Sportfack besöker Jacks sport

Femton minuter bort ligger stora Stadium i Malmö. För Jacks Sport i Svedala innebär det stenhård konkurrens. Det tacklar den lilla butiken med solid klubbförsäljning, medlemskap i Just4Sports och personlig service. Men varför vände Liverpool-supportern i dörren förra året?

Pling-plong! Sömniga Svedala vaknar när solen stigit upp över Skåne. Klockan slår tio och Jacks Sports första kund äntrar dörren i samma rörelse som Rosmarie Hergart öppnar dörren. 

– Du säger bara till om du vill ha hjälp, säger Rosmarie. Han vill bara titta runt lite och tackar för vänligheten. Under de timmar jag är på besök i butiken ljuder pling-plong-klockan med jämna mellanrum. Inte stressande, men då och då.  Varje gång vill ägaren, Jack Svensson, titta efter vem det är. Oavsett vad han gör, trots att han vet att Rosmarie sköter ruljangsen. Det är som en lättare drog efter 27 år som butiksägare. Han tänker inte på det själv, ögonen söker sig till dörren som en surfares till vatten och vågor. Många som tittar in vill bara säga hej och snacka med Jack och Rosmarie, andra kollar runt, några handlar. Alla får ett hej och ett erbjudande om hjälp – utan att bli påhoppade. På Jack Sport låter man kunden ta andra kontakten.

Sportfack besöker Jacks sport

Jacks Sport är vad som kan betecknas som en traditionell sportbutik: liten yta på mindre ort, belägen i ortens centrum, utan uttalad specialisering, få anställda, utan kedjenamn på skylten, en ägare från orten och kunderna likaså. Det är kanske inte den vanligaste typen av butik längre – de flesta unga får i dag snarare en Stadium-entré för sin inre syn när någon säger ordet sportbutik.

Sortimentet är av naturliga skäl inte lika stort som kedjornas varuhus. Där ligger också ett problem för mindre butiker på små orter. Många gånger finns en jätte runt hörnet. Centralorten Svedala har omkring 10 000 invånare, kommunen 20 000. Arton kilometer bort ligger Malmö och shopping som får Svedala att kännas som en annan tid. För butikerna i Svedala innebär närheten till storstan mer hot än möjlighet.

– Konkurrens är bra, men det är inte lätt. Det har blivit tuffare och tuffare, särskilt på fotboll. Det är Stadium som har gjort det, säger Jack. Stadium är inte nyöppnat i Malmö, det är inte på det viset Jack märker av den hårdnade konkurrensen. Däremot har kedjans kampanjer blivit svårare att fightas mot. 

– Ibland är de lugna och fina, ibland helt sjuka. Ta fotboll till exempel: De kan sänka de ordinarie priserna, ibland med 20 procent, och sedan sänka ytterligare om du är Stadium-medlem. Eller när de kör ta tre, betala för två – det märker vi direkt. Det gäller ofta för skor som precis har kommit in i sortimentet. Så gör de mer och mer, säger Jack. 

Sett ur Stadiums perspektiv förstår han sin konkurrent. De vill sälja, precis som han själv. Han tror knappast att Stadium har något emot honom, eller som han säger: ”de vet nog inte om att jag finns”. Men verkligheten är som den är ändå – han kan inte matcha jättens priser. Det blir som att ställa svenske rekordhållaren Peter Karlsson mot Usain Bolt på 100 meter. En sjuhelvetes lucka.   

Sportfack besöker Jacks sport
160 färgglada kvadratmeter med främst sportkonfektion.

Än värre är att de stora kedjorna får bättre villkor hos många leverantörer, menar Jack.– Bättre pris förstår jag fullkomligt att de får, men att de får bestämma egna färger är jag kritisk emot. Låt oss alla sälja samma produkter. Ta en Messi-sko, vi får fjärde färgen som är ful som fan. När det kommer in en kille som vill ha den senaste skon han sett på tv får jag säga ”tyvärr, den får jag inte köpa in”. Han tänker ”vad är det för nolla?” och jag förstår honom. Vill han ha en rosa sko, åker han hellre 15 minuter bort. Det är häftigare att åka till Malmö och handla och då kvittar det vad jag gör. När Jack pratar konkurrens kan det låta dystert, men faktum är att Jacks Sport trotsar hårdnande tider och går bra. Den har fått fina betyget AA i kreditvärdighet flera år i rad, omsättning och resultat är stabila. Jacks Sport spelar än så länge en roll i Svedala som klubbarnas butik, som Svedalabornas sportaffär, som en butik som bryr sig om sina kunder. Jacks Sport är som en gammal bekant på gågatan. Det känns som att den alltid har funnits där, lika självskriven som apoteket, frisören, systembolaget och konditoriet.     

– Vi har aldrig hört att det inte är lönt att gå in här. Tvärtom har vi fått höra att ”det där finns inte på Stadium”, säger Rosmarie.       

