En säljare i själ och hjärta

En säljare i själ och hjärta

Publicerad

Roger Sundström ville ursprungligen bli gympalärare men skoltröttheten satt krokben för de planerna. Istället blev det jobb i sportbutik med en passion för skejtkulturen som ledde Stockholmsgrabben slutligen till ett jobb i surfbranschens flaggskepp O`Neill.

Roger Sundström möter mig på O`Neills kontor på Stadsgården med ett glatt leende och ett fast handslag. De moderna och ljusa lokalerna passar perfekt den image som företaget representerar idag. O´Neill har nått medelåldern och rebellstämpeln har falnat och varumärket har förvandlats till ett brett livsstilmärke.

– Den rebelliska stämpeln har nog försvunnit från O´Neill, den manteln får nog de nya mindre varumärkena axla. Vi är ett stabilt och brett varumärke. Men vår grund ligger i snowboard och surfkulturen, säger Roger.

Född och uppvuxen i Stockholms södra förorter blev Roger som ung attraherad av den urbana, lite rebelliska skejtkulturen på 1970-talet. Då handlade det inte bara om själva brädåkandet utan minst lika mycket om kläderna och livsstilen. När intresset för skateramperna svalnade stannade intresset för sportbranschen kvar. Jobb i olika sportbutiker i Stockholm ledde till insikten att säljjobbet passade honom.

– Det var säljare jag ville bli efter att jag hade sett säljarna åka omkring i firmabil och verkade ha det rätt glassigt, säger Roger. Sedan insåg jag rätt snart att det inte var så glamoröst men jag gillade ändå den livsstilen som det innebar.

Åren i sportbutik bakom disken och som säljare har gett Roger en bra insyn i hur sportbranschen i Sverige fungerar. Förändringen från den tiden då han som ung jobbade på NK:s sportavdelning till dagens utbud av sportbutiker är enorm. De små självständiga sportbutikerna är i dag en liten raritet och istället har kedjetillhörigheten blivit ett normaltillstånd. Jättesportbutikerna växer också upp i samband med att stora köpcentran byggs runt om i landet. Däremot tycker Roger att själva affärskompetensen har ökat både bland butikscheferna och de anställda.

– Förr sköt man från höften när man gjorde inköp, säger Roger. Då hade man dessutom råd att skjuta från höften, butikerna var lönsamma även om de var små. Idag har företagen en inköpschef och en ekonomi­ansvarig, förr var butiksägaren en allt-iallo.

Som den nyfikna och rastlösa själ Roger är ville han vidare från den trygga butiksanställningen. Därför startade han på 1980-talet ett eget företag med agentur för varumärken som Rusty, Smith och Russel Athletics. Han var tillbaka i skate-, surf- och snowboardkulturen för andra gången i sitt liv. Ett kärt återseende. Det ena ledde till det andra och en dag satt Roger som försäljningschef på Quiksilver, världens största surfmärke. I fem år arbetade han på Sportmarket och trivdes bra, men när chansen kom att vara med och starta ett skandinaviskt dotterbolag för O`Neill tvekade han inte. Rastlösheten och nyfikenheten fanns där igen.

– Jag är bra på att dra igång och bygga upp verksamheter och få saker och ting att hända runt ett varumärke, säger Roger. Jag är en säljare i grund och botten och kommer alltid att vara. Därav rastlösheten och nyfikenheten att starta någonting nytt.

Han far var en tävlingscyklist och av naturliga skäl blev landsvägscykling han första sport som liten grabb. Sedan blev det basket, friidrott och fotboll precis som för de flesta svenska killar i 1970-talets Stockholm. När skateboarden tog över följde livsstilen med. Nu, som far till tre barn och påväg mot 50-strecket blir det en del cykling på mountainbiken i Hellasskogarna och skidåkning på vintrarna. För några år sedan brukade Roger skejta med sin då femårige som i Fryshuset men det har han lagt av med.

– Nu vågar jag inte åka ramp längre för jag har inte den kontrollen som jag brukade. Jag testade för en tid sedan och höll på att så halvt ihjäl mig. Man måste inse sina begränsningar. Jag åker longboard ibland, det räcker, säger Roger. Däremot räds han inte utmaningar i yrkeslivet. Hungern och nyfikenheten efter nya utmaningar finns fortfarande där. Därför kommer leendet så naturligt för Roger där han går omkring i de ljusa rummen på O`Neills kontor. Han trivs med sitt jobb och den nya utmaningen.

