Årets leverantör 2011: Årets klättare är Colour Wear

Årets leverantör 2011: Årets klättare är Colour Wear

Publicerad

Den dansksvenska duon kommer från ingenstans och vinner efterfrågansklassen överlägset. Recept: Lyssna till vad marknaden vill ha och se till att butikerna tjänar pengar.

Totalt blev de tvåa i årets upplaga av Årets Leverantör.

– Crazy! säger Thor Kruse, vd för Colour Wear, när han får höra att de är Sveriges näst bästa sportleverantör 2011 och konstaterar att de inte för länge sedan blev årets nykomling på Sportfack Gear of the Year.

Fast helt överraskade är han och partnern Johan Ullbro, bolagets designer, inte. De har båda en lång historia i en sportbransch som de tycker är allt för konservativ i sitt tänkande. Branschens stela förhållningssätt till konsumenterna är det som gett dem ett fönster till marknaden.

COLOUR WEAR

Ägare Johan Ullbro och Thor Kruse.
Anställda 5,5.
Kontor/showroom 150 kvadratmeter.
Omsättning 2011/2012 Cirka 14 miljoner kronor.
Länder Sverige, Norge, Danmark, Österrike, Sydkorea, England, Tyskland och Schweiz.

Innan de startade Colour Wear 2010 (de började arbeta på Colourwear-konceptet året före) hade Johan under många år varit frilansdesigner och Thor drivit distributionsbolaget Chunk Distribution med amerikanska varumärken som Oakley, Eastpak och Nike 6.0.

Fönstret som stod öppet för en ny aktör var anpassning till den största konsumtionsgruppen: mellanprismänniskorna. 
Thor och Johan konstaterar att deras idé är att vara som Ikea, H&M och Cheap Monday fast i sportbranschen.

– Vi vill göra kläder som folk vill köpa. Designen och kläderna behöver inte heller spegla vår personliga smak men vi gör skandinaviskt mode som vi tror på. Dessutom ska butikerna tjäna pengar på våra produkter. Du kan säga att vi kopierat över Ikeas synsätt till sportbranschen, säger Thor.

Colour Wears filosofi är att vara snabbfotade. Lyssna till kunderna och butikerna och sedan producera ett sportmode som har en snabb genomströmning i butikerna. I våras hade butikerna sålt 90 procent av sina Colour Wear-produkter när det var dags för sportrean. Deras mode ska vara skandinaviskt präglat, ha en enkel distinkt design och rena färger. Deras ledstjärna är precis som den berömda amerikanska Volkswagenkampanjen där bubblan såldes med orden "Less is more".

Stämningen på kontoret i Göteborg är rebellisk, seriös och prestigelös. Att de brinner för sitt koncept är svårt att missa. De har finansierat satsningen genom att putta in det mesta de äger i bolaget och lever i princip på nudlar. Vinsten de gör går inte till höga löner, utan till deras utlandssatsning. Och Thor Kruse tackade nyligen nej till ett jobb med en lön på 140 000 kronor i månaden.

Johan Ullbro, designchef på Colour Wear,
visar hur de väver in modeströmningar i sina funktionella kläder. Här har damjackan
fått leopardfläckig fodring.

– Jag gör inte det här för att jag vill köra en Lamborghini. Visst är det roligt att tjäna pengar men det viktiga är att visa att vår affärsidé fungerar och att göra varumärket globalt, säger han. 

Att de är seriösa visar topplaceringen i kategorin Efterfrågan.

– Vi designar prisvärda kläder till konsumenter som fortfarande är intresserade av trendiga produkter. Kläder som fungerar både i fjällen och på gatan, säger Johan.

Johan visar runt bland jackorna i showrummet och förklarar att de tekniska funktioner som finns i kläderna är där för att kunderna behöver dem. Genom att inte överlasta kläderna med onödiga tekniska funktioner så kan de hålla nere priset. Redan har deras kvalitet-, pris- och designkoncept retat upp större varumärken som ringt och tyckt att de sänker marknaden genom att ge kunderna för mycket kläder för pengarna.

