Din butik på facebook

Din butik på facebook

Publicerad

Facebook är ett utmärkt verktyg för att knyta kunderna närmare din butik. Eftersom det dessutom är gratis kostar det bara i tid. Vi lär dig hur du ska göra för att lyckas.

Facebook är världens största nätverk och att inte synas där med er butik är rent ut sagt dumt. För även om Facebook började som en sajt för att enskilda personer skulle hålla kontakt med varandra så är det idag också en väldigt viktig kanal för företag att sprida sitt budskap. Och ofiltrerat få reda på vad kunderna verkligen tycker om dem.

Det finns tre riktigt bra anledningar för att din butik ska vara aktiv på Facebook:
• Du kan väldigt lätt och snabbt sprida information om vad som händer i butiken.
• Du kan snabbt få igång en dialog med dina kunder.
• Det är gratis.

Innan du går in och lägger upp din butik på Facebook måste du bestämma dig för att avsätta tid för att hålla sidan aktiv. Det kommer räcka med en timme om dagen, kanske mindre än så, men du måsta göra något varje dag för att få någon effekt. Inget är sämre än en inaktiv sida på Facebook. Nästa steg är att starta en Fan Page för din butik och inte en vanlig privat sida. Då får du statistik om besökarna och andra fördelar på köpet.

Så vad ska du använda Facebook till? Precis samma sak som du använder Facebook till rent privat – berätta vad som händer under dagen. Fast håll dig till det kommersiella och skriv inte en massa svammel om gott kaffe, huvudvärk eller dina planer för helgen. Berätta istället om när ni får nya leveranser till butiken. Ta direkt en bild på kartongerna och skriv bara kort "Nu fick vi precis in en ny sändning från Scott." eller annan valfri leverantör. Fyll på en timme senare med en bild på vad som låg i kartongerna och sedan igen när prylarna finns ute i butiken.

Håll er till att fotografera med mobilen eftersom det då blir enklast att lägga upp bilderna på Facebook och dessutom ser det spontant och inte kommersiellt ut. Använd inga studioblixtar eller modeller för att visa upp produkterna – gör det enkelt. Ännu bättre kan det bli om du istället filmar den nya skidan och kort, och då menar vi kort, berättar om varför den är så fantastisk. Facebook är ett snabbt medium så håll dig till max 30 sekunder om du ska filma något och gör det i en tagning så verkar det återigen spontant.

Tilltalet i texterna ska vara personligt och direkt. Det ska verka som om du skriver direkt til en enskild kund och inte till alla era kunder. Skriv hellre "Du måste komma in och titta på vår nya skidvägg" än "Skidväggen är klar". Humor är mycket bättre än torra fakta i en kanal som Facebook – utnyttja det.

Förutom att berätta om vad ni har i butiken kan ni också få reda på vad kunderna vill att ni ska ha. Släng ut frågor om vilka favortimärken kunderna har, om det är något varumärke de saknar eller vad de ska utöva för sport till helgen. Här kan du både få idéer till nya produkter och kampanjer.

Kampanjer är nästa sak som är klockrent med Facebook. Du kan köra ut dina vanliga kampanjer via Facebook men ännu bättre är att anpassa dem efter nätets snabbhet. Regnar det ute – visa upp era regnställ. Skiner solen – ta bilder på shorts och bikinis. Fars dag, mors dag, landskamp i fotboll på tv, säsongsstart i innebandy, invigning av en ny skateboardpark – det finns alltid något aktuellt att göra en liten kampanj på. Du behöver inte locka med rabatt eller lägre pris utan det handlar mer om att visa att du är kreativ och kan din lokala marknad.

Vill du köra rabattkampanjer så kör inte "10 procent på alla skidor under oktober månad" utan högre rabatter under väldigt kort tid. Det kan vara "Halva priset på alla skidglasögon idag" eller "Gratis formgjutna sulor till de tio första som köper nya pjäxor. Eller varför inte "Gratis mössa från Kask till den som först kommer in och joddlar i butiken". Det du vill med dina kampanjer på Facebook, ja hela din närvaro på Facebook, är att få kunderna att komma in i din butik.

