Bröder i vått och torrt

Richard Öhman startade på nittiotalet ett litet kajakföretag som ett roligt sidoprojekt. Idag är Point 65 en av Europas största kajaktillverkare men siktet för företaget, som han idag driver tillsammans med sin bror Tomas, är ställt mycket högre än så.

Det här är en berättelse om två mexikanska bröder som var entreprenörer på var sitt håll. Via slumpartade omständigheter grundade den ena brodern år 1996 ett kajakföretag som han döpte till Point 65 efter en speciell ö på just den breddgraden på den svenska östkusten. Några år senare blev den andra brodern delägare i företaget och idag omsätter deras företag över 30 miljoner kronor. De båda bröderna fortsätter däremot att spänna bågen och räds inte att avslöja sin målsättning.

Bröder i vått och torrt

– Vi vill bli det ledande outdoormärket i världen innan decenniet är slut, säger Richard Öhman utan att darra på rösten. Det är högt ställda mål jag vet, däremot är det inte sagt att vi ska bli det största företaget men nog det ledande varumärket. Idag hålls positionen av The North Face och de började som ett litet klätterföretag och vi är idag ett litet kajakföretag.

Vi börjar med att backa bandet. Ni tänker kanske nu att vilka mexikanska bröder pratade jag om i inledningen. Jo, bröderna Tomas och Richard Öhman som båda är födda i Mexiko där deras far jobbade för den svenska exportindustrin. I och med födseln fick pojkarna också mexikanska pass och faktum är att Tomas och Richard inte bodde i Sverige under sina första tio levnadsår. Vistelsen utomlands och den ringa åldersskillnaden gjorde att bröderna var och är väldigt tajta. Därför har också driften av Point 65 gått bra trots, eller tack vare, det nära släktskapet. Det är nämligen inte ovanligt att affärskompanjoner blir ovänner när man tar risker, satsar pengar och jobbar mycket ihop.

– Som bröder har vi varit osams hela livet och som barn slogs vi så stickorna yrde, säger Richard. Vi kan fortfarande sitta på jobbmöten och vara avskyvärda mot varandra och tjafsa om allt. Men på botten finns ändå att vi är bröder och kommer alltid att hänga ihop så det går faktiskt väldigt, väldigt bra.

Bröder i vått och torrt
Uthyrning av kajaker är en viktig del av verksamheten för Point 65 vid Pampas Marina.

De båda bröderna har varit driftiga entreprenörer hela sitt liv. Deras internationella uppväxt har gjort att de inte heller känner sig bundna till Sverige utan har ett internationellt perspektiv på livet och företagandet. I mitten av nittiotalet drev Richard ett parkeringsföretag med parkeringshus bland annat i Estland. Genom en affärskollega fick han frågan om att starta ett kajakföretag och som den entreprenör han är hakade han på projektet utan att ha suttit en endaste minut i en kajak. Till en början drev Richard företaget som ett sidoprojekt till sitt parkeringsbolag. Den estniska kajaktillverkaren Tahe byggde företagets kajaker som man döpte till Point 65 för den svenska marknaden. Estniska Tahe-fabriken hade ett gediget kunnande om kajaktillverkning då företaget innan murens fall hade levererat kajakerna till det sovjetiska kanotlandslaget och till övriga elitkanotister i Sovjet. Efter några år tyckte Richard att företaget behövde egna modeller och anlitade designern Johan Wirsén som ritade företagets första ”egna” Point 65-modeller. Utgångspunkten var att kajaken skulle vara lättpaddlad och kursstabil och kunna användas för längre turer. Wirséns första modell var ett faktum och modellen fick namnet Point XP. Företaget tillverkade nu både plast- och glasfiberkajaker både för nybörjare och krävande havspaddlare. Försäljningen av Point 65-kajakerna tog fart och snart kunde inte den estniska Tahe-fabriken leverera de volymer som Point 65 behövde. Därför startade Richard en tillverkning också i Tjeckien samtidigt som företaget började med plasttillverkning hemma i Sverige. Verksamheten drev han fortfarande vid sidan av sin huvudsyssla med parkeringsbolaget. En eftermiddag på en parkeringsmässa i München kom Richard plötsligt till insikt om vad han egentligen ville göra.

– Jag satt i ett trist konferensrum och diskuterade parkeringsbommar och parkeringssystem. Dagen innan hade jag varit ute och paddlat med några leverantörer för Point 65 i fem timmar. Då tänkte jag att varför jobbar jag med tråkiga parkeringshus när jag egentligen bara vill arbeta med Point 65, berättar Richard.

Bröder i vått och torrt
I konceptbutiken finns gott om utrymme för de egna produkterna.

