Årets leverantör 2011: Så gick det

Årets leverantör 2011: Så gick det

Publicerad

Asics hann bara vara borta från tronen i ett år. Genom stabila resultat i samtliga sju kategorier tar sig Asics tillbaka till den absoluta toppen av Årets Leverantör.

Ordningen är återställd. Sedan 2005 har antingen Asics eller Adapt Comfort stått som segrare i Årets Leverantör men förra året sprack sviten när boråsarna 8848 Altitude knep förstaplatsen. Nu är alltså Asics tillbaka på toppen. Men de tar förstaplatsen med minsta möjliga marginal; avståndet ner till tvåan, nykomlingen och sensationen Colourwear, är bara 0,1 poäng.

Asics tar förstaplatsen i kraft av en imponerande jämnhet nästan rakt igenom. Enda plumpen finns i kategorin Service där företaget återfinns först på 38:e plats. Å andra sidan är poängen i kategorin långt mer än godkänd och uppgår till 3,6. Det skvallrar om att servicenivån hos de svenska leverantörerna är god. Hela 99 företag på vår lista når upp till godkändnivån 3,0 poäng vilket måste betraktas som ett väldigt gott betyg för branschen som helhet.

SÅ GÅR ÅRETS LEVERANTÖR TILL

Årets Leverantör är en undersökning där landets sportbutiker betygsätter leverantörernas arbete under det gångna året. Leverantörerna bedöms i sju kategorier med betyget 1-5 där 1 är mycket dåligt och 5 är mycket bra.

Strax över 1 000 butiker har tillfrågats och över 180 av dessa svarade på undersökningen.
Årets undersökning omfattade 137 leverantörer men listan vi presenterar är begränsad till 100 företag. En del leverantörer faller bort för att de får för få svar för att deras betyg ska vara statistiskt säkert. Vi är väldigt måna om att undersökningen ska vara tillförlitlig och därför har vi satt denna gräns ganska högt. Listan begränsas dessutom till de 100 bästa eftersom vi inte är ute efter att hänga ut dem som inte gjort ett bra jobb. Hela tanken med Årets Leverantör är att hylla de som hyllas bör.

I övriga kategorier hamnar Asics aldrig sämre än på åttonde plats. Två kategorivinster kröner insatsen: Leveranser och Reklmationer. Med andra ord, Asics ser till att produkterna levereras i tid men skulle något vara fel löser de problemet snabbt och smidigt. Att Asics även faller konsumenterna på läppen märks i kategorin Efterfrågan. Med poängen 4,3 hamnar Asics på andra plats i "konsumenternas kategori". Med start på sidan 24 berättar Asics vd Erik Nystedt hur företaget arbetat för att hålla sig i den absoluta toppen år efter år.

Vinner Efterfrågan gör Colour Wear som bokstavligt talat kommit från ingenstans. Företaget med Johan Ullbro och Thor Kruse i spetsen har på endast två år fått ordentligt fäste i branschen. Andraplatsen i Årets Leverantör visar att utmärkelsen som Årets Nykomling i förra årets Sportfack Gear of the Year var ytterst välförtjänt. Sammanlagt två tunga meriter som förhoppningsvis inspirerar andra att våga förverkliga sina drömmar; en bransch mår alltid bra av entreprenörer som vågar testa nya vägar.

Att vinna Efterfrågan är imponerande i sig men att komma totalt tvåa i tävlingen är något helt annat och måste klassas som oerhört starkt jobbat. Poängen 28,1 visar att Colour Wear inte lämnar något åt slumpen vare sig det gäller Service (4:a), Leveranser (5:a), Reklamationer (8:a) eller Lönsamhet (2:a). I katergorierna Kvalitet och Säljstöd hamnar företaget visserligen längre ner på listan men inte ens det kan skymma faktumet att Colour Wear gjort en riktigt stark debut i Årets Leverantör. På sidan 26 kan ni läsa mer om årets tvåa.

