Sportfack besöker: Intersport Växjö

På Intersport Växjö ger hockeyavdelningen klirr i kassan. Bakom försäljningsframgångarna ligger ett vältajmat sponsoravtal med Växjö Lakers och en väldigt kompetent säljare som verkligen vet vad hockeyspelare vill höra och behöver.

Länge levde Intersportbutiken på Samarkandområdet i Växjö ett relativt ödsligt liv. Den etablerades 2003 i ett område där det låg ett systembolag, ett par matvaruaffärer och typiska mansbutiker med bygg- och bilprodukter. Men när Coop Forum lade ner sin butik byggdes kåken till med 8 000 kvadratmeter och blev plötsligen en galleria på 20 000 kvadratmeter. Idag finns där ett 60-tal butiker med publikmagneter som H&M och Gina Tricot. Hastigt fick området en helt ny publik och sedan 2009 har Intersport dubblat omsättningen.

– Utvecklingen har varit extrem. Sedan starten 2003 har vi totalt tredubblat omsättningen. Det riktiga lyftet kom med gallerian, säger Ulrik Wallertz som äger båda Intersportbutikerna i Växjö.

Intersport Växjö

Ägare Ulrik Wallertz har två butiker. En i city och en i köpcentret Grand Samarkand.
Intersport Grand Samarkand Butik 1 150 kvadratmeter, lager 150 kvadratmeter.
Anställda 7 heltid.
Omsättning 35 miljoner kronor.
Intersport City Butik 550 kvadratmeter, lager 100 kvadratmeter.
Anställda 5,5 heltid.
Omsättning 14 miljoner kronor.

Det ligger ingen genomtänkt strategi bakom de båda butikernas sortimentsutveckling, förklarar Ulrik, utan konstaterar att de har följt kundernas behov. Det har inneburit att de flesta hårda segmenten har hamnat i butiken på Grand Samarkandområdet. Butiken satsar på hårt som innebandy, skidsporter och kraftsport. Tillgängligheten och ytan gör att kunderna kommer till dem för att handla just det sortimentet.

– Inte många kunder vill bära en crosstrainer 300 meter på gågatan i city till bilen, säger Ulrik och ler.

Hårdvarukunderna vill ha lättillgänglighet. Och det gäller även ishockeykunderna. Det är också en frekvent återkommande kundgrupp där många kommer in varje vecka och kompletterar med några tejprullar, ett par damasker eller en ny hockeyklubba av senaste snitt.

Alexander Georgsson är ansvarig för ishockeyavdelningen och har arbetat med segmentet i nio år.

– Namnet på alla kan jag inte, men de flesta kunder känner jag igen, säger den forne backen och centern i Alvesta SK och serverar en kopp kaffe i personalrummet. Koppen har Växjö Lakers gamla logotyp.

– Den nya är riktigt snygg, säger han och hälsar på brorsan Tobias Georgsson som är lageransvarig och även han en före detta Alvestaprodukt.

Att de slutade med ishockeyn när de kom till J20 förklarar Alexander med att det i princip är omöjligt att klara av en sådan satsning om man jobbar heltid och har familj.

– För att klara av det måste du ha ett sju till fyra jobb och en förstående arbetsgivare och familj, konstaterar han.

Det krävs mycket för att nå elitserien som spelare. I Växjö Lakers spelar bara en egen produkt och det är Jeremias Augustin som har gått hela vägen från Björnligan (nu Ishockeyskolan) via J20 och upp i A-laget. Alexander konstaterar att i Lakers spelar en dryg handfull nordamerikanare, några finländare och så en massa olika begåvningar från hela Sverige.

– Det är inte många elitserieklubbar som har egna produkter i sina lag. Men nu satsar Växjö Lakers på att få fram fler egna spelare, säger Alexander.

Sportfack besöker: Intersport Växjö
Alexander Georgsson till vänster och brorsan Tobias Georgsson, som är lageransvarig, till höger.

Att han själv har gjort fyra träningspass i veckan plus matcher, kan snacket och vet hur det doftar i omklädningsrummet tycker han nästan är en förutsättning för att sälja ishockeyprodukter.

