Sportfack besöker: Skateout

Skate Out i Örebro har gått från det lilla källarföretaget med coola skateagenturer till det etablerade företaget med några av branschens starkaste varumärken. Men det har krävts uthållighet, ordning och reda, muskler och mod.

När jag närmar mig gårdsplanen ute på det lilla industriområdet ett stenkast från centrala Örebro, står vd Charlotte Helmersson och vinkar in mig på parkeringen. Att Sveriges största – och troligtvis äldsta – skate- och streetwear-distributör ligger här är inte självklart. Men en liten miniramp och några banks inne på gården avslöjar trots allt verksamheten. Det här är familjeföretaget som i dagsläget räknar in 18 anställda. För fjärde året i rad har omsättningen överstigit 50 miljoner kronor.

Lite växtvärk är oundvikligt men Skate Out har gjort jobbet grundligt. Charlottes uppdrag de senaste fem åren har varit att få företaget att bära upp den större kostymen. De värsta vildskotten och misstagen har undvikits. Hon har fört in strategi och struktur. Det behövs när företag växer och blir större.

– Vi har varit i de här lokalerna sedan 1995. Vi har tagit över flera lokaler runt omkring. Och byggt till, säger Charlotte och pekar på den lite högre lagerbyggnaden längre in på gården.När vi kommer in i det nästan nybyggda showroomet gapar de många hundra små skohyllorna tomma – det är mitt emellan kollektionerna – men vittnar samtidigt om att skor är en viktig produkt för Skate Out.

– Skorna har blivit så stora att en del kunder inte känner oss som skateboardleverantör utan som DC. Därför försöker vi lyfta fram skaten tydligare nu. Det är vårt ursprung och vårt hjärta, säger Charlotte.Sune Englund vem är det? Och vem är Charlotte? Sune Englund AB är det juridiska namnet på bolaget i dag. Men ursprunget till Skate Out är en skateaffär i Örebro som startades av Charlottes storebror Klas Jonsson redan 1979 och finns kvar än i dag. Här trängdes både skate- och windsurfingbrädor när det begav sig. Butiken bytte sedan namn till Vågrätt och sortimentet utökades med snowboards i slutet av 80-talet. När skaten tog fart igen under samma tid föll det sig naturligt att själv börja importera brädor från USA. Grossist- och distributionskunnandet fanns liksom i generna.

Sune Englund är Klas och Charlottes morfar och företaget var en gång i tiden en ledande distributör av pysselmaterial till hemslöjds- och hobbybutiker. I stället för skateboardhjul låg det flirtkulor, glaspärlor, tyg, skinn och trästa-var på hyllorna. Och så var det faktiskt parallellt en bra bit in på 90-talet då mamma Birgitta och pappa Leif drev den verksamheten.Vid 80-talets slut är Skate Out en relativt liten, men etablerad leverantör av skateboards i Sverige med märken som klassiska Alva, Titus och G&S. Redan tidigt utmärker sig Skate Out genom att just inte utmärka sig så mycket i olika sammanhang. Deras skate-team består av de lite lugnare typerna som inte festar mest på tävlingarna men som kör högt i rampen. Stabila ekonomiska ramar underlättar affärerna med USA och många butiker vill handla från Örebro för de vet att grejerna kommer som lovat. Många av konkurrenterna är unga och drivs av unga. Skate Out är både och.

Sportfack besöker: Skateout
Hjärtat i en grossistfirma är lagret och packbordet. Här en del av gänget samlat bland dagens utgående gods: Katarina Levin, Johan von Friesendorff, CharlotteHelmersson, Fredrik Härdfeldt, Henrik Ljunggren, Klas Jonsson, Johan Bergman.

Kombinationen visar sig mycket framgångsrik när snowboardtrenden tar fart i början på 90-talet. Skate Out har agenturen för Sims Snowboards, en av sportens pionjärer. När även den etablerade sporthandeln i kedjeformat vill ha snowboards blir Skate Out en naturlig samarbetspartner. De har ett affärsmannaskap som kedjorna känner igen. Kontakten med kedjorna är betydelsefull och öppnar vägen även för skateförsäljningen.

Den stabila ekonomin har i alla år gjort att många företag hört av sig till Skate Out för att få bli representerade.

– Det skulle väcka en del förvåning om folk visste vilka agenturer vi blivit erbjudna. Men vi har jobbat på med vårt inom skate och utvecklat det så bra vi kan, sen har vi plockat in nya varumärken varsamt efterhand, säger Charlottes storebror Klas Jonsson, som bland annat jobbar med inköp.

Ett erbjudande hoppar de dock på i mitten av 90-talet. I en svensk hamn ligger ett stort antal DC-skor som den svenska distributören inte kan lösa ut. Skate Out får erbjudandet att ta över. Pengarna hittar snabbt över Atlanten och skorna till Örebro. Nu börjar en resa som passar Skate Out perfekt.

Så här i efterhand säger många att ”dom” hade tur som ”fick” DC. Men kom ihåg att DC absolut inte var något megabrand på den tiden. De växte snabbt, och kunde växa tack vare duktiga distributörer som Skate Out. DC drevs också med lika delar skatepassion och strikta ekonomiska tyglar. Det fanns ett tvillingskap där. Idag säljs DC både hos den lilla skatebutiken och hos de stora kedjorna. Styrkan i varumärket klarar balansgången och alstrar efterfrågan på båda fronter.

– Försäljningen är ungefär fifty-fifty mellan kedjorna och specialistbutikerna. Cirka 60 000 par skor passerar lagret varje år, säger Johan Bergman, försäljningschef och Klas vapendragare sedan mitten av 80-talet.