Thor förklarar att de vill äga mellanprissegmentet. Han menar att det är där butikerna tjänar pengar. Det är där den stora konsumtionsgruppen finns och det segmentet har heller inte fått den omvårdnad av vintersportmärkena det förtjänar. Medan många varumärken försöker ligga i premiumklassen och tillfredsställa mellanklassen genom att göra en billigare linje utan själ, går Colour Wear "all in" med själ och hjärta i segmentet. Deras koncept påminner en del om Didriksons.

– Ja, de är en inspirationskälla men vi har inte samma målgrupp, säger Thor.

Bolaget fick även högt betyg i servicekategorin. Thor förklarar att de är ett litet och tajt team som ger kunderna snabba svar vare sig det gäller leveranser, reklamationer eller priser. De stoppar inte heller huvudet i sanden.

– Vi tar smällen och ger kunderna ett ja eller ett nej direkt. Vi är givetvis flexibla och vill att våra kunder ska vara nöjda. Vi försöker också vara ett steg före. Är en leverans sen ringer Malin Gustavsson, butiksansvarig, och talar om det, säger Thor. 
Bolagets marknadschef är Sebastian Garhammar, filmare och proffsskidåkare från Åre. Han inflikar att butikspersonalen är deras viktigaste marknadsföringsinstrument. Och att butiksägarna ska känna att de tjänar pengar på Colour Wear och deras aktiviteter. Ett exempel på det senare är eventet Frontline Rail Jam i Stockholm. Under eventet fyllde Hollywood skyltfönstren med Colour Wear och klädde upp personalen i varumärket och gjorde en liten happening av tävlingen.

Colour Wear är bästa leverantören i kategorin Efterfrågan. Thor Kruse, vd, och Johan Ullbro, designchef är ägarna.

Och för att visa personalen i butikerna uppskattning och kanske göra dem till Colour Wear-ambassadörer har de tagit reda på deras storlekar och sett till att all butikspersonal som säljer varumärket har fått en T-shirt.

– Det är viktigt att se butikspersonalen. Det är de som i slutändan talar för och säljer våra produkter, säger Sebastian.
Deras enda svagheter i leverantörstävlingen är säljstöd och kvalitet. När det gäller säljstödet så kan man i och för sig fråga sig om en 16:e plats är en svaghet. Vad det gäller kvaliteten så är det en affärsstrategi att inte överlasta plaggen, utan att producera vinterkläder som gör jobbet utan att kosta skjortan.

– Det gör vi för att erbjuda konsumenterna prisvärda vintermodekläder som inte är dedikerade till fjällsemestern, utan även går att använda till vardags, säger Johan om designvisionen.

En designvision som har gett resultat. Medan många vintersportmärken svettas i frånvaron av vinter har Colour Wears produkter gått som tåget i butikerna.

– De har redan sålt ut 70 procent av årets vinterkollektion, säger Thor nöjt och går ut för att ta hand om en grupp utländska inköpare.

On
Off

12 kommentarer

  • I Fokus: Smith Chromapop

    I Fokus: Smith Chromapop

    Ibland dyker det upp produkter som sätter en helt ny standard. Som med sin idé, konstruktion eller design gör att allt annat känns mediokert. Mycket talar för att Smith nya linsteknik Chroma Pop är en sådan revolution.

    Artiklar Martin Willners, 2014-08-14 10:53

  • Hemma hos en sneakerssamlare

    Hemma hos en sneakerssamlare

    David Davidsson har tillräckligt med sneakers för att sko en by i Västerbotten. Men han har inga planer på att sluta samla. Det finns allt för många skor som han inte har. Ännu.

    Artiklar Magnus Reithner, 2014-08-05 14:42

  • Ser du skogen  för alla träden?

    Ser du skogen för alla träden?

    Det händer mycket i detaljhandeln just nu. Tempot är vansinnigt högt och innovationstakten bara ökar. Vi vill berätta om stort och smått i den här förändringen och bjuder in experter att dela med sig av sina spaningar. Först ut är Jonas Arnberg som är strateg inom handel för United Minds.

    Artiklar Magnus Reithner, 2014-06-19 15:17

  • När XXL kom till stan

    När XXL kom till stan

    XXL har fått sin första cityetablering i Sverige. Mitt emot NK i Stockholm har de öppnat en butik på 3 500 kvadratmeter. Nu tar kedjan sikte mot toppen i Norden.