Hack i häl på Asics och Colour Wear ligger Röhnisch som åter är med i den absoluta toppen och tar tredjeplatsen med poängen 28,0. Örebroföretaget som vann Årets Leverantör 2003 har en riktigt imponerande kurva bakom sig de senaste åren. 2008 slutade företaget på 32:a plats, 2009 på 23:e plats och förra året tog de sig in på tio-i-topp-listan.
Nu hamnar de alltså på tredje plats och de gör det genom att stå som ensam segrare i kategorierna Service och Säljstöd och som delad segrare i kategorin Reklamationer. Det gör dem till den leverantör som hamnar högst upp flest gånger. Även i övriga kategorier gör Röhnisch bra ifrån sig och det måste kännas kul för Claes Röhnisch att sista året som vd ha fört upp Röhnisch till en topplacering. Den första januari tar sonen Fredrik över ett bevisligen väloljat maskineri.

För första gången på flera år hamnar Adapt Comfort utanför topp-tre-listan. Som vanligt är det företagets jämnhet som fört dem till toppen. I alla kategorier förutom Efterfrågan ligger Adapt Comfort bland de tio bästa vilket onekligen vittnar om ett välskött företag som vet vad deras kunder vill ha.

Efter Adapt Comfort kommer fjolårets vinnare 8848 Altitude. Det brukar sägas att andra året efter en fin insats är det svåraste och mycket riktigt tappar fjolårssegrarna några poäng jämfört med förra året. Segrar i kategorierna Lönsamhet och Kvalitet samt en tredjeplats i Efterfrågan gör dock att en hel del av glansen från förra året finns kvar hos boråsarna.
På plats sex hittar vi listans nästbästa nykomling, Racketdoktorn. Likt många andra mindre företag som är måna om att ha en personlig kontakt med sina kunder skördar Racketdoktorn främst sina framgångar i kategorier som Service (4:a), Leveranser (11:a), Reklamationer (8:a) och Säljstöd (6:a). Men företaget tar sig även in på topp-tio-listan i Efterfrågan, något som antagligen speglar Babolats ökande popularitet.

På plats sju och åtta återfinns Hestra och Granitbiten som de senaste åren prenumererat på topp-tio-placeringar. Inte särskilt förvånande är kategorin Kvalitet deras paradgren. Nian och tian är två nykomlingar på tio-i-topp. Five Seasons tar sig ner från 17:e plats med hjälp av en delseger i Service och Merrell klättrar från plats 22. Intressant är att båda företagen har sina högsta poäng i kategorierna Service, Leveranser, Reklamationer och Säljstöd.

TIDIGARE VINNARE

2000 Adidas
2001 Lundhags
2002 Lundhags
2003 Röhnisch
2004 Backcountry Equipment
2005 Asics
2006 Asics
2007 Adapt Comfort
2008 Adapt Comfort
2009 Asics
2010 8848 Altitude

I andra änden av skalan hittar vi Didriksons. Förra årets fyra tappar hela 36 placeringar. Företaget har vuxit kraftigt de senaste åren och möjligen är det den höga tillväxttakten som ligger bakom försämringen. Till nästa års undersökning kanske företaget hunnit växa i kostymen. Lundhags och Future Trading är två andra exempel på företag från förra årets topp-tio-lista som rasat på rankingen. Lundhags från 6:e till 22:a plats och Future Trading från 8:e till 29:e plats. Haglöfs är en annan flerårig topp-tio-veteran som faller bakåt, från 5:e till 12:e plats.

Noterbart från årets upplaga är även att listan tryckts ihop. Toppföretagen når inte riktigt upp till 2010-års toppsiffror men å andra sidan är årets "sämre" företag bättre än förra årets motsvarigheter. Förra årets årets lista innehöll 75 företag medan årets lista innehåller 100 företag. Förra årets 75:a hade i år kommit först på 87:e plats.

Noterbart två från årets lista är att antalet nykomlingar är högre än vanligt, även om vi räknar bort de extra nykomlingar som tillkommer av att listan utökats från 75 företag till 100. Bland nykomlingarna märks företag som Hummel, Karhu, Kask, Frontflip, Bergans och Rip Curl. Det ska bli intressant att se deras utveckling nästa år.


