Nätbutik köper nätbutik

Internetbaserade friluftsbutiken Outnet har förvärvat samtliga aktier i företaget Get Out. Förvärvet kan ses som ett steg på vägen mot målsättningen att bli Skandinaviens största friluftsbutik på nätet.

Outnet drog igång sin verksamhet 2005 med affärsidén att distribuera kända friluftsvarumärken över internet. Under de senaste åren har företaget haft en stark tillväxt, bland annat tack vare en vidgning av verksamheten till våra nordiska grannländer.

– Vi är väldigt glada över att kunna göra den här affären. Get Out är ett etablerat och mycket omtyckt företag i branschen. Nu kommer vi fokusera på att vidareutveckla bägge verksamheterna genom att samordna och lära av varandra. Tillsammans blir det här världsklass, säger Stefan Gustafsson, vd på Outnet, i ett pressmeddelande.

Get Out har funnits på nätet sedan år 2000 och huvudfokus har varit hårdvara inom traditionellt friluftsliv. I verksamheten ingår även tre fysiska friluftsbutiker i Bodafors, Stockholm och Malmö.

– Det här blir spännande! Mycket spännande! De gemensamma målen är högt satta och från både Get Outs och Outnets sida har vi massor av erfarenhet med oss i bagaget. Outnet har, och har haft, en våldsam expansionstakt avseende omsättning, geografi, kunder och sortiment. På Get Out har vi hållit oss mer strikt till hårdvara, Sverige och den kräsne användaren. Vi kommer att bli en mycket stark konstellation, säger Jocke Sundberg, vd för Get Out, i ett pressmeddelande.