Ledare: Vad sportbranchen kan lära av Steve Jobs

Ända sedan jag 1987 började göra Svenska Skateboard Förbundets tidning Uppåt Väggarna på en Macintosh SE 30 har jag varit en fan av Apples produkter. Jag har haft svårt att förklara riktigt varför, mer än att det varit smidigare, roligare och snabbare än att jobba på en Windowsmaskin. Men nu, efter att ha läst julklappsboken…

Ända sedan jag 1987 började göra Svenska Skateboard Förbundets tidning Uppåt Väggarna på en Macintosh SE 30 har jag varit en fan av Apples produkter. Jag har haft svårt att förklara riktigt varför, mer än att det varit smidigare, roligare och snabbare än att jobba på en Windowsmaskin. Men nu, efter att ha läst julklappsboken om Steve Jobs, förstår jag varför jag blev ett så hängivet fan att jag döpte min son till Mac.

Det handlar om att sätta användaren främst. Steve Jobs var besatt av att göra fantastiska produkter som skulle förändra livet för användarna. Stora ord och höga ambitioner, men han tillät inte minsta detalj att vara halvdan. Framförallt ville han att alla detaljer skulle fungera som en helhet och om någon liten detalj var fel kunde han försena ett projekt i månader för att rätta till det.

Steve Jobs verkar ha varit en riktigt jobbig jävel att ha som chef, framförallt under Apples första år. När han kom tillbaka till Apple 1997, när bolaget var månader från en konkurs, hade han mognat och mot alla odds blivit en riktigt duktig företagsledare. Han var fortfarande besatt av att göra fantastiska produkter, men nu fanns det en affärsidé som backade upp hans besatthet. Han ville göra så bra produkter att användarna aldrig skulle tveka på ifall Apples nästa produkt var lika revolutionerande som företagets tidigare. Genom att alltid slå världen med häpnad, att aldrig kompromissa med detaljer, skulle Apple kunna ge sig in på nya områden och automatiskt få med sig sina användare.

Med den inställningen revolutionerade Steve Jobs musiken genom Ipod och Itunes, filmen genom Pixar, telefonin genom Iphone och bärbara datorer genom Ipad. Just nu pågår en tyst revolution inom läroböcker och det ryktas också om att Apple jobbar på att revolutionera teven.

Att i första hand se till att kunden blir nöjd, helst mer än nöjd, skulle duga gott som sensmoral i den här ledaren, men det var på de allra sista sidorna i boken som Steve verkligen sa en sanning som varje företagare bör ha i bakhuvudet. I en sällan skådad sågning av Microsofts vd Steve Ballmer förklarar han att ett företag är väldigt illa ute när försäljningen blir viktigare än produkten. När ekonomichefen får mer att säga till om än produktutvecklarna är slutet nära. Kanske är det i den sanningen som vi kan förstå Intersports problem idag.

Vi hörs
Martin Willners