Service
1 Röhnisch 4,2
1 Granitbiten 4,2
1 Five Seasons 4,2
I år är det hela tre företag som delar på äran i Servicekategorin. Och med ett undantag är det inte de gamla vanliga. Granitbiten slogs visserligen i toppen redan i fjol men de andra två segrarna – Röhnisch och Five Seasons– var inte med där uppe.

Tätt bakom ligger ett helt koppel av företag på 4,1 poäng. All heder till samtliga men de som sticker ut mest är nykomlingarna Colour Wear och Racketdoktorn.


Leveranser
1 Asics 4,5
2 Adapt Comfort 4,2
2 Scandtrade 4,2
2 Stiga Sports 4,2
Asics paradgren. Erik Nystedt och company tar hem segern i Leveranser i stor stil med 0,3 poäng före tvåan. Tvåan är precis som förra året familjeföretaget Adapt Comfort som har som motto att inte lämna något åt slumpen, ett motto som realiserar sig år efter år. I år har de sällskap av Scandtrade och Stiga som båda tar riktigt stora kliv uppåt, kul!


Reklamationer
1 Asics 4,3
1 Röhnisch 4,3
3 Five Seasons 4,2
Återigen en Asicsgren men denna gång delar de segern med Röhnisch. För butikerna kan det inte annat än kännas tryggt att jobba med två företag som tar ordentligt ansvar för sina produkter.

På tredjeplatsen hittar vi Five Seasons och tätt därefter Adapt Comfort som får lämna tronen efter fyra år på toppen. Granitbiten, Pure Fishing och Gerisale delar fjärdeplatsen med Adapt Comfort.


Säljstöd
1 Röhnisch 4,0
2 Adapt Comfort 3,9
3 Puma Nordic 3,8
3 Aclima 3,8
3 Karhu 3,8
Av tradition den kategori där butikerna är mest svårflörtade. Högst upp hamnar Röhnisch vars kundvård verkligen gett utslag i årets undersökning. På andraplatsen ligger Adapt Comfort som aldrig lämnar en butik i sticket på den här punkten och på tredje plats ligger Puma. Puma som för övrigt får bäst totalplacering av jättarna. Därefter följer Karhu och Aclima som bevisar att även utländska företag med förhållandevis små svenska organisationer kan ge butikerna ett riktigt bra stöd ute i butikerna.


Lönsamhet
1 8848 Altitude 4,5
2 Colour Wear 4,3
2 Wänerstedt 4,3
Återigen en vinst för 8848 Altitude. Förra året fick företaget den makalösa poängen 4,7 och riktigt så högt når de inte i år men även 4,5 är respektingivande. Delad tvåa är nykomlingen Colour Wear vars affärsidé om prisvärda produkter av hög kvalitet uppenbarligen inte bara gynnat slutkonsumenterna. Den andre tvåan är Wänerstedt som prenumererat på höga placeringar i Lönsamhet under många år nu. 

För butiker måste det kännas väldigt tryggt att göra affärer med västgötarna som alltid haft som affärsidé att handlarna ska ha så höga marginaler som möjligt.


Kvalitet
1 8848 Altitude 4,3
2 Hestra 4,2
2 Haglöfs 4,2
8848 Altitudes andra kategoriseger. De tappar visserligen lite i poäng jämfört med förra året men det kompenseras genom en högre placering – förra året slutade företaget tvåa efter Haglöfs. Haglöfs halkar alltså i år ner ett steg och hamnar på andra plats tillsammans med Hestra. Sammantaget tre svenska företag på de tre bästa platserna vilket understryker att det finns fog för uttrycket "svensk kvalitet".


Efterfrågan
1 Colour Wear 4,6
2 Asics 4,3
3 8848 Altitude 4,1
Här sopar nykomlingen Colour Wear banan med konkurrenterna. Och att företaget är just ungt gör det hela än mer uppseendeväckande. Att efter bara något år på marknaden vara så efterfrågat är nästintill unikt.

På andra plats ligger totalsegraren Asics som i motsats till Colour Wear är en riktig veteran på marknaden. Det är en av orsakerna till framgångarn i Efterfrågan. Genom att år efter år lansera högkvalitativa produkter har företaget byggt upp ett stor kundgrupp.


