Årets leverantör 2011: Årets klättare är Colour Wear

Den dansksvenska duon kommer från ingenstans och vinner efterfrågansklassen överlägset. Recept: Lyssna till vad marknaden vill ha och se till att butikerna tjänar pengar.

Totalt blev de tvåa i årets upplaga av Årets Leverantör.

– Crazy! säger Thor Kruse, vd för Colour Wear, när han får höra att de är Sveriges näst bästa sportleverantör 2011 och konstaterar att de inte för länge sedan blev årets nykomling på Sportfack Gear of the Year.

Fast helt överraskade är han och partnern Johan Ullbro, bolagets designer, inte. De har båda en lång historia i en sportbransch som de tycker är allt för konservativ i sitt tänkande. Branschens stela förhållningssätt till konsumenterna är det som gett dem ett fönster till marknaden.

COLOUR WEAR

Ägare Johan Ullbro och Thor Kruse.
Anställda 5,5.
Kontor/showroom 150 kvadratmeter.
Omsättning 2011/2012 Cirka 14 miljoner kronor.
Länder Sverige, Norge, Danmark, Österrike, Sydkorea, England, Tyskland och Schweiz.

Innan de startade Colour Wear 2010 (de började arbeta på Colourwear-konceptet året före) hade Johan under många år varit frilansdesigner och Thor drivit distributionsbolaget Chunk Distribution med amerikanska varumärken som Oakley, Eastpak och Nike 6.0.

Fönstret som stod öppet för en ny aktör var anpassning till den största konsumtionsgruppen: mellanprismänniskorna. 
Thor och Johan konstaterar att deras idé är att vara som Ikea, H&M och Cheap Monday fast i sportbranschen.

– Vi vill göra kläder som folk vill köpa. Designen och kläderna behöver inte heller spegla vår personliga smak men vi gör skandinaviskt mode som vi tror på. Dessutom ska butikerna tjäna pengar på våra produkter. Du kan säga att vi kopierat över Ikeas synsätt till sportbranschen, säger Thor.

Colour Wears filosofi är att vara snabbfotade. Lyssna till kunderna och butikerna och sedan producera ett sportmode som har en snabb genomströmning i butikerna. I våras hade butikerna sålt 90 procent av sina Colour Wear-produkter när det var dags för sportrean. Deras mode ska vara skandinaviskt präglat, ha en enkel distinkt design och rena färger. Deras ledstjärna är precis som den berömda amerikanska Volkswagenkampanjen där bubblan såldes med orden ”Less is more”.

Stämningen på kontoret i Göteborg är rebellisk, seriös och prestigelös. Att de brinner för sitt koncept är svårt att missa. De har finansierat satsningen genom att putta in det mesta de äger i bolaget och lever i princip på nudlar. Vinsten de gör går inte till höga löner, utan till deras utlandssatsning. Och Thor Kruse tackade nyligen nej till ett jobb med en lön på 140 000 kronor i månaden.

Årets leverantör 2011: Årets klättare är Colour Wear
Johan Ullbro, designchef på Colour Wear,
visar hur de väver in modeströmningar i sina funktionella kläder. Här har damjackan
fått leopardfläckig fodring.

– Jag gör inte det här för att jag vill köra en Lamborghini. Visst är det roligt att tjäna pengar men det viktiga är att visa att vår affärsidé fungerar och att göra varumärket globalt, säger han. 

Att de är seriösa visar topplaceringen i kategorin Efterfrågan.

– Vi designar prisvärda kläder till konsumenter som fortfarande är intresserade av trendiga produkter. Kläder som fungerar både i fjällen och på gatan, säger Johan.

Johan visar runt bland jackorna i showrummet och förklarar att de tekniska funktioner som finns i kläderna är där för att kunderna behöver dem. Genom att inte överlasta kläderna med onödiga tekniska funktioner så kan de hålla nere priset. Redan har deras kvalitet-, pris- och designkoncept retat upp större varumärken som ringt och tyckt att de sänker marknaden genom att ge kunderna för mycket kläder för pengarna.

Thor förklarar att de vill äga mellanprissegmentet. Han menar att det är där butikerna tjänar pengar. Det är där den stora konsumtionsgruppen finns och det segmentet har heller inte fått den omvårdnad av vintersportmärkena det förtjänar. Medan många varumärken försöker ligga i premiumklassen och tillfredsställa mellanklassen genom att göra en billigare linje utan själ, går Colour Wear ”all in” med själ och hjärta i segmentet. Deras koncept påminner en del om Didriksons.

– Ja, de är en inspirationskälla men vi har inte samma målgrupp, säger Thor.

Bolaget fick även högt betyg i servicekategorin. Thor förklarar att de är ett litet och tajt team som ger kunderna snabba svar vare sig det gäller leveranser, reklamationer eller priser. De stoppar inte heller huvudet i sanden.

– Vi tar smällen och ger kunderna ett ja eller ett nej direkt. Vi är givetvis flexibla och vill att våra kunder ska vara nöjda. Vi försöker också vara ett steg före. Är en leverans sen ringer Malin Gustavsson, butiksansvarig, och talar om det, säger Thor. 
Bolagets marknadschef är Sebastian Garhammar, filmare och proffsskidåkare från Åre. Han inflikar att butikspersonalen är deras viktigaste marknadsföringsinstrument. Och att butiksägarna ska känna att de tjänar pengar på Colour Wear och deras aktiviteter. Ett exempel på det senare är eventet Frontline Rail Jam i Stockholm. Under eventet fyllde Hollywood skyltfönstren med Colour Wear och klädde upp personalen i varumärket och gjorde en liten happening av tävlingen.

Årets leverantör 2011: Årets klättare är Colour Wear
Colour Wear är bästa leverantören i kategorin Efterfrågan. Thor Kruse, vd, och Johan Ullbro, designchef är ägarna.

Och för att visa personalen i butikerna uppskattning och kanske göra dem till Colour Wear-ambassadörer har de tagit reda på deras storlekar och sett till att all butikspersonal som säljer varumärket har fått en T-shirt.

– Det är viktigt att se butikspersonalen. Det är de som i slutändan talar för och säljer våra produkter, säger Sebastian.
Deras enda svagheter i leverantörstävlingen är säljstöd och kvalitet. När det gäller säljstödet så kan man i och för sig fråga sig om en 16:e plats är en svaghet. Vad det gäller kvaliteten så är det en affärsstrategi att inte överlasta plaggen, utan att producera vinterkläder som gör jobbet utan att kosta skjortan.

– Det gör vi för att erbjuda konsumenterna prisvärda vintermodekläder som inte är dedikerade till fjällsemestern, utan även går att använda till vardags, säger Johan om designvisionen.

En designvision som har gett resultat. Medan många vintersportmärken svettas i frånvaron av vinter har Colour Wears produkter gått som tåget i butikerna.

– De har redan sålt ut 70 procent av årets vinterkollektion, säger Thor nöjt och går ut för att ta hand om en grupp utländska inköpare.