Specialized bjuder på mer

Det är bara ett drygt halvår sedan den första Specialized-konceptbutiken slog upp sina dörrar i Stockholm. Verksamheten har kommit igång bra trots olyckskorparnas kraxande att det inte gick att driva en cykelbutik med bara ett varumärke.

Det är många lycraklädda cyklister i Specialized-butiken i skuggan av Hammarbybacken i Stockholm. Just ikväll surras det livligt bland kunderna och pratas cykel. Många väntar på att få ge sig ut på en mörkercyklingsrunda i skogarna kring Hellasgården. Butiken gör denna kväll ett event tillsammans med Silva för att låta konsumenterna pröva på hur det känns att cykla i terräng i ljuset av rejäla cykellampor. Att ordna olika event och låta kunderna prova på cyklarna innan de köper dem har varit en av beståndsdelarna i butikens verksamhet.

– Ska man köpa en cykel för dyra pengar tycker jag att det är viktigt att kunden får prova på den i riktiga förhållanden, säger butikschefen David Randén.

Specialized bjuder på mer
David Randén, butikschef.

Det är en av anledningarna till att han ville placera den nya konceptbutiken alldeles invid Hammarbybacken med närhet till Hellasgårdens mountainbikeslingor. David har jobbat i cykelbranschen i över 16 år och var tidigare ägare till Cykelspecialisten, en butik som ligger bara några kilometer bort i Hornstull. Butiken finns kvar och drivs av hans kompanjon Richard Carlgren medan David lagt all fokus på konceptbutiken.

När han fick förfrågan om att starta den första Specialized-konceptbutiken i Sverige hoppade han på direkt. Dels för att han gillade varumärket men också för att han redan länge haft planer på att utvidga verksamheten i Hornstull. Specialized ställde en hel del krav på bland annat inredning och varusortiment före starten då tanken är att konceptbutikerna ska se ungefär likadana ut i de olika länderna. Företaget hade också förväntningar på vilka mål som butiken skulle uppnå de första året.

– Vi visste bara vad vi var tvungna att göra och det har vi gjort med råge. De (Specialized centralt) säger att de är nöjda och det tror vi på, säger David.

Konkurrensen i Stockholmsregionen har under året varit hård. Dels har den norska sportkedjan XXL kommit in också på cykelmarknaden. Dels har många av de etablerade cykelbutikerna utvidgat och gjort satsningar. Samtidigt är cykelintresset i huvudstaden stort.

Specialized bjuder på mer
Utseendet och konceptet styrs av Specialized i Kalifornien, USA.

– Jag tror inte att marknaden i Stockholm är mättad ännu. Alla satsningar och etableringar som har gjorts ökar intresset för cykling och det gynnar alla. Ökningstakten kanske inte fortsätter att vara lika snabb som i år men den kommer att fortsätta att öka, säger David.

Fortfarande återstår mycket jobb att göra för honom och de anställda i butiken. Bland annat måste butiken jobba aktivt för att sprida informationen om konceptbutikens existens. De riktiga fantasterna har hittat den och kommer till butiken för det breda sortiment Specialized-produkter som butiken erbjuder. En styrka som varumärket har är att det har cyklar i alla segment och också ett brett utbud av kläder, skor, sadlar och hjälmar. Möjligheten till bikefitting, en fungerande cykelverkstad och förmånen att kunna testa cyklarna i Hellasterrängen kommer att fortsätta. Att bjuda kunderna på ett mervärde är en central tanke som finns. Personalen har också märkt att kunderna är tidigt ute i år med att handla nästa års nyheter.

– Kunderna är inte bara ute efter att fynda årets utgående produkter utan vill ha de nya, nästa års modellerna. Så brukar det inte vara, säger David.

Redan nu kan grabbarna på Specialized-konceptbutik se med tillförsikt på året som kommer. Olyckskorparnas kraxande har tystnat och det gör David och de andra i butiken nöjda.