Bollsport, Konfektion, Outdoor, Skor och Vintersport – där har ni några av sporthandelns viktigaste segment. För att underlätta inför det kommande inköpsarbetet har vi tittat lite närmare på hur de olika leverantörerna klarat sig i "sin" kategori.


Bollsport
1 Asics 28,2
2 Puma Nordic 26,5
3 Uhlsport 25,3
Av de olika segmenten är det Bollsport som får högst snitt: 24,61. Visserligen är antalet leverantörer inte så stort men de som ingår gör ett bra jobb enligt butikerna. Bäst jobb gör Asics som toppar segmentet före Puma och Uhlsport.


Konfektion
1 Colour Wear 28,1
2 8848 Altitude 27,4
3 Five Seasons 26,7
Det viktigaste segmentet för många sportbutiker och i år toppas det av Colour Wear. Annars är den största överraskningen att Didriksons inte har med toppstriden att göra. Däremot ligger 8848 Altitude precis som förra året högt upp precis som Five Seasons. Nya för i år bland de allra bästa är Puma och Newline.


Outdoor
1 Granitbiten 26,7
2 Haglöfs 26,3
3 JO Sport 26,1
Förra året toppades listan av Haglöfs och Lundhags men i år är det Granitbiten som har på sig finbyxorna. Granitbiten svingar sig upp till toppen från fjolårets tredjeplacering medan Haglöfs halkar ner från förstaplatsen till andraplatsen. På tredjeplatsen ligger JO Sport och fjärde och femte plats tas av nykomlingarna Houdini och Aclima.


Skor
1 Asics 28,2
1 Merrell 26,6
2 Puma Nordic 26,5
3 Bagheera 25,3
Vinner man totalt vinner man även skor om man handlar med skor. Och det gör Asics. Asics vann även förra året och frågan är om de någonsin kommer bli nerpetade från skotronen.

Förra årets tvåa Gerisale har tappat något och istället upptas andraplatsen av Merrell vars totala klättring givetvis avspeglar sig även här. Puma och Bagheera kom trea respektive fyra.


Vintersport
1 JO Sport 26,1
1 Scott 25,8
2 Scandtrade 25,6
3 Interski 25,3
JO Sport ökade på sin poängskörd från förra året och lyckas därigenom stå kvar som ensam etta i segmentet Vintersport. Framförallt är det fina kundrelationer som bär fram JO.

På andra plats ligger Scott som på totallistan klättrar hela 18 placeringar och trea är Scandtrade tätt följda av Interski på fjärde plats. Snittet för hela segmentet är 24,22 och därmed ett av de bättre.


Den stora tabellen

On
Off

0 kommentarer

  • I Fokus: Smith Chromapop

    I Fokus: Smith Chromapop

    Ibland dyker det upp produkter som sätter en helt ny standard. Som med sin idé, konstruktion eller design gör att allt annat känns mediokert. Mycket talar för att Smith nya linsteknik Chroma Pop är en sådan revolution.

    Artiklar Martin Willners, 2014-08-14 10:53

  • Hemma hos en sneakerssamlare

    Hemma hos en sneakerssamlare

    David Davidsson har tillräckligt med sneakers för att sko en by i Västerbotten. Men han har inga planer på att sluta samla. Det finns allt för många skor som han inte har. Ännu.

    Artiklar Magnus Reithner, 2014-08-05 14:42

  • Ser du skogen  för alla träden?

    Ser du skogen för alla träden?

    Det händer mycket i detaljhandeln just nu. Tempot är vansinnigt högt och innovationstakten bara ökar. Vi vill berätta om stort och smått i den här förändringen och bjuder in experter att dela med sig av sina spaningar. Först ut är Jonas Arnberg som är strateg inom handel för United Minds.

    Artiklar Magnus Reithner, 2014-06-19 15:17

  • När XXL kom till stan

    När XXL kom till stan

    XXL har fått sin första cityetablering i Sverige. Mitt emot NK i Stockholm har de öppnat en butik på 3 500 kvadratmeter. Nu tar kedjan sikte mot toppen i Norden.

