Ett år med Sportringen

Första tiden sov Thomas Wallhager på en luftmadrass i Sportringens lokaler med en fax som enda sällskap. Efter ett år som vd för Sportringen har kaos förvandlats till full fart framåt.

I september 2009 köpte Team Sportia Sportringen och Sportex. Exakt ett år senare omvandlades de flesta Sportexbutikerna till Team Sportiabutiker men vad som skulle hända med Sportringen var oklart. Då gick tre av Sportringens handlare – Hans Hedefur i Årjäng, Krister Jonsson i Tingsryd och Sandro Arcari i Strömstad – till Team Sportia och köpte loss kedjan. Fyrtiotvå av 47 butiker valde att stanna kvar och i mitten av januari 2011 skedde ägarbytet.

Thomas Wallhager från Sportakademin i Forshaga rekryterades som vd. Han åkte till Göteborg och fick ett usb-minne med uppgifter om medlemmarna i kedjan. Det var allt. Ett år senare träffar jag Thomas i Sportringens kontor i Göteborg för att få reda på vad han har gjort under sitt första år.

Hur var den första tiden?
– Det var fullständigt kaosartat. Det mesta var nedmonterat i det gamla kontoret och det enda jag fick var ett usb-minne. Det var dessutom bara ett par veckor till vår planerade inköpsmässa och vare sig butiker eller leverantörer visste vad som skulle ske. Jag sov på en luftmadrass i det gamla kontoret med en fax som sängkamrat. Det var otroligt mycket jobb men jag fick en fantastisk hjälp från den aktiva styrelsen så allt löste sig på något sätt. Mässan blev av, vi fick genom en slump tag på en kontorslokal och medlemmarna stöttade mig och styrelsen. Efter mässan fick jag tid att prata med handlarna och våra leverantörer och alla var i stort sett nöjda med vad som hade presterats på den korta tiden.

Ett år med Sportringen

Vad har ni gjort det första året?
– Framförallt har vi fått igång en fungerande organisation. När vi tog över fanns som jag sa ingenting. Det första jag gjorde var att via ett bemanningsföretag få tag på en person som kunde sköta vår ekonomi och betala alla fakturor. Vi fick reda på att Melka skulle flytta från sitt nyrenoverade kontor på Krokslätts Fabriker i Mölnlycke och kunde ta över deras kontrakt så då var kontorsproblemet löst. Via kontakter kunde vi rekrytera Anders Sundqvist till tjänsten som produktansvarig och sedan kom Susanne Löfstrand in som marknadsansvarig så i maj hade vi både kontor och full personalstyrka. Efter att allt det praktiska var löst har jag ägnat mest tid åt att träffa medlemmarna för att få reda på vad de förväntar sig av oss och vad de vill att vi ska lägga mest energi på.

Vad har varit roligast?
– Helt klart att åka ut till alla butiker och träffa alla våra medlemmar. Jag satte upp målet att besöka alla våra butiker inom 12 månader och jag har hunnit med alla utom tre och de ska jag hinna med under de veckor jag har kvar på första året. Jag har varit från Älvsbyn till Karlskrona och det har varit fantastiskt kul. Jag har tittat på deras butiker och sortiment för att se vad vi som kedja står för. Det jag har kommit fram till är att butikerna är olika och ska vara olika. Jag tror på den lokala entreprenören. De ska fokusera på sin marknad för den kan de jättebra och vi ska hjälpa dem med praktiska saker som leverantörsavtal, sortimentsval, kampanjer med mera. Om vi dessutom kan lära av varandras erfarenheter kommer vi att bli ännu bättre. Det är otroligt vilken kraft det finns i den här kedjan. Vi är små, men vi mår bra och vi har klarat den tuffa hösten bättre än branschsnittet eftersom vi inte har så mycket konfektion i butikerna.

Vad har varit jobbigast?
– Att få kontoret att fungera. Personal och lokal löste sig väldigt snabbt och bra, men allt det praktiska med avtal om allt från el och revisorer till bredband och hemsidan tog mycket, mycket mer tid och kraft än jag trodde.

Nu när du har satt dig in i kedjan, vilka är Sportringens styrkor?
– Helt klart den lokala entreprenören. Det finns så mycket kraft och stolthet i familjeföretag och det är en häftig känsla. Sedan tycker jag att vår idé att både nischbutiker och breda sportbutiker ska kunna rymmas i samma kedja är riktigt bra. Det gör att vi får in specialkunskap i kedjan inom till exempel hockey och outdoor samtidigt som alla drar nytta av våra gemensamma inköp. En annan styrka är att butikerna har en väldigt låg personalomsättning. Det gör att handlarna får en väldigt personlig relation till sina kunder och det kommer att vara ett av våra viktigaste konkurrensmedel. Gentemot leverantörerna har vi en fördel i att vi inte jobbar med egna varumärken utan satsar fullt ut på deras produkter.

Hur påverkar alla nya aktörer i sportbranschen Sportringen?
– Idag är e-handel ett mycket större hot än de nya kedjorna. Vi har ingen avsikt att etablera oss centralt på stora orter där kedjorna slåss med varandra. Självklart bevakar vi vad som händer men än så länge är de inte våra grannar. Det vore naivt att tro att de inte påverkar oss men än så länge har vi inte märkt så mycket av dem. Som jag sa tidigare ska vi bygga vår personliga relation till kunderna, få dem att trivas i butikerna. Vi har kunder som kommer in och fikar hos våra handlare, det är jag säker på att de stora sportvaruhusen inte har. Personlig service, kunskap och tradition är våra styrkor.

Hur ser era framtidsplaner ut?
– Vi vill bli fler. Idag är vi 49 butiker och hoppas bli runt 60 under 2012. Planen är fortfarande att verka på mindre och mellanstora orter där vi kan bli starka lokalt. Genom ett samarbete med Jaktia hoppas vi bli starkare inom outdoor och kunna locka fler specialistbutiker inom det segmentet. Vi har planer på att starta en kundklubb så att kunderna ska kunna få återbäring i slutet av året som tack för att de handlar hos sin lokala handlare. Vi tittar även på att starta ett föreningskort för idrottsföreningar så att de ska kunna få bättre kontroll på sina inköp. Vi har bara börjat bygget av Sportringen och jag är så glad att jag får vara med på resan med Sportringen.