Jacks Sport öppnade 1984. Då var Jack 22 år, bodde hemma, pajade knäet och fotbollskarriären var slut. Men Jack var inte färdig med idrotten, tyckte han. Två sportbutiker i Svedala hade gått i konkurs, men Jack trodde sig veta vad de gjort fel: dålig, opersonlig service. Första åren drev han butiken i liten skala, lite som en hobby men med målet att den en dag skulle bli hans levebröd. Han arbetade samtidigt som fritidsledare, idrottslärare och lastade väskor på Sturups flygplats på kvällarna. 

– Det var rätt så kämpigt, inget jag skulle göra i dag. Det gick tack vare mamma, som lagade mat, tvättade och allt, säger Jack. Butiken tog allt mer tid och lokalen blev större i takt med att den flyttade. Sedan 1994 är det Jacks enda sysselsättning och nuvarande adressen på Storgatan har Jacks Sport haft sedan 2004. 50 år gammal kan Jack se att han lyckades med sitt mål.– Det går bra, men är fortfarande kämpigt. De sa att jag får räkna med tre-fyra hundår, men jag är uppe i 27 stycken nu, säger han. 

För att bena ut vad Jacks Sport gör bra för att gå bra måste vi börja med pling-plong-klockan och Jacks reaktion när den ljuder. Vi måste också förstå vikten av Rosmaries vänliga, avslappnade sätt mot kunderna. Vi måste minnas vad Jack ville göra annorlunda jämfört med Svedalas tidigare sportaffärer. Jack, som bott hela livet i Svedala och spelade fotboll som ung, känner enligt egen uppskattning 70 procent av kunderna. Därför vet han att mannen som kliver in nyss har börjat på Ica. Han har hört det från någon annan och så är samtalet igång. 

– Servicen är viktig för oss. Jag tror det är vår överlevnad på små orter, säger Jack. 

– Vi försöker fixa vad kunderna är ute efter, ringer dem när leveranser kommit, möter dem direkt när de kommer in i butiken och tar reklamationer på allvar.Klubb- och företagsförsäljningen är en annan framgångsfaktor. I dag står den för ungefär 40 procent av omsättningen.

– Vi har inte tappat en enda klubb. Peppar, peppar ta i trä. Eller vi tappade några för ett par år sedan, men de kom tillbaka, säger Jack.

Förklaring? De är nöjda med servicen. Kan komma in för en kopp kaffe, känner sig kanske viktigare för en mindre butik än för en stor. 

Sportfack besöker Jacks sport

Butiken gör också mer och mer reklam. De lokala handlarna var missnöjda med Lokaltidningen. Jack drog igång ett eget annonsblad för dem som ville. Lokaltidningen fattade galoppen och förbättrade sig. Numera lever gratis-skrifterna sida vid sida och Jack annonserar i båda.

Jacks Sport blev Just4Sports första medlemsbutik när kedjan startade för några år sedan. För Jack, som varit med i Sportringen som han (och flera med honom) tyckte utvecklades i fel riktning, var det aldrig någon tvekan att gå med. En av initiativtagarna, Stigge Jonsson, hade varit hans kontakt på Sportringen och förtroendet var grundmurat. 

– Årsavgiften var 6 000 kronor, inte mycket mer än en månad i Sportringen, och jag skulle få 1 procent i återbäring på gjorda inköp. För mig var det en gåta om någon inte skulle vilja gå med. Jag betalade 6 000 och fick tillbaka 26 000.  Han är nöjd med beslutet. Just4Sports hjälper honom med annonser, lägre inköpspriser och anordnar mässor höst och vår.

– Där kan jag göra det mesta av inköpen. Fördelen är att jag kan köpa för 100 kronor eller 1 miljon och jag blir aldrig påskickad 26 WCT-overaller som jag aldrig kan sälja. Så var det i Sportringen. Det blev dyrare och dyrare, och sämre och sämre. Hur det är i dag kan jag inte uttala mig om, det verkar vara skillnad, men då var det illa, säger Jack.

Sportfack besöker Jacks sport

Vill du någon gång försöka pruta hos Jack ska du säga att du håller på Arsenal. Jack må tycka om att prata om sin butik, men förs The Gunners på tal så slår det gnistor. Låt oss bara ge några exempel på vidden av intresset: Jacks son heter Charlie och barnbarnet Thierry efter Arsenal-legendarerna Charlie George och Thierry Henry. Hemma i trädgården vattnar han och ser efter en gräsplätt från Highbury, och hela övervåningen är vigd åt favoritlaget. I butikens inre regioner trängs planscherna med varandra och alla prao-elever måste buga inför Fredrik Ljungberg första dagen. På entrédörren sitter ett klistermärke med The Gunners-kanonen, välkänd för dem som följer engelsk fotboll.

– Det var faktiskt en Liverpoolare som såg det och inte gick in. Och när jag har sålt matchtröjor har jag gjort en grej av det och tagit på mig plasthandskar om det var till exempel en United-tröja, säger Jack. När vi sitter och pratar Arsenals framtid slår det mig att den har vissa likheter med Jacks butik. Det blir inte lättare att behålla sin position när konkurrensen från andra hårdnar. Sedan finns naturligtvis en stor skillnad: Arsenal är en av de stora pojkarna i Premier League; Jacks Sport är en vanlig spelare i Sportbutiks-Sverige. 

– Jag ser inte negativt på framtiden, men vi får kämpa på, säger Jack.