Ledare: Framtidens affärer

På Golfmässan fick jag se en produktlista som både imponerade, roade och satte igång mina tankar. Det var Taylormade som inte ville visa upp alla sina nya klubbor så här tidigt. Klubborna ska vara hemliga fram till den stora golfmässan i Orlando i slutet av januari och det är inte så konstigt att de vill…

På Golfmässan fick jag se en produktlista som både imponerade, roade och satte igång mina tankar. Det var Taylormade som inte ville visa upp alla sina nya klubbor så här tidigt. Klubborna ska vara hemliga fram till den stora golfmässan i Orlando i slutet av januari och det är inte så konstigt att de vill ha det så.

Det roliga är att golfbutikerna ändå måste lägga sina orders på mässan utan att ha en aning om vad det är de beställer. På produktlistan står Driver A, Driver B, Fairway A och så vidare.

Att som företag ha nått så långt att butikerna litar helt och fullt på att de nya klubborna ska vara bra och därför lägger kompletta beställningar utan att veta något om produkten är imponerande. 

En del tycker säkert att det här är skrämmande. Att det är vansinnigt att tvingas beställa något som man inte har en aning om hur det ser ut eller fungerar.Jag tror att det här är framtidens sätt att göra affärer.

Ju längre tid tillverkaren får på sig att utveckla en produkt eller designa en kollektion desto bättre borde den bli. Hemlighetsmakeri skapar dessutom snack bland kunderna långt innan produkten visas upp och när produkten väl släpps är hypen på max och kunderna springer till butiken. Tror ni inte på det? Världens mest framgångsrika företag just nu – Apple – bygger hela sin marknadsföring på att vara hemliga ända till lansering.

Visst ställer det här oerhört stora krav på tillverkaren att leverera produkter som fungerar och som framförallt säljer och det är nog bara företag med många år av bra genomförsäljning som kan få butikerna att gå med på det här arbetssättet.

Jag tror dock att även nyare företag skulle kunna jobba så här om de bara tar ansvar för genomförsäljningen i butik och ta osålda varor i retur. Företagen skulle träffa trenderna mycket bättre om de slapp att ta fram provkollektioner som skulle skickas över hela världen för att under tre månader säljas in till butikerna. Fem månader närmare slutförsäljningen till kund är säkert alla designers våta dröm. Allt skulle bli mer rätt i trenden om de fick den möjligheten.

Framtidens affärer kan mycket väl handla om att lämna över inköpsbeslutet till tillverkaren. Du som butik ger dem en summa pengar och de levererar det bästa de har.

Taylormade har visat vägen. Hänger andra på?

Vi hörs
Martin Willners