Årets leverantör 2011: Vinnaren är Asics

Årets leverantör 2011: Vinnaren är Asics

Publicerad

Fyra segrar på sex år är något i hästväg. För Asics är det verklighet. Hemligheten stavas långsiktighet, konsekvent agerande och enkelhet.

Det är en smått stressad Erik Nystedt som svarar när Sportfack ringer upp för att meddela att Asics vunnit Årets Leverantör 2011. Men det är en stress som snabbt förbyts mot glädje och förvirring.

– Ja, det känns nästan lite förvirrande, säger Asics mångårige vd Erik Nystedt. Vi har varit samma team länge men de senaste åren har vi utökat organisationen i Skandinavien. Det är en känslig fas som drar mycket kraft och då är det lätt att tappa utåt. Årets seger är en bra bekräftelse på att vi inte har gjort det och det gör mig lycklig och varm inombords.
Asics har alltid haft som mål att vara tio-i-topp. Pallplats sju år i rad samt fyra segrar på sex år är oerhört imponerande. Än mer imponerande blir det med tanke på att företaget under den här perioden har haft en kraftig tillväxt både vad det gäller omsättning och organisation.

ASICS SVERIGE

Moderbolag Asics Corp. Japan.
Antal anställda 7 stycken.
Svenskt huvudkontor Täby.
Omsättning 2011 225 miljoner kronor.

– Vi har alltid försökt att jobba långsiktigt, konsekvent och enkelt. Då är du kanske lite förutsägbar men samtidigt blir det enkelt och smidigt att jobba med oss. Våra kunder vet vem de har att göra med och de känner igen sig år efter år, säger Erik.

Av företagen på årets tio-i-topp-lista är Asics överlägset störst sett till den svenska marknaden. Först på elfte plats kommer ett företag som är större än Asics (Puma). Och det är inget som är utmärkande för just årets lista. Av tradition brukar de mindre företagen lyckas bättre i Årets Leverantör. Men Asics går alltså mot strömmen.

Erik tror att förklaringen ligger i Asics ambition att alltid vara nära marknaden och butikerna.

– Återförsäljarna är våra känselspröt ut mot slutkonsument och därför måste vi ha en nära relation med dem. Men vi försöker hela tiden att bli bättre på det vi gör och ska jag vara självkritisk så har vi i år inte varit så nära som vi skulle vilja vara. Vi är ute mycket i butik och vi har tillfört roller i organisationen på skandinavisk nivå som varit riktade mot butik och som vi drar nytta av i Sverige, men vi kan bli ännu bättre på det här, säger Erik.

Erik Nystedt.

I årets undersökning segrar Asics i två kategorier: Leveranser och Reklamationer. Det är traditionellt två starka grenar för det japanska företaget med Sverige-kontor i Täby men i år höjer de sig lite extra. I Leveranser får de betyget 4,5 av handlarna vilket är ett oerhört bra betyg, faktiskt ett av de bästa någonsin i kategorin. Samtidigt är det en av de viktigaste kategorierna. Fungerar inte leveranserna spelar det ingen roll hur bra de andra bitarna rullar på.

– Logistikmässigt har vi varit bra under många år men jag hade aldrig tippat att vi skulle vinna i år. Internt tycker vi att vi har en del att jobba på fortfarande. Leveranser har blivit svårare de senare åren på grund av att det är svårare än tidigare att planera. Bland annat på grund av bristande produktionskapacitet i Kina, säger Erik.
I Reklamationer kommer andra delsegern. Det överraskar inte Erik lika mycket.

– Reklamationer är mycket en hanteringsfråga. Vi försöker vara tydliga och konsekventa och jag tror att vi får bra resultat för att vi har jobbat likadant under väldigt lång tid. Handlarna vet hur vi förhåller oss till olika saker, säger Erik.

Lönsamhet är en kategori där topplaceringar traditionellt är förbehållna företag som håller till i mellan- eller lågprisklassen. Trots att Asics rankas som ett premiumvarumärke är de med i toppen år efter år. I år slutar de på en femte plats.
– Lönsamhet handlar inte bara om en hög ingångsmarginal när varan köps in. Det viktiga är den marginal du realiserar när du säljer varan ur butik. Vi har generellt haft en bra genomförsäljning och det ger en hög lönsamhet, säger Erik.
Kvalitet och Efterfrågan är två andra starka kategorier för Asics. Även här är det långsiktighet och enkelhet som gett resultat enligt Erik. Asics har successivt ökat på sina medieinvesteringar under de senaste åren och det i kombination med en ständigt hög kvalitet, ökar efterfrågan på produkterna.

Med en 8:e respektive en 38:e plats är Säljstöd och Service Asics sämsta kategorier. Det har de varit även tidigare år. Erik tror att det hänger ihop med att Asics servar hela sportbranschen och har många olika kedjor att förhålla sig till.
– Det krävs resurser för att tillfredsställa enskilda önskemål från kedjorna och där har vi, som en relativt liten organisation, haft svårt att hävda oss. Men vi är på väg att steppa upp det. Vi har tagit in folk som ska jobba med trademarketing och vi har tillsatt keyaccount managers som jobbar specifikt mot vissa kedjor. Vi har inte fått genomslag på det i år men på sikt kommer det att ge resultat, säger Erik.

Sammantaget är det målmedvetenheten som är utmärkande för Asics. Historiskt sett har företaget ett fantastiskt facit i Årets Leverantör och bakom den prestationen ligger just målmedvetenheten, viljan att hela tiden förbättra sig.

– Det kanske ligger i de japanska generna. Vi jobbar ständigt för att förbättra oss inom alla delar, finjustera alla detaljer. Men det är ingen revolution utan en evolution, bli lite bättre på alla områden för varje ny säsong, säger Erik.