Han sålde sitt parkeringsbolag och hans bror Tomas sålde sin reklambyrå och kom in som den andra delägaren. Nu skulle bröderna satsa på Point 65 fullt ut. Richard och Tomas hade en massa idéer och planer och verksamheten tog fart. Det visade sig ganska snart att ha produktionen i tre länder (Estland, Tjeckien och Sverige) inte var en optimal lösning. Företaget började titta på andra lösningar för kajakproduktionen. Eftersom Tomas tidigare hade jobbat några år i Shanghai hade han en del kontakter i Kina. Därför beslöt bröderna att flytta och koncentrera tillverkningen till jätteriket. En åtgärd som inte var någon lätt manöver. Trots grundligt förarbete, ett bra nätverk och många besök till fabriken i Kina visade det sig att fabriken till en början inte kunde leverera de högkvalitativa produkter som Point 65 krävde. Det innebar otaliga resor för Tomas till Kina innan bristerna var åtgärdade och idag har företaget en svensk anställd vid fabriken för att hålla i alla trådarna. Ändå åker Tomas fortfarande varje månad till fabriken och är där i minst en vecka för att ha koll på verksamheten.

När jag träffar bröderna på Point 65-konceptbutiken i Solna dagarna innan midsommarafton går Tomas omkring med rufsigt hår och är lite seg i steget. Han har natten innan flugit hem från Kina och den långa resan sitter fortfarande i kroppen. Richard däremot hastar energiskt omkring, pratar med de anställda och med kunder i butiken och verkar ständigt vara på väg till nästa möte. Butiken vid Pampas Marina i Solna är företagets nav. Förutom den finns fem andra konceptbutiker på olika orter runt om i Sverige. Genom dem och tillsammans med kvalitetsåterförsäljare vill bröderna bygga och stärka varumärket Point 65. Företaget satsar väldigt mycket på både produktutveckling och marknadsföring.

– Idag har vi sex ”brandstores” i Sverige vilket ger oss en enorm styrka i vårt marknadsföringsbudskap, säger Richard. När du har samma varumärke på både butik och produkterna blir det en dubbeleffekt. Vi får väldigt mycket på för våra marknadsföringspengar och då gynnas också våra återförsäljare.

Bröder i vått och torrt

 

På produktsidan profilerade sig Point 65 tidigt med egna kajaker som ritades av Johan Wirsén. År 2003 inledde företaget ett samarbete med havspaddlingsgurun Nigel Foster. Engelsmannen var ett eftertraktat namn i kajkavärlden och Richard hade blivit vän med honom under åren på olika outdoormässor och de båda hade paddlat tillsammans. Det var anledningen att Foster tackade ja när bröderna frågade om han ville jobba med Point 65 som på den tiden var en liten kajaktillverkare. Med nya modeller och kontroll på produktkvaliteten började företaget etablera sig allt starkare som en seriös aktör i kajakbranschen. Både i Sverige och internationellt. Richard hade gått och funderat på en idé om en isärtagbar kajak för gemene man. De modeller som fanns på marknaden var för professionellt expeditonsbruk och krävde både tid och verktyg för att skruva ihop. Richard hade kontaktat kajakonstruktörer och designföretag men hans idéer verkade inte kunna förverkligas till rimliga kostnader och på rätt sätt. Av en slump träffade en av de anställda en man vid namn Magnus de Brito under en paddeltur. Magnus ville att Point 65 skulle börja producera en surfski som han designat. Under diskussionerna kom det fram att Magnus kunde tänka sig att konstruera en isärtagbar kajak enligt Richards önskemål. Tequila var född. Kajaken blev en succé både kommersiellt och designmässigt. Bland annat vann Tequila ett av branschens mest prestigefyllda pris som tidningen Popular Science Magazine utfärdar.

– Det är klart att vi alltid hoppas att en produkt ska bli en succés, säger Richard. När det väl händer känns det ändå helt annorlunda än man tänkt sig. Jag är väldigt, väldigt glad över att den gått så bra.För tillfället är Tequilan slutsåld i Sverige trots att bröderna producerade ett rekordantal av modellen. Kajaken är den enda i sitt slag som med ett par enkla handtag kan demonteras eller förvandlas till en tvåmanskajak. Modellen är också den bäst säljande modellen som den amerikanska outdoorjätten LL Bean någonsin haft i sitt sortiment.

Bröder i vått och torrt

Idag säljs Point 65-kajaker i 32 länder. De största marknaderna vid sidan av Sverige är USA, Kanada, Australien, japan och England. En satsning på den internationella marknaden har underlättats av företagets innovativa produkter, nu senast Tequilan. Produktutvecklingen fortsätter också inom andra segment än bara kajaker. Point 65 har för i år plockat fram egna paddelmodeller och snart lanseras företagets första egna flytväst som utvecklats i samarbete med Nigel Foster. Att utvidga sortimentet är ett steg på vägen mot det ultimata målet att bli världens största outdoorvarumärke. Bröderna Öhman går inte ut och pratar vitt och brett om sina strategier men under vårt möte i butiken i Pampas nuddar Richard ofta vid planerna.

–Vi planerar som bäst en breddning och hårdvara är väl det som ligger närmast oss just nu. Men vi har mycket att fylla på med både vad gäller kajakprodukter och kläder. Sedan om vi tillverkar en paddeljacka är inte steget långt att göra modellen också som en streetwearmodell, säger Richard.