– Jag har lätt för att prata med ungdomarna och att förstå vad de är ute efter. Eftersom de känner att jag vet vad de talar om får de ett förtroende för mig. Jag vet hur man vill att ett par skridskor ska sitta och att det alltid är obehagligt i början med nya skydd. Sedan är varje spelare och hans behov unika. Därför är det viktigt att vara lyhörd och vägleda dem till rätt vara. Nöjda kunder kommer tillbaka, säger Alexander.

Man behöver inte vara en raketforskare för att förstå vikten av att ha skridskor med optimal passform. Den är A och O, fråga Peter Forsberg. Alexander förklarar att förutom passformen ska spelaren ha skridskor med en hårdhet som passar deras åkning och tyngd.

– Har en lätt ishockeyspelare en för styv skridsko får de inte ut maximal prestanda på isen. Jag försöker alltid förklara för till exempel en junior, eller en lättare spelare, att deras rörelseförmåga blir låst i för hårda skridskor. Sedan kan jag inte hindra dem från att köpa ”fel” skridskor, men jag vill att våra ishockeykunder ska bli nöjda. Jag har själv åkt i dåliga skridskor, säger Alexander.

Han berättar att elitseriespelare nöter ut tre par skridskor per säsong medan en junior klarar två säsonger på ett par.
– Hos en elitseriespelare ger skridskons chassi till slut vika och de måste bytas ut. Åkkänslan försvinner när skon ”mjuknar”, säger han.

I hans grundanalys av skridskokunderna ingår att ställa ett antal frågor som vad de åkt i tidigare, vad de väger, om de haft problem med tidigare skridskor, och så vidare. Därefter tar han fram två – tre par som kunden kan prova. Det är viktigt att de får känna på några olika varianter innan de bestämmer sig. Att veta vad de använt tidigare är också viktigt när det gäller skydd.

– Att köpa en för stor skridsko som man kan växa i är ingen bra idé. Foten ska sitta som gjuten och vi värmer de flesta skridskorna åt kunderna. Det händer ibland att skon sitter direkt, men det är inte ofta. Fötter är väldigt olika, säger Alexander och berättar att det kan räcka med ett halvt nummers skillnad för att kunden ska hitta den rätta fotkomforten.

Han tycker att det finns bra instegsmodeller för juniorer från runt 1 500 kronor, för seniorer börjar priset vid 2 000 kronor. Toppmodellerna från Reebok, Bauer och CCM kostar drygt 7 000 kronor. På klubbsidan tycker Alexander att man klarar sig bra med en träklubba upp till 12-årsåldern. Därefter är en kompositklubba att föredra.

Sportfack besöker: Intersport Växjö
Intersportbutiken på Grand Samarkand är på 1 300 kvadratmeter och ishockeysegmentet står för 10 procent av omsättningen på 35 miljoner kronor.

– Det är stor skillnad på trä och komposit. Det är som Björn Borgs tennisträrack. Det är totalt utkonkurrerat. En kompositklubba ger samma kick från skott ett tills de går sönder, säger han med njutning i rösten.

Intersportbutikens satsning på ishockey med säljkompetens och produktbredd ger resultat. På helgerna kommer kunder från städer som Ronneby och Karlshamn som ligger en och en halvtimmes bilväg bort. De har inte lockats till butiken av traditionell reklam, utan tack vare den effektiva ryktesspridning som uppstår när nöjda kunder berättar för sina vänner om butiken.

– Genom vårt utbud och butikskompetens har vi profilerat oss som en hockeybutik, säger Ulrik.

Deras centrala marknadsföringsarena, vad det gäller ishockey, är huvudsponsorskapet av Växjö Lakers. Där har de och Reebok ett gemensamt avtal med ishockeyklubben på fyra år. Intersport finns på deras dräkter och på Vida Arena.

– Att de gick upp i elitserien har gett ett försäljningsuppsving. Spelarna kräver mer och bättre utrustning nu. Mycket av deras utrustning är personal made, de har egna gjutformar till sina klubblad och så vidare. Det mesta sköts av Lars Ekelund, Reeboksäljaren, men faktureras av oss, förklarar Ulrik.

Hockeysäsongen drar de igång i maj varje år. Då har de en Lakersdag och bjuder kunderna på förmånliga rabatter.

