Proffssäljaren

Proffssäljaren

Publicerad

När hockeykarriären var över efter 26 år ville Robert Burakovsky inte lägga skridskorna på hyllan. Nu tränar han Malmö Red Hawks juniorer på kvällarna och säljer hockeyutrustning på dagarna på Usports i Malmö.

Robert Burakovsky är utan tvekan den mest meriterade hockeysäljaren i Sverige. Hans karriär började i Malmö och gick via Leksands IF, AIK och Malmö till NHL där han spelade för Ottawa Senators. Han har spelat professionell hockey i 26 år och i åtta olika länder men nu är hans hockeykarriär över. Fast ändå inte. Istället har han börjat en ny karriär som säljare på hockeyavdelningen på Usports i Malmö.

– Jag har spelat hockey sedan jag lärde mig att gå och flyttade redan som 16-åring till Leksand, säger Robert. Jag kom snabbt in i A-laget och då blev utbildningen lidande och det är något som jag ångrar idag. Hockey är allt jag kan men å andra sidan kan jag hockey väldigt bra så när den här chansen dök upp att få jobba med att sälja ishockeyutrustning så ringde jag Usports direkt. När jag tränar ungdomar i Malmö Red Hawks idag trycker jag väldigt hårt på att de ska sköta sin utbildning. Skolan ska vara nummer 1 till dess att de är klara med den.

Med sin långa ishockeykarriär och sin nya roll som ungdomstränare i Malmö måste han ha bra koll på utrustning och vad som är viktigt för en junior.

– Ja, det är helt klart något jag kan, säger Robert. Jag vet hur saker ska sitta och om någon kommer in och säger att han har problem med att få upp pucken med sina slagskott så vet jag direkt att han har för styv klubba. Väldigt ofta ser jag att de ungdomar jag tränar har fel utrustning som för styva skridskor, för styva klubbor eller axelskydd som sitter så dåligt att det kan bli farligt. 

Robert menar att det är otroligt viktigt att ungdomarna har rätt utrustning eftersom det annars kan stoppa dem i deras utveckling och leda till onödiga skador.

– Jag kommer verkligen att ta mig tid med kunderna för att få reda på hur deras gamla utrustning har fungerat och vad de vill ha ut av sina nya skridskor eller skydd. Det ska bli riktigt roligt att få träffa folk och prata hockey hela dagarna. Och det är riktigt roligt att få vara med från början med Usports. Vi är ett otroligt skönt gäng som jobbar här, säger Robert.

Han har inte varit delaktig i att ta ut Usports hockeysortiment men han tycker att inköparna har gjort ett riktigt bra jobb.

– Vi har gått all in på hockey och har verkligen de bästa produkterna och de bästa märkena, säger Robert. Vi har Reebok, Bauer, Easton och CCM och det är de märken som jag tycker är de bästa och dessutom har vi produkter i alla prisnivåer även det allra dyraste. Jag har alltid varit en Bauerkille med skridskor och klubbor för att de har passat mig bra och på skydd tycker jag att Jofa eller numera Reebok är bäst. Det finns dock massor av bra produkter och min uppgift som säljare är att hitta rätt utrustning till kunden och det behöver absolut inte vara det dyraste. För juniorer är det ofta tvärtom, de ska inte ha en dyr och oftast styv klubba eller skridsko.

Ishockey är en materialsport som kan bli en ganska dyr hobby. Finns det någon produkt som är viktigare än andra?

– Helt klart så är skridskorna viktigast, säger Robert. Det gäller att hitta en skridsko som sitter skönt och som passar spelarens kraft och teknik. Är inte skridskorna rätt är det svårt att utvecklas som spelare. Sedan är det extremt viktigt att skydden sitter bra på kroppen och att de inte glider omkring för att föräldrarna har köpt en storlek för stort så att de ska räcka i två säsonger. Köp rätt storlek och sälj begagnat efter en säsong så blir det bra ekonomi för föräldrarna.

On
Off

3 kommentarer

  • I Fokus: Smith Chromapop

    I Fokus: Smith Chromapop

    Ibland dyker det upp produkter som sätter en helt ny standard. Som med sin idé, konstruktion eller design gör att allt annat känns mediokert. Mycket talar för att Smith nya linsteknik Chroma Pop är en sådan revolution.

    Artiklar Martin Willners, 2014-08-14 10:53

  • Hemma hos en sneakerssamlare

    Hemma hos en sneakerssamlare

    David Davidsson har tillräckligt med sneakers för att sko en by i Västerbotten. Men han har inga planer på att sluta samla. Det finns allt för många skor som han inte har. Ännu.

    Artiklar Magnus Reithner, 2014-08-05 14:42

  • Ser du skogen  för alla träden?

    Ser du skogen för alla träden?