    Artiklar Magnus Reithner, 2014-06-17 14:52

  • Nishiki värnar om kvaliteten

    Nishiki värnar om kvaliteten

    På Nishiki i Göterborg jagar inte ledningen stora försäljningsvolymer. Istället vill de unga cykelfabrikörerna värna om sina produkter och sina återförsäljare.

    Artiklar Christer Flythström, 2014-04-23 09:09

  • Stadium fortsatt i topp bland kedjorna

    Stadium fortsatt i topp bland kedjorna

    Stadium är fortfarande Sveriges största sportkedja. Men bäst tillväxt har XXL och Sportringen som båda växte ordentligt under fjolåret.

    Artiklar Magnus Reithner, 2014-04-14 15:20

  • Sveriges 100 största leverantörer

    Sveriges 100 största leverantörer

    Det går framåt för landets 100 största sportleverantörer. Förra året ökade både exporten och den inhemska försäljningen. Kanske syns även ett tronskifte borta i horisonten.

    Artiklar Magnus Reithner, 2014-04-14 14:18

  • E-handeln lyfter mot nya höjder

    E-handeln lyfter mot nya höjder

    Försäljningen av sportprodukter på nätet fortsätter att slå rekord. Även under de kommande åren väntas kraftig tillväxt.

    Artiklar Magnus Reithner, 2014-04-14 14:05

  • Trygghet ger kunder

    Trygghet ger kunder

    Sportson har hittat sin nisch. Det är att erbjuda kunden trygghet och bra produkter. Det konceptet ger också klirr i kassan för butikerna.

    Artiklar Christer Flythström, 2014-04-04 11:06

  • Trenderna 2015

    Trenderna 2015

    Trenderna kommer och går och det går bara fortare och fortare. Därför avslöjar vi redan nu färgtrenderna för vår/sommar 2015 med baktanken att de antagligen kommer att märkas bland konsumenterna redan i höst.

    Artiklar Martin Willners, 2014-04-03 13:23

  • Exporten ska få Bergans att växa

    Exporten ska få Bergans att växa

    Bergans of Norway har haft en makalös tillväxt de senaste 20 åren. Nu ska företaget ta nästa steg. I den processen är Sverige en viktig marknad.

    Artiklar Magnus Reithner, 2014-03-25 09:53

  • Douchebags gör ingen skit

    Douchebags gör ingen skit

    Norsk-svenska samarbetet Douchebags har gått från snackis på Ispo till ett internationellt etablerat företag. Här är historien hur de tog resandet med sportutrustning till en ny nivå.

    Artiklar Magnus Reithner, 2014-02-20 07:32

  • Sportfack som e-tidning

    Sportfack som e-tidning

    Nu finns Sportfack som e-tidning! Du som redan prenumererar på papperstidningen får givetvis tillgång till e-tidningen utan extra kostnad. Är du helårsprenumerant får du dessutom fri tillgång till samtliga äldre e-tidningar i arkivet - utan extra kostnad!

    Artiklar Redaktionen, 2014-02-19 15:53

  • Höjdmeter har upplevelsen i centrum

    Höjdmeter har upplevelsen i centrum

    På Höjdmeter i Kiruna handlar allt om att ge kunderna en bra upplevelse i fjällen. Johan och Marcus har skapat butiken de själva hade velat handla i.

    Artiklar Magnus Reithner, 2014-02-19 15:01

  • Lorna Jane vill göra träning till en livsstil

    Lorna Jane vill göra träning till en livsstil

    Lorna Jane är fitnessmärket som lagt Australien för sina fötter genom att satsa helhjärtat på kvinnor. Med inspiration, innovation och kvalitet ska företaget lyckas även i Sverige.

    Artiklar Magnus Reithner, 2014-02-19 14:38

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Bergans satsar på profiler

1 kommentar

Jonny: Inget nytt i sportbranschen idag? Sportringen tex?

Börskurser

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
  • Sportfack 11-2014

  • Sportfack 10-2014

  • Sportkatalogen 2014

  • Golf Business 09-2014

  • Sportfack 09-2014

  • Sportfack 08-2014

  • Bike Business 08-2014