    Artiklar Magnus Reithner, 2014-06-17 14:52

  • Nishiki värnar om kvaliteten

    Nishiki värnar om kvaliteten

    På Nishiki i Göterborg jagar inte ledningen stora försäljningsvolymer. Istället vill de unga cykelfabrikörerna värna om sina produkter och sina återförsäljare.

    Artiklar Christer Flythström, 2014-04-23 09:09

  • Stadium fortsatt i topp bland kedjorna

    Stadium fortsatt i topp bland kedjorna

    Stadium är fortfarande Sveriges största sportkedja. Men bäst tillväxt har XXL och Sportringen som båda växte ordentligt under fjolåret.

    Artiklar Magnus Reithner, 2014-04-14 15:20

  • Sveriges 100 största leverantörer

    Sveriges 100 största leverantörer

    Det går framåt för landets 100 största sportleverantörer. Förra året ökade både exporten och den inhemska försäljningen. Kanske syns även ett tronskifte borta i horisonten.

    Artiklar Magnus Reithner, 2014-04-14 14:18

  • E-handeln lyfter mot nya höjder

    E-handeln lyfter mot nya höjder

    Försäljningen av sportprodukter på nätet fortsätter att slå rekord. Även under de kommande åren väntas kraftig tillväxt.

    Artiklar Magnus Reithner, 2014-04-14 14:05

  • Trygghet ger kunder

    Trygghet ger kunder

    Sportson har hittat sin nisch. Det är att erbjuda kunden trygghet och bra produkter. Det konceptet ger också klirr i kassan för butikerna.

    Artiklar Christer Flythström, 2014-04-04 11:06

  • Trenderna 2015

    Trenderna 2015

    Trenderna kommer och går och det går bara fortare och fortare. Därför avslöjar vi redan nu färgtrenderna för vår/sommar 2015 med baktanken att de antagligen kommer att märkas bland konsumenterna redan i höst.

    Artiklar Martin Willners, 2014-04-03 13:23

  • Exporten ska få Bergans att växa

    Exporten ska få Bergans att växa

    Bergans of Norway har haft en makalös tillväxt de senaste 20 åren. Nu ska företaget ta nästa steg. I den processen är Sverige en viktig marknad.

    Artiklar Magnus Reithner, 2014-03-25 09:53

  • Douchebags gör ingen skit

    Douchebags gör ingen skit

    Norsk-svenska samarbetet Douchebags har gått från snackis på Ispo till ett internationellt etablerat företag. Här är historien hur de tog resandet med sportutrustning till en ny nivå.

    Artiklar Magnus Reithner, 2014-02-20 07:32

  • Sportfack som e-tidning

    Sportfack som e-tidning

    Nu finns Sportfack som e-tidning! Du som redan prenumererar på papperstidningen får givetvis tillgång till e-tidningen utan extra kostnad. Är du helårsprenumerant får du dessutom fri tillgång till samtliga äldre e-tidningar i arkivet - utan extra kostnad!

    Artiklar Redaktionen, 2014-02-19 15:53

  • Höjdmeter har upplevelsen i centrum

    Höjdmeter har upplevelsen i centrum

    På Höjdmeter i Kiruna handlar allt om att ge kunderna en bra upplevelse i fjällen. Johan och Marcus har skapat butiken de själva hade velat handla i.

    Artiklar Magnus Reithner, 2014-02-19 15:01

  • Lorna Jane vill göra träning till en livsstil

    Lorna Jane vill göra träning till en livsstil

    Lorna Jane är fitnessmärket som lagt Australien för sina fötter genom att satsa helhjärtat på kvinnor. Med inspiration, innovation och kvalitet ska företaget lyckas även i Sverige.

    Artiklar Magnus Reithner, 2014-02-19 14:38

Från Instagram

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Golfskor från Oscar Jacobson

2 kommentarer

mwillners: Så värst stor nyhet tycker jag nog inte att vi har lyft fram det som och vi är dessutom öppna med att det är Lottusse som gör skorna. Det nya är att Oscar Jacobson nu har golfskor och därmed kan...

Börskurser

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
  • Sportfack 08-2014

  • Bike Business 08-2014

  • Sportfack 07-2014

  • Sportfack 06-2014

  • Sportfack 05-2014

  • Golf Business 04-2014

  • Sportfack 04-2014