldigt tydligt om ett år i Kungens kurva söder om Stockholm. Idag finns Team Sportia, Stadium och Intersport där med normalstora butiker. Sportsson har en fin cykelbutik, Nike en Factory Store och Hi-Sport har en outlet. Om ett år har de sällskap av XXL, Decathlon och Usports som tillsammans öppnar runt 15 000 kvadratmeter sport. Där kan vi snacka om ökad konkurrens. Eller så blir det så att ökad tillgång leder till ökad försäljning.
Även om vi inte kan skriva en statistikartikel har vi ingen brist på saker att skriva om.

Vi hörs
Martin Willners