– Ishockey är hett i hela regionen nu. Ungdomarna ser direkt vad de äldre killarna använder. Det gäller Växjö Lakers, svenska landslaget och NHL. Växjö Lakers är helsponsrade av Reebok och vi är en så kallad premium dealer. Det gör att vi har det mesta av deras sortiment. Kanske till och med lite för mycket, säger Ulrik men menar att man får ta det goda med det översortimenterade segmentet.

En storsäljare är värmeoveraller i klubbfärgerna. En ”coachdress” som används mycket inne i de kalla ishallarna. Jackan används även av många ungdomar som en vardagsjacka.

Sportfack besöker: Intersport Växjö
Att Lakers gick upp i elitserien har avspeglat sig i försäljningen.

Det är Ulrik som sköter all klubbbearbetning. Inom en omkrets av sju mil finns Troja och Tingsryd som båda spelar i ishockeyallsvenskan samt ett flertal klubbar i lägre serier. I Tingsryd finns även deras starkaste konkurrent, ishockeyspecialistbutiken Ting Hockey. För Intersportgänget handlar det om att sprida kunskapen i regionen att de har samma produkter som specialisten. Det kan svänga fort i efterfrågan. Easton som satsar stenhårt fick upp ett sug efter sina produkter tidigare i år, konstaterar Alexander. Men när Reebok och Bauer kom med sina nya toppklubbmodeller A.I.9 och APX flyttades kundernas fokus dit.

– Efterfrågan kommer direkt när de stora varumärkena släpper nya toppmodeller. Kunderna snappar upp nyheterna på nätet och ringer direkt och vill köpa eller beställa. Vi har inte allt hemma, utan jobbar mycket på beställning och kan leverera det mesta inom 3–4 dagar, säger han.

Att det råder glädje över Växjö Lakers avancemang till elitserien går det inte att ta miste på. Staden har dessutom de senaste åren gått från att ha en ishall till att ha tre som är hopbyggda i ett stort ishockeycentra.

– Det har gett ungdomarna tre gånger så mycket träningstider, konstaterar Alexander.

Det är tidigt på förmiddagen när Sportfack besöker och det är som att alla värmer upp för dagen. I personalrummet glider folk in och ut till sina uppgifter. I det komprimerade lagret råder en strikt ordning.

– Den här lokalen var inte gjord för en sportbutik. Därför krävs det att vi håller det välorganiserat, säger Ulrik och skakar lätt på huvudet när han berättar om andra sportbutiker han besökt där folk travat runt i drivor av kartonger.

I en liten nisch i lagret har de byggt en skidservicestation som gör jobbet. Den milda vintern har inte påverkat försäljningen av vare sig alpint eller längd. Där snö- och vinterbristen kan ge genomslag är bland de billigare längdskidorna. De kunderna reagerar på snö med att-det-vore-roligt-att-åka-längd och köper när snön faller.

– Vi har satsat mer på längdskidor i år och så här långt ser det bra ut. Och alpint går alltid bra eftersom de som åker utför inte är beroende av att de snöar i Småland, utan vad som händer i Alperna och de norra delarna av Skandinavien, säger Ulrik.

Deras marknadsföringsstrategi är enkel. En gång i månaden sänder Intersport centralt ut sin rikstäckande direktreklam men den träffar inte alltid Växjöbornas behov. När Ulrik vill skjuta mer mitt i prick använder han lokaltidningen, Smålandsposten. Där är han en stadig annonsör.

– Där kan vi visa de produkter vi vill sälja och kan jobba med nästan dagsaktuella kampanjer. Skulle det ösregna så kan vi med två dagars varsel ändra den tänkta annonsen och byta ut innehållet till regnkläder. Det är en väldigt effektiv kanal för oss, säger Ulrik och åker iväg med en låda ishockeytröjor till ett tryckeri för att få Växjö Lakers logotyp tryckt på dem. 
Ishockeyn är het i Växjö.

Sportfack besöker: Intersport Växjö
Att Växjö Lakers de gick upp i elitserien har gett ett försäljningsuppsving. Spelarna kräver mer och bättre utrustning nu, säger
Ulrik Wallertz, ägare.