On
Off

0 kommentarer

  • Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Här öppnar Lululemons första Sverigebutik

    Hajpade, kanadensiska konfekionsvarumärket Lululemon har landat i Sverige. Inom en snar framtid öppnar man dessutom sin första flaggskeppsbutik. På hetaste möjliga shoppingplats.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 21:09

  • Sveriges bästa cykelstäder korade

    Sveriges bästa cykelstäder korade

    Cykelfrämjandet har poängsatt hur väl Sveriges kommuner och städer arbetar med cykelfrämjande åtgärder. Nu har årets vinnare av utmärkelsen Sveriges bästa cykelstäder presenterats i rapporten Kommunvelometern.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-05-30 12:12

  • Salming  Sports stänger butik

    Salming Sports stänger butik

    Indoor- och löpskovarumärket Salming Sports stänger en av sina konceptbutiker. Orsaken är att företaget gör en stor omstrukturering på grund av en föränderlig sporthandel.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-04-14 09:20

  • Shimano Nordic flyttar

    Shimano Nordic flyttar

    För att kunna växa ytterligare och anpassa sig till framtiden kommer Shimano Nordic att bygga ett nytt huvudkontor. "Shimano Nordic Sales and Education Center" blir 1850 kvadratmeter i två våningar och samtidigt satsar bolaget stort digitalt.

    Artiklar Mattias Björklund, 2018-03-02 16:36

  • Månadens event: Women in sport + adventure

    Månadens event: Women in sport + adventure

    Girls in sport är en plattform för att förbättra jämställdhet inom idrott och äventyrssport. Under festivalen Women in sport + adventure fick Divas en pratstund med initiativtagarna Lucy Rist och Jenny Lidqvist.

    Artiklar Redaktionen, 2016-02-04 15:40

  • Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Månadens Diva: Johanna Davidsson

    Johanna Davidsson är sjuksköterskan och äventyraren som vill inspirera fler kvinnor och tjejer att ge sig ut på tur. Hon har gått från att köra flera skidsäsonger i Alperna till att planera ett äventyr till Sydpolen.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:23

  • Månadens Diva: Sara Georgsson

    Månadens Diva: Sara Georgsson

    Sara Georgsson jobbar som varumärkeschef på Silva. Hon är aktiv i Divas men om tio år hoppas hon att ett sådant nätverk inte behövs.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 10:04

  • Månadens Diva: Eva Strand

    Månadens Diva: Eva Strand

    Eva Strand jobbar som tillfällig VD på Haglöfs och är dessutom medlem i Asics General Executive Meeting. Hon tycker att kvinnor i ledningen är ett måste om sport- och outdoorindustrin vill överleva och fortsätta växa.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:55

  • Månadens Diva Helena Jacobsson

    Månadens Diva Helena Jacobsson

    Helena Jacobsson jobbar på Stadiums inköpsavdelning. Hon vill se fler kvinnor på ledande positioner men tror inte att kvotering är vägen att gå.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:41

  • Månadens Diva: Sara Wänseth

    Månadens Diva: Sara Wänseth

    Sara Wänseth är marknadschef på Lundhags. Just nu bor hon i Sigtuna i flyttkartonger på väg tillbaka till Undersåker, Jämtland. Hon flyttar dit med sin sambo Håkan Nyström som jobbar på Haglöfs, sonen Måns 11 år och hunden Arragon 2,5 år

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:29

  • Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Diva: Isbjörn of Sweden

    Månadens Divas är Camilla Schmidt och Maria Frykman Forsberg som driver barnklädmärket Isbjörn genom företaget Nordic Kidswear AB.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-05 09:15

  • Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Månadens Diva: Linnéa Grahn

    Linnéa Grahn har under många år deltagit i expeditioner över hela världen. Nu vill hon få fler tjejer med på sina äventyr. Så via sin och Emma Forsells nystartade äventyrsförening Mind for Adventure lockar de med tjejer att springa tvärs över Skottland.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:28

  • Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Månadens Diva: Vanessa Åsell Tsuruga

    Vanessa Åsell Tsuruga har varit Divas ansikte utåt i ett par år men nu tar hon en paus. Hon ska till Grekland för att plugga den olympiska rörelsen med målet att på något sätt jobba med OS i Tokyo 2020.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:23

  • Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Månadens Diva: Viktoria Stärner

    Som årets kranskulla hade Viktoria Stärner det mest ärofyllda uppdraget bland de tusentals funktionärer som möjliggjorde Vasaloppets vintervecka 2015. Talet hon höll i Mora Kyrka under Högtidsfesten, fredagen den 6 mars, lämnade inte ett öga torrt. Viktoria är en sann ambassadör som kommer att gå långt, i fäders spår för framtids segrar.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 15:12

  • Månadens Diva: Christine Hägglund

    Månadens Diva: Christine Hägglund

    Christine Hägglund blev utsedd till Årets kvinnliga äventyrare 2013. Detta efter att hon under sex veckor ha sprungit 130 mil i våra svenska fjäll – ensam.

    Artiklar Redaktionen, 2015-02-04 14:59

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Lager 157 knaprar på outdoorkakan

16 kommentarer

Sportfan: @spisen, om nu S.Palm är så duktig som du antyder, är de väl inga problem att de görs en undersökning som bekräftar de du skriver, och då slipper vi alla spekulationer. De du upplever som apati, de...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842