Budget Sport lanseras i Sverige

Konceptet har testats med framgång i Finland och i Schweiz och nu kommer det till Sverige. I slutet av mars lanseras Intersports lågpriskoncept Budget Sport i Sverige.

Första butiken öppnar i värmländska Töcksfors och senare i år öppnar även en butik i närliggande Charlottenberg några mil söderut. Enligt Intersport bygger konceptet på ett brett sortiment av sportprodukter till de flesta idrotter och aktiviteter från marknadens starkaste varumärken. Priserna pressas genom externa handelslägen, en något lägre servicenivå jämfört med vanliga Intersportbutiker och stora butiker med mycket produkter.

– Polariseringen i branschen blir allt viktigare. En utmaning för branschen har varit att fånga lågprishandeln vilken är en ny typ av sportshopping som inte tidigare funnits i Sverige mer än i outletformat. Här tar Budget Sport en naturlig plats medett brett sortiment av sportprodukter och utrustning till de flesta idrotter och aktiviteter från marknadens starkaste varumärken och till låga priser, säger Fredrik Johanson, vd Intersport Sverige, i ett pressmeddelande.

Budget Sport är en del Intersport International Corporation och har sedan tidigare tio butiker, sju i Finland och tre i Schweiz. Den första butiken öppnade 2006 och enligt Intersport har tillväxten varit god. Under förra året ökade kedjans försäljning med 13 procent.

Att Budget Sports två första butiker i Sverige ligger nära den norska gränsen är ingen tillfällighet.

– Butiken i Töcksfors ligger nära den norska gränsen och det gör även vår planerade andra butik som öppnar i Charlottenberg senare i år. Vi ser att gränshandeln i regionen har potential för fem till sju Budget Sport-butiker, säger Fredrik Johanson.