Det går också att skapa erbjudanden till alla som checkar in i din butik med sin mobil. Då syns det på alla dessa kunders sidor och ryktet om din butik sprids snabbt vidare.

Att starta en sida på Facebook är gjort på ett par minuter men det är inte lika lätt att få folk att gilla den. Börja med att be dina anställda att i sin tur be sina kompisar på Facebook att gilla din butik. Ganska snabbt kan du komma upp i hundratals kunder och om du då har en aktiv sida med saker som de kan klicka Gilla på så kan antalet kunder som gillar din sida stiga snabbt.

Du ska också se till att nämna din Facebooksida i all din kommunikation – i annonser i lokaltidningen, till klubbar som ni samarbetar med och varför inte skriva in det på kassakvittot?

Facebook kostar en del i tid men vinsten är att ni kommer att framstå som en aktiv butik som bryr sig om sina kunder. Precis det som kommer att bli så oerhört viktigt nu när konkurrensen i sportbranschen hårdnar.

First Aid satsar fullt ut på Facebook

För ett år sedan bestämde sig killarna på First Aid i Linköping att använda Facebook som sin huvudsakliga marknadsföringskanal. Satsningen har varit så lyckad att de inte ser någon anledning att gå tillbaka till traditionell annonsering i lokalpressen. Vi fick ett snack med Oscar Friström, en av delägarna till First Aid.

Varför satsade ni på Facebook?
Vi ville bryta våra invanda mönster och kunna kommunicera oftare och mer direkt med våra kunder. Tidigare hade vi använt oss en del av sms, men det kändes lite för privat. Det fina med Facebook är att kunderna själva väljer om de vill ta del av det vi har att säga.

 

Vad gör ni på Facebook?
Vi berättar om när vi får in nya prylar till butiken, vad vi har sett på mässor, vi har små tävlingar och vi berättar om våra kampanjer. Det är väldigt sällan vi kör med rabatterbjudanden och specialpriser för vi tror inte att det behövs. Det är mycket viktigare att vara aktiv och visa att det hela tiden händer något i butiken.Vad är det som har fungerat bäst?

Att visa upp nya prylar med både text och bild. Ibland lägger vi ut saker utan bild men helt klart fungerar det bättre om vi också kör en bild, då klickar många fler på vårt inlägg. Jag tror också att det fungerar bra att göra saker med lite humor, precis som vi gör i vår butik.

Hur har ni gjort för att få folk att följa er sida på Facebook?
Vårt budskap är att de missar saker om de inte klickar Gilla på vår sida. Det är där vi bjuder in till förkväll på reor och det är där vi berättar om nyheterna i butiken. Vi försöker prata om sidan med kunderna i butiken och fråga om de har sett oss på Facebook.

Hur mycket tid lägger ni ned på er Facebooksida?
Extremt lite. Alla i butiken har var sin Iphone så att de kan ta bilder och snabbt ladda upp saker till Facebook. Det gör att alla känner delaktighet och att det händer mer på sidan. Jag skulle gissa att det handlar om en halvtimme om dagen ungefär.

First Aid på facebook.

On
Off

1 kommentarer

  • Flowlife utsett till Gasellföretag

    Flowlife utsett till Gasellföretag

    Det går bra nu. Flowlife fortsätter att öka sin omsättning för tredje året i rad och har därmed utsetts till ett Gasellföretag.

    Artiklar Jesper Johansson, 2021-10-28 11:49

  • Träningstoppar och flåsdalar – forskningen visar på träningstapp under pandemin

    Träningstoppar och flåsdalar – forskningen visar på träningstapp under pandemin

    Hemmaträningen har ökat under pandemin, men en del har helt slutat träna. En stor anledning är den nedstängda organiserade träningen, enligt en forskningsstudie. Universitetslektor Maria Elvén reder ut siffrorna.

    Artiklar Redaktionen, 2021-10-12 17:07

  • Orage återvänder  till Europa

    Orage återvänder till Europa

    Kanadensiska Orage återvänder till Europa efter ett antal år utanför kontinenten. Montreal-baserade bolaget siktar på att åter klä Europas skidåkare.

