Årets leverantör 2011: Vinnaren är Asics

Årets leverantör 2011: Vinnaren är Asics

Publicerad

Fyra segrar på sex år är något i hästväg. För Asics är det verklighet. Hemligheten stavas långsiktighet, konsekvent agerande och enkelhet.

Det är en smått stressad Erik Nystedt som svarar när Sportfack ringer upp för att meddela att Asics vunnit Årets Leverantör 2011. Men det är en stress som snabbt förbyts mot glädje och förvirring.

– Ja, det känns nästan lite förvirrande, säger Asics mångårige vd Erik Nystedt. Vi har varit samma team länge men de senaste åren har vi utökat organisationen i Skandinavien. Det är en känslig fas som drar mycket kraft och då är det lätt att tappa utåt. Årets seger är en bra bekräftelse på att vi inte har gjort det och det gör mig lycklig och varm inombords.
Asics har alltid haft som mål att vara tio-i-topp. Pallplats sju år i rad samt fyra segrar på sex år är oerhört imponerande. Än mer imponerande blir det med tanke på att företaget under den här perioden har haft en kraftig tillväxt både vad det gäller omsättning och organisation.

ASICS SVERIGE

Moderbolag Asics Corp. Japan.
Antal anställda 7 stycken.
Svenskt huvudkontor Täby.
Omsättning 2011 225 miljoner kronor.

– Vi har alltid försökt att jobba långsiktigt, konsekvent och enkelt. Då är du kanske lite förutsägbar men samtidigt blir det enkelt och smidigt att jobba med oss. Våra kunder vet vem de har att göra med och de känner igen sig år efter år, säger Erik.

Av företagen på årets tio-i-topp-lista är Asics överlägset störst sett till den svenska marknaden. Först på elfte plats kommer ett företag som är större än Asics (Puma). Och det är inget som är utmärkande för just årets lista. Av tradition brukar de mindre företagen lyckas bättre i Årets Leverantör. Men Asics går alltså mot strömmen.

Erik tror att förklaringen ligger i Asics ambition att alltid vara nära marknaden och butikerna.

– Återförsäljarna är våra känselspröt ut mot slutkonsument och därför måste vi ha en nära relation med dem. Men vi försöker hela tiden att bli bättre på det vi gör och ska jag vara självkritisk så har vi i år inte varit så nära som vi skulle vilja vara. Vi är ute mycket i butik och vi har tillfört roller i organisationen på skandinavisk nivå som varit riktade mot butik och som vi drar nytta av i Sverige, men vi kan bli ännu bättre på det här, säger Erik.

Erik Nystedt.

I årets undersökning segrar Asics i två kategorier: Leveranser och Reklamationer. Det är traditionellt två starka grenar för det japanska företaget med Sverige-kontor i Täby men i år höjer de sig lite extra. I Leveranser får de betyget 4,5 av handlarna vilket är ett oerhört bra betyg, faktiskt ett av de bästa någonsin i kategorin. Samtidigt är det en av de viktigaste kategorierna. Fungerar inte leveranserna spelar det ingen roll hur bra de andra bitarna rullar på.

– Logistikmässigt har vi varit bra under många år men jag hade aldrig tippat att vi skulle vinna i år. Internt tycker vi att vi har en del att jobba på fortfarande. Leveranser har blivit svårare de senare åren på grund av att det är svårare än tidigare att planera. Bland annat på grund av bristande produktionskapacitet i Kina, säger Erik.
I Reklamationer kommer andra delsegern. Det överraskar inte Erik lika mycket.

– Reklamationer är mycket en hanteringsfråga. Vi försöker vara tydliga och konsekventa och jag tror att vi får bra resultat för att vi har jobbat likadant under väldigt lång tid. Handlarna vet hur vi förhåller oss till olika saker, säger Erik.

Lönsamhet är en kategori där topplaceringar traditionellt är förbehållna företag som håller till i mellan- eller lågprisklassen. Trots att Asics rankas som ett premiumvarumärke är de med i toppen år efter år. I år slutar de på en femte plats.
– Lönsamhet handlar inte bara om en hög ingångsmarginal när varan köps in. Det viktiga är den marginal du realiserar när du säljer varan ur butik. Vi har generellt haft en bra genomförsäljning och det ger en hög lönsamhet, säger Erik.
Kvalitet och Efterfrågan är två andra starka kategorier för Asics. Även här är det långsiktighet och enkelhet som gett resultat enligt Erik. Asics har successivt ökat på sina medieinvesteringar under de senaste åren och det i kombination med en ständigt hög kvalitet, ökar efterfrågan på produkterna.

Med en 8:e respektive en 38:e plats är Säljstöd och Service Asics sämsta kategorier. Det har de varit även tidigare år. Erik tror att det hänger ihop med att Asics servar hela sportbranschen och har många olika kedjor att förhålla sig till.
– Det krävs resurser för att tillfredsställa enskilda önskemål från kedjorna och där har vi, som en relativt liten organisation, haft svårt att hävda oss. Men vi är på väg att steppa upp det. Vi har tagit in folk som ska jobba med trademarketing och vi har tillsatt keyaccount managers som jobbar specifikt mot vissa kedjor. Vi har inte fått genomslag på det i år men på sikt kommer det att ge resultat, säger Erik.

Sammantaget är det målmedvetenheten som är utmärkande för Asics. Historiskt sett har företaget ett fantastiskt facit i Årets Leverantör och bakom den prestationen ligger just målmedvetenheten, viljan att hela tiden förbättra sig.

– Det kanske ligger i de japanska generna. Vi jobbar ständigt för att förbättra oss inom alla delar, finjustera alla detaljer. Men det är ingen revolution utan en evolution, bli lite bättre på alla områden för varje ny säsong, säger Erik.

On
Off

0 kommentarer

Från Instagram

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Nytt lager ska stärka XXL i Sverige

10 kommentarer

Olof: Elin, du verkar iaf inte jobbat på xxl. isf helg arbetare. prova vara heltid eller över 60% så ska du få se på att slita arslet av sig och inte få ett tack för det.

Börskurser

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
  • Sportfack 04-2014

  • Golf Business 04-2014

  • Sportfack 03-2014

  • Snow Business 02-2014

  • Sportfack 02-2014

  • Sportfack 01-2014

  • Sportfack 12 2013