Efterlängtad utbildning

Snart kan det bli verklighet. En yrkesutbildning för cykelmekaniker i Sverige. Verksamheten kan köra igång redan om ett år. Nu ska Svensk Cykling diskutera med myndigheterna om vad som krävs.

Idén om en eftergymnasial utbildning för cykelmekaniker, eller auktoriserade cykeltekniker som det kommer att heta officiellt, har funnits sedan länge. Bristen på utbildat folk i butikerna har blivit tydlig i och med att cykelintresset i Sverige har ökat. Branschen har också tidigare diskuterat behovet av en sådan utbildning men idéerna har ofta stannat i konferenslokalerna. Förra året lyfte branschorganisationen Svensk Cykling fram planerna igen, denna gång med målsättningen att förverkliga dem.

– Vi kallade in representanter från branschen för att diskutera och kartlägga vilka behoven var och vilken typ av utbildning som behövdes, säger Klas Elm, ordförande i Svensk Cykling.

Det som stod klart från första början var att behovet hos cykelbutikerna fanns och i vissa fall var akut. När alla parter insett behovet gällde det att diskutera och enas om vad utbildningen skulle innehålla och var den skulle bedrivas. Valet föll på Forshaga-akademin i Värmland som har både erfarenhet och kompetens att bedriva den här typen av utbildningar. Efter diskussionerna kom man fram till att utbildningen skulle koncentrera sig på den tekniska biten, det vill säga montering, reparation och service av cyklar och komponenter.

Efterlängtad utbildning

Cykelintresset har de senaste åren ökat kraftigt i Sverige och jobbpendlingen slår alla rekord. Konsumenterna köper också allt dyrare utrustning och därför har servicedelen blivit allt viktigare. Produktutvecklingen i branschen är också snabb vilket ställer ytterligare krav på personalen. För butikerna är det inte alltid lätt att hinna både sälja, serva och hålla sig ajour med alla produktnyheter som kommer ut på marknaden.

– En konsument som möter en branschmänniska i en butik har all rätt att förvänta sig hög kompetens hos henne eller honom. Speciellt som det gäller produkter som är dyra och som konsumenten själv kanske inte behärskar så bra, säger Klas Elm.

Nu när det finns en överenskommelse med Forshagaakademin att starta en utbildning gäller det för Klas Elm att ta kontakt med Yrkeshögskolemyndigheten för att diskutera vad som bör ingå i en ansökan för att utbildningen ska få tillstånd att starta. Den första ansökan fick nämligen inte godkänt. Klas Elm tror att ett möte med Yrkeshögskolemydigheten kommer att radera de eventuella frågetecken som idag finns kring utbildningen. Även om starten nu skjuts fram åtminstone till vårterminen nästa år är det ändå bråttom. Dels ska myndigheterna övertygas, dels ska det praktiska arrangemangen planeras. På Svensk Cykling är man däremot övertygad om att projektet kommer att lyckas.

Redan innan verksamheten har fått grönt ljus från myndigheterna har folk i branschen hört av sig och meddelat sitt intresse för uppgiften. Det bådar gott. Den andra viktiga biten är att hitta den första årskullen som ska genomgå utbildningen. Intresset bland ungdomarna i landet finns, det gäller bara att nå ut med informationen till dem.

– Dels ska vi försöka nå dem i skolorna genom SYO-konsulenterna. Sedan är nätet en av de viktigaste kanalerna när det gäller de unga. Det gäller för oss att informera på rätt ställen, säger Klas Elm.

En aspekt som är ytterst viktig om och när utbildningen väl är igång är att den första årskullen elever också lyckas etablera sig på arbetsmarknaden efter utbildningen. På Yrkeshögskolemyndigheten mäter man nämligen resultatet av yrkesutbildningen på andelen elever som får jobb. Detta borde inte heller vara ett problem då branschen uttryckligen saknar utbildade cykeltekniker. Om och när utbildningen på Forshagaakademin är igång gäller det att tänka framåt. Redan finns långtgående funderingar på hur utbildningen kan utvecklas att omfatta också butiksarbete, ekonomi och kanske marknadsföring. Men först måste det första steget tas, och det är på gång. Det råder det inget tvivel om hos Klas Elm.