Sportfack besöker: Skateout
Daniel Nätterdal.

– Johan är som en kusin om vi nu ska kalla oss för familjeföretag. Han kan allt om bolaget. Fast egentligen tror jag inte att vi uppfattas som ett familjeföretag, men visst vill vi föra vidare vår syn på företagande till våra anställda. Kunskapsrika, engagerade och hyggliga är våra ledord, säger Charlotte.Att hon kom tillbaka till Örebro var egentligen inte alls meningen. Men runt 2005 växte Skate Out så det knakade.

– Min uppgift var att sköta om successionen så att Klas kunde lösa ut mig och våra föräldrar ur firman. Men han insåg att det skulle bli för stort att driva hela firman själv, säger Charlotte.

– Jag hade inte den ekonomiska bakgrunden, den biten hade pappa skött i alla år. Min styrka låg i kontakten med leverantörerna borta i USA, säger Klas.Istället för att avveckla sig själv, blev Charlotte i allra högsta grad invecklad, och tog över som vd. Själv har hon gjort ungefär samma resa en gång innan, med sitt och makens bolag.

– När ett bolag växer händer det väldigt mycket med personal, beslut, IT-system, ledning, lokaler etc. Min uppgift var att få allt att fungera. Vi var fem personer när jag började 2006, nu är vi 18. I min roll idag är jag ganska backoffice. I botten är jag ekonom, men har också bra kunskap om personalfrågor, juridiskt och socialt. Vi är så platta vi kan vara. Vi är extremt olika personligheter, som kan helt olika saker. Det är många som bidragit med engagemang utöver det vanliga när vi vuxit, säger Charlotte.

Att vara kvinna i en mansdominerad bransch och att det skulle ha påverkat bolaget är inget Charlotte reflekterat över. Men det finns fem tjejer till i bolaget idag, så kanske det påverkar ändå. Men att skatebakgrund skulle vara ett krav för att jobba på Skate Out, stämmer inte, bedyrar Charlotte.

– Vi är väldigt måna om att lyssna in skate-kulturen, men för att sköta ekonomin är det viktigare med ordning och reda. Vår nye markandschef, David Olsson, kommer direkt från Örebro universitet med färsk examen i marknadsföring och ekonomi. Men han har dessutom en solid skatebakgrund. En perfekt balans mellan kultur och proffs. Själva börjar vi ju bli lite för gamla för att stå på mässor och event; vi är inte så coola längre, säger Charlotte och skrattar.

Skateteamet har fått ökat fokus de senaste åren för att tydligare markera företagets ursprung och hemvist. För närvarande är det cirka 13 skatare från Umeå i norr och till Malmö i söder som får grejer i lite olika om-fattning från Skate Out.

– Vi är inte ute och raggar åkare, utan gör som vi alltid gjort: Försöker hitta dom som passar in, trivs med oss, och trivs med varandra inte minst. Det är viktigt när man är ute på turnéer och resor, förklarar Daniel Nätterdal som är teamkapten, men också ansvarig för skatelagret.

– Motprestationen är att de hänger med på uppvisningar, tävlingar och andra event. Men också att de bidrar med bilder och filmer som vi kan använda i annonser och på hemsidan. Just nu kör vi något som vi kallar BBQ-tour. Vi drar ner med DC-bilen till Jönköping i kväll, skatar och grillar vid den nya betongbanan där, säger Daniel.

Styrelsearbetet är också något som förändrats sedan lillsyrran kom in i bolaget. Från och med 2009 har Skate Out för första gången en extern ordförande, som bland annat bidragit med ett mer strukturerat strategiarbete. Idag rör många beslut stora pengar och ledningen har ett stort ansvar för många människor. Det var dags att lyfta de viktiga frågorna från fikabordet, och fatta beslut med bättre analys och strategi.

Sportfack besöker: Skateout
Skateteamet grillar och skatar!

– Det har varit som en skola för oss allihop. Och för mig kan det kännas skrajset på toppen, då är det bra att ha en ordförande med struktur och tydliga mål, säger Charlotte.

Just nu ligger fokus på tillväxt på befintliga kunder och varumärken och genom nya kanaler.

– Vi har system som klarar ytterligare tillväxt. Samtidigt måste vi vårda det vi har. Nya projekt får inte ta för mycket energi från våra befintliga affärer, säger Klas.

– Dagarna har inte räckt till på ganska länge nu, men vad som händer i framtiden vet vi inte. Att vi blir kvar i skate-kulturen är helt klart, vi trivs med musiken, konsten och att jobba med ungdomar; vi fortsätter så länge det är roligt. Men det viktigaste är att alla mår bra, säger Charlotte.Avslutningsvis pratar vi lite om den framtida skate-konjunkturen. Och Klas berättar vad han ser idag och tror om morgondagen:

Sportfack besöker: Skateout

– Skate har äntligen mognat, vi ser inga stora ups & downs som tidigare. I dag är det lika naturligt att prova på skate, som karate och fotboll. Men det rebelliska finns kvar, och det är speciella personligheter som fastnar för skate. Det är inte så uppstyrt, ingen bestämmer hur mycket det ska tränas. Farsorna som åkte på 70- och 80-talet är också viktiga kulturbärare till sina barn. Sen har vi alla betongbanor som byggs, vilket ökar intresset, säger Klas.

När vi går runt på lagret och kontoret hälsar alla glatt och avslappnat. Familjeföretag eller inte, men Skate Out känns verkligen som en stor familj som har kul ihop. Även om det är lite trångt runt fikabordet. Och det känns som jag bara på ett par timmar har blivit en liten del i den. Det känns äkta.