    Det händer mycket i detaljhandeln just nu. Tempot är vansinnigt högt och innovationstakten bara ökar. Vi vill berätta om stort och smått i den här förändringen och bjuder in experter att dela med sig av sina spaningar. Först ut är Jonas Arnberg som är strateg inom handel för United Minds.

    Artiklar Magnus Reithner, 2014-06-19 15:17

  • När XXL kom till stan

    När XXL kom till stan

    XXL har fått sin första cityetablering i Sverige. Mitt emot NK i Stockholm har de öppnat en butik på 3 500 kvadratmeter. Nu tar kedjan sikte mot toppen i Norden.

    Artiklar Magnus Reithner, 2014-06-17 14:52

  • Nishiki värnar om kvaliteten

    Nishiki värnar om kvaliteten

    På Nishiki i Göterborg jagar inte ledningen stora försäljningsvolymer. Istället vill de unga cykelfabrikörerna värna om sina produkter och sina återförsäljare.

    Artiklar Christer Flythström, 2014-04-23 09:09

  • Stadium fortsatt i topp bland kedjorna

    Stadium fortsatt i topp bland kedjorna

    Stadium är fortfarande Sveriges största sportkedja. Men bäst tillväxt har XXL och Sportringen som båda växte ordentligt under fjolåret.

    Artiklar Magnus Reithner, 2014-04-14 15:20

  • Sveriges 100 största leverantörer

    Sveriges 100 största leverantörer

    Det går framåt för landets 100 största sportleverantörer. Förra året ökade både exporten och den inhemska försäljningen. Kanske syns även ett tronskifte borta i horisonten.

    Artiklar Magnus Reithner, 2014-04-14 14:18

  • E-handeln lyfter mot nya höjder

    E-handeln lyfter mot nya höjder

    Försäljningen av sportprodukter på nätet fortsätter att slå rekord. Även under de kommande åren väntas kraftig tillväxt.

    Artiklar Magnus Reithner, 2014-04-14 14:05

  • Trygghet ger kunder

    Trygghet ger kunder

    Sportson har hittat sin nisch. Det är att erbjuda kunden trygghet och bra produkter. Det konceptet ger också klirr i kassan för butikerna.

    Artiklar Christer Flythström, 2014-04-04 11:06

  • Trenderna 2015

    Trenderna 2015

    Trenderna kommer och går och det går bara fortare och fortare. Därför avslöjar vi redan nu färgtrenderna för vår/sommar 2015 med baktanken att de antagligen kommer att märkas bland konsumenterna redan i höst.

    Artiklar Martin Willners, 2014-04-03 13:23

  • Exporten ska få Bergans att växa

    Exporten ska få Bergans att växa

    Bergans of Norway har haft en makalös tillväxt de senaste 20 åren. Nu ska företaget ta nästa steg. I den processen är Sverige en viktig marknad.

    Artiklar Magnus Reithner, 2014-03-25 09:53

  • Douchebags gör ingen skit

    Douchebags gör ingen skit

    Norsk-svenska samarbetet Douchebags har gått från snackis på Ispo till ett internationellt etablerat företag. Här är historien hur de tog resandet med sportutrustning till en ny nivå.

    Artiklar Magnus Reithner, 2014-02-20 07:32

  • Sportfack som e-tidning

    Sportfack som e-tidning

    Nu finns Sportfack som e-tidning! Du som redan prenumererar på papperstidningen får givetvis tillgång till e-tidningen utan extra kostnad. Är du helårsprenumerant får du dessutom fri tillgång till samtliga äldre e-tidningar i arkivet - utan extra kostnad!

    Artiklar Redaktionen, 2014-02-19 15:53

  • Höjdmeter har upplevelsen i centrum

    Höjdmeter har upplevelsen i centrum

    På Höjdmeter i Kiruna handlar allt om att ge kunderna en bra upplevelse i fjällen. Johan och Marcus har skapat butiken de själva hade velat handla i.

    Artiklar Magnus Reithner, 2014-02-19 15:01

  • Lorna Jane vill göra träning till en livsstil

    Lorna Jane vill göra träning till en livsstil

    Lorna Jane är fitnessmärket som lagt Australien för sina fötter genom att satsa helhjärtat på kvinnor. Med inspiration, innovation och kvalitet ska företaget lyckas även i Sverige.

    Artiklar Magnus Reithner, 2014-02-19 14:38

Från Instagram

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Nominera Årets Produkt

14 kommentarer

Isabel Öhrn: Röhnisch Shape Tights Kvinnornas favorittights som inte kompromissar mellan design och funktion! Sedan Röhnisch för första gången lanserade Shape-tights år 2011, har vi ständigt utvecklat produkten...

Börskurser

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
  • Sportfack 08-2014

  • Bike Business 08-2014

  • Sportfack 07-2014

  • Sportfack 06-2014

  • Sportfack 05-2014

  • Golf Business 04-2014

  • Sportfack 04-2014