Webben när den är som sämst

Läs den här texten:”# Pump ®-teknik: Reebok proprietär Pump ®-teknik kan du eliminera naturliga luckor runt ankeln. Genom att styra mängden luft i den inre kammaren kan du anpassa och förebygga häl lyft, vilket resulterar i förbättrad stabilitet. Pumpen ger en ultimat nivå av personalisering komfort att justera till en enskild foten # Pro Armour…

Läs den här texten:”# Pump ®-teknik: Reebok proprietär Pump ®-teknik kan du eliminera naturliga luckor runt ankeln. Genom att styra mängden luft i den inre kammaren kan du anpassa och förebygga häl lyft, vilket resulterar i förbättrad stabilitet. Pumpen ger en ultimat nivå av personalisering komfort att justera till en enskild foten # Pro Armour ™ IV: Lätt Pro Armour ™ IV paket med strategiskt förstärkta inbyggda zoner ger strukturellt stöd ökad stabilitet # Dual Zone Liner med Tacky Nash & Tålig Clarino: Håller foten torr samtidigt stärka fot lås # filt Skum Hybrid Pro Plös: Formgjutna form ger en bekväm samtidigt minimera plös twist # Skatelock ™: Reebok proprietär Skatelock ™ kan du isolera två olika snörning zoner att dra åt de tre översta öglorna oberoende av framfoten.” Sic.

Förstod du något? Tror du att en kund skulle förstå något? Texten är hämtad från en svensk e-butik och är ett exempel på när webben är riktigt dålig. Istället för att skriva en inspirerande text om produkten har de kört Google Translate eller annat översättningsprogram på en amerikansk text. Det blir VM i särskrivning och helt obegripligt när de översätter delar av teknologier och inte ens är nära att hålla sig till svenska språk- och skrivregler som exempelvis punkt mellan meningar. Å andra sidan är det gratis.

Nu är inte den här butiken ensam om att göra ett dåligt jobb på webben. När jag skulle leta reda på fakta till det här numret om några skridskor så stötte jag på det ena dåliga exemplet efter det andra. Inte ens tillverkarna var så stolta över sina produkter att de försökte förklara alla detaljer och teknologier och en e-handlare beskrev en skridsko för 2 500 kronor med att den finns i halvnummer. Fanns det verkligen inget mer att säga och är tillgång till halvnummer det som får kunden att slå till?

Webben är en fantastisk källa med information men precis som med allt annat gäller det att göra det bra annars blir det bara skit av alltihop.

Jag blir ledsen när jag ser dåliga exempel i sporthandeln och tyvärr är de mycket vanligare på nätet än i verkliga butiker. Låga priser i all är men utan kompetens och glöd så kommer det inte att fungera. Speciellt inte nu när Sverige har fått flera nya lågprisaktörer som inte bara lockar med lågt pris utan också kunnig personal som själva är aktiva med det de säljer.Min uppmaning till alla leverantörer och butiker som finns på nätet är att göra jobbet på riktigt och utnyttja nätets fördelar med informationsöverflöd i både text, bild och film.

Vi hörs!
Martin Willners