    Artiklar Jesper Johansson, 2021-10-12 16:27

  • Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Hajpade, kanadensiska konfekionsvarumärket Lululemon har landat i Sverige. Inom en snar framtid öppnar man dessutom sin första flaggskeppsbutik. På hetaste möjliga shoppingplats.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 21:09

  • Sveriges bästa cykelstäder korade

    Sveriges bästa cykelstäder korade

    Cykelfrämjandet har poängsatt hur väl Sveriges kommuner och städer arbetar med cykelfrämjande åtgärder. Nu har årets vinnare av utmärkelsen Sveriges bästa cykelstäder presenterats i rapporten Kommunvelometern.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 12:12

  • Salming  Sports stänger butik

    Salming Sports stänger butik

    Indoor- och löpskovarumärket Salming Sports stänger en av sina konceptbutiker. Orsaken är att företaget gör en stor omstrukturering på grund av en föränderlig sporthandel.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-04-14 09:20

  • Shimano Nordic flyttar

    Shimano Nordic flyttar

    För att kunna växa ytterligare och anpassa sig till framtiden kommer Shimano Nordic att bygga ett nytt huvudkontor. "Shimano Nordic Sales and Education Center" blir 1850 kvadratmeter i två våningar och samtidigt satsar bolaget stort digitalt.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-03-02 16:36

  • Månadens event: Women in sport + adventure

    Månadens event: Women in sport + adventure

    Girls in sport är en plattform för att förbättra jämställdhet inom idrott och äventyrssport. Under festivalen Women in sport + adventure fick Divas en pratstund med initiativtagarna Lucy Rist och Jenny Lidqvist.

    Artiklar Redaktionen, 2016-02-04 15:40

  • Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Johanna Davidsson är sjuksköterskan och äventyraren som vill inspirera fler kvinnor och tjejer att ge sig ut på tur. Hon har gått från att köra flera skidsäsonger i Alperna till att planera ett äventyr till Sydpolen.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:23

  • Månadens Diva: Sara Georgsson

    Månadens Diva: Sara Georgsson

    Sara Georgsson jobbar som varumärkeschef på Silva. Hon är aktiv i Divas men om tio år hoppas hon att ett sådant nätverk inte behövs.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:04

  • Månadens Diva: Eva Strand

    Månadens Diva: Eva Strand

    Eva Strand jobbar som tillfällig VD på Haglöfs och är dessutom medlem i Asics General Executive Meeting. Hon tycker att kvinnor i ledningen är ett måste om sport- och outdoorindustrin vill överleva och fortsätta växa.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:55

  • Månadens Diva Helena Jacobsson

    Månadens Diva Helena Jacobsson

    Helena Jacobsson jobbar på Stadiums inköpsavdelning. Hon vill se fler kvinnor på ledande positioner men tror inte att kvotering är vägen att gå.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:41

  • Månadens Diva: Sara Wänseth

    Månadens Diva: Sara Wänseth

    Sara Wänseth är marknadschef på Lundhags. Just nu bor hon i Sigtuna i flyttkartonger på väg tillbaka till Undersåker, Jämtland. Hon flyttar dit med sin sambo Håkan Nyström som jobbar på Haglöfs, sonen Måns 11 år och hunden Arragon 2,5 år

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:29

  • Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Divas är Camilla Schmidt och Maria Frykman Forsberg som driver barnklädmärket Isbjörn genom företaget Nordic Kidswear AB.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:15

  • Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Linnéa Grahn har under många år deltagit i expeditioner över hela världen. Nu vill hon få fler tjejer med på sina äventyr. Så via sin och Emma Forsells nystartade äventyrsförening Mind for Adventure lockar de med tjejer att springa tvärs över Skottland.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:28

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Patagonia och North Face väljer att bojkotta Facebook

1 kommentar

Magnus: Vilket fjantigt företag. Eller snarare, de verkar inte ha koll på hur värdlen faktiskt fungerar.

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206