On
Off

0 kommentarer

  • I Fokus: Smith Chromapop

    I Fokus: Smith Chromapop

    Ibland dyker det upp produkter som sätter en helt ny standard. Som med sin idé, konstruktion eller design gör att allt annat känns mediokert. Mycket talar för att Smith nya linsteknik Chroma Pop är en sådan revolution.

    Artiklar Martin Willners, i dag, 10:53

  • Hemma hos en sneakerssamlare

    Hemma hos en sneakerssamlare

    David Davidsson har tillräckligt med sneakers för att sko en by i Västerbotten. Men han har inga planer på att sluta samla. Det finns allt för många skor som han inte har. Ännu.

    Artiklar Magnus Reithner, i dag, 14:42

  • Ser du skogen  för alla träden?

    Ser du skogen för alla träden?

    Det händer mycket i detaljhandeln just nu. Tempot är vansinnigt högt och innovationstakten bara ökar. Vi vill berätta om stort och smått i den här förändringen och bjuder in experter att dela med sig av sina spaningar. Först ut är Jonas Arnberg som är strateg inom handel för United Minds.

    Artiklar Magnus Reithner, 2014-06-19 15:17

  • När XXL kom till stan

    När XXL kom till stan

    XXL har fått sin första cityetablering i Sverige. Mitt emot NK i Stockholm har de öppnat en butik på 3 500 kvadratmeter. Nu tar kedjan sikte mot toppen i Norden.

    Artiklar Magnus Reithner, 2014-06-17 14:52

  • Nishiki värnar om kvaliteten

    Nishiki värnar om kvaliteten

    På Nishiki i Göterborg jagar inte ledningen stora försäljningsvolymer. Istället vill de unga cykelfabrikörerna värna om sina produkter och sina återförsäljare.

    Artiklar Christer Flythström, 2014-04-23 09:09

  • Stadium fortsatt i topp bland kedjorna

    Stadium fortsatt i topp bland kedjorna

    Stadium är fortfarande Sveriges största sportkedja. Men bäst tillväxt har XXL och Sportringen som båda växte ordentligt under fjolåret.

    Artiklar Magnus Reithner, 2014-04-14 15:20

  • Sveriges 100 största leverantörer

    Sveriges 100 största leverantörer

    Det går framåt för landets 100 största sportleverantörer. Förra året ökade både exporten och den inhemska försäljningen. Kanske syns även ett tronskifte borta i horisonten.

    Artiklar Magnus Reithner, 2014-04-14 14:18

  • E-handeln lyfter mot nya höjder

    E-handeln lyfter mot nya höjder

    Försäljningen av sportprodukter på nätet fortsätter att slå rekord. Även under de kommande åren väntas kraftig tillväxt.

    Artiklar Magnus Reithner, 2014-04-14 14:05

  • Trygghet ger kunder

    Trygghet ger kunder

    Sportson har hittat sin nisch. Det är att erbjuda kunden trygghet och bra produkter. Det konceptet ger också klirr i kassan för butikerna.

    Artiklar Christer Flythström, 2014-04-04 11:06

  • Trenderna 2015

    Trenderna 2015

    Trenderna kommer och går och det går bara fortare och fortare. Därför avslöjar vi redan nu färgtrenderna för vår/sommar 2015 med baktanken att de antagligen kommer att märkas bland konsumenterna redan i höst.

    Artiklar Martin Willners, 2014-04-03 13:23

  • Exporten ska få Bergans att växa

    Exporten ska få Bergans att växa

    Bergans of Norway har haft en makalös tillväxt de senaste 20 åren. Nu ska företaget ta nästa steg. I den processen är Sverige en viktig marknad.

    Artiklar Magnus Reithner, 2014-03-25 09:53

  • Douchebags gör ingen skit

    Douchebags gör ingen skit

    Norsk-svenska samarbetet Douchebags har gått från snackis på Ispo till ett internationellt etablerat företag. Här är historien hur de tog resandet med sportutrustning till en ny nivå.

    Artiklar Magnus Reithner, 2014-02-20 07:32

  • Sportfack som e-tidning

    Sportfack som e-tidning

    Nu finns Sportfack som e-tidning! Du som redan prenumererar på papperstidningen får givetvis tillgång till e-tidningen utan extra kostnad. Är du helårsprenumerant får du dessutom fri tillgång till samtliga äldre e-tidningar i arkivet - utan extra kostnad!

    Artiklar Redaktionen, 2014-02-19 15:53

  • Höjdmeter har upplevelsen i centrum

    Höjdmeter har upplevelsen i centrum

    På Höjdmeter i Kiruna handlar allt om att ge kunderna en bra upplevelse i fjällen. Johan och Marcus har skapat butiken de själva hade velat handla i.

    Artiklar Magnus Reithner, 2014-02-19 15:01

  • Lorna Jane vill göra träning till en livsstil

    Lorna Jane vill göra träning till en livsstil

    Lorna Jane är fitnessmärket som lagt Australien för sina fötter genom att satsa helhjärtat på kvinnor. Med inspiration, innovation och kvalitet ska företaget lyckas även i Sverige.

    Artiklar Magnus Reithner, 2014-02-19 14:38

Från Instagram

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Snart öppnar Stadium i Tyskland

13 kommentarer

Nordisk man: Beatus venter est animi Mycket underhållande inlägg, fick mig att le :)

Börskurser

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
  • Sportfack 08-2014

  • Bike Business 08-2014

  • Sportfack 07-2014

  • Sportfack 06-2014

  • Sportfack 05-2014

  • Golf Business 04-2014

  • Sportfack 04-2014