Sportfack besöker: Cykling

Det är två strategier som utmärker cykelbutiken Cycling nära Odenplan i Stockholm. Det ena är tid med kunden, den andra är satsningen på kvalitetscyklar utan hänsyn till priset. Konceptet har funkat bra – i 30 år.

Det är inte lätt att intervjua Richard de Boussard. Inte för att han skulle vara tystlåten och tillbakadragen, snarare tvärtom. Problemet är att han inte kan sitta still när han hör att kunder rör sig i butiken. Under vår pratstund i det lilla köket bakom butiken, springer han in till butiken minst tre-fyra gånger för att prata och serva kunderna. För Richard betyder dessutom en pratstund med en kund ett samtal på minst tio minuter och då har han i bästa fall bara hunnit diskutera kundens sittställning på cykeln. Och det är förmodligen just där som hemligheten med Cycling-butiken ligger. Tiden som ägnas kunden. 

– Varje möte jag har med en kund är en upplevelse. Jag ser på det mötet på ett nästan österländskt sätt. För mig betyder den biten allt, säger Richard.

Sportfack besöker: Cykling
För Richard (i mitten) är mötet med kunderna det viktigaste.

När jag ser honom umgås med kunderna verkar det faktiskt som att det är viktigare och roligare att prata ”cykling” än att få till stånd ett köp. Richards sätt att bedriva affärer är ändå framgångsrikt. Han har haft Cycling-butiken på samma gata i nästan 30 år. Inte illa med tanke på att han nischat sig på cyklar i de dyrare segmenten. Strategin har funkat och all den tid kunden får av personalen leder ofta till ett köp. Ett köp av en cykel som dessutom för mången vardagspendlare verkar väldigt, väldigt dyrt.

– En av orsakerna till att jag har en cykelbutik är att jag tycker att det är kul att hålla på med fina cyklar och ha kundkontakter. Jag vill ta in nya fina ramar, testa dem och jobba med exklusiva komponenter. Jag vill inte bara sitta och kalkylera på hur många cyklar jag har sålt, säger Richard.

Den 54-årige stockholmaren Richard startade sin bana som cykelhandlare i början av 1980-talet. Han hade turen att komma in i branschen precis vid den första cykelboomen. Hans koncept med fina och lite dyrare cyklar fick genomslag. Hans butik och hans Bianchicyklar uppmärksammades såväl i radio som i tidningspressen vilket gav Cycling-butiken en hajp innan ordet ens var uppfunnet. Service och kvalitetsprodukter var honnörsord redan från början för den unge entreprenören. Framgången krävde också hårt arbete. Efter stängningsdags stannade Richard kvar i butiken och mekade cyklar långt in på natten. Han hade med sig en sovsäck där han sov för att slippa åka hem på natten. På morgonen innan butiken öppnade fortsatte han med monteringen och mekandet. Men det gällde inte bara att sälja cyklar och meka. Richard höll sig ajour med vad som hände ute i den stora världen genom att springa på mässor och läsa utländska cykeltidningar. Därför var han bland de första i Stockholm att sälja mountainbikes.

– Då fanns det inte många europeiska märken och de som fanns var inte roliga. Jag fick börja importera cyklar direkt från USA. De var handbyggda och både halvdämpade och fulldämpade. Kunderna som såg dem blev wow, säger Richard och ler åt minnet.

Sportfack besöker: Cykling
Verkstaden är en central del av verksamheten.

Efter några år tog Richard beslutet att enbart satsa på MTB:s. Åter var strategin att nischa sig, och nischa sig hårt. Även denna gång lyckades strategin och Cycling blev ett vattenhål för många MTB-cyklister i storstaden. I över femton år fanns bara mountainbikes i butiken på Norrtullsgatan. För Richard betydde det ändå inte att han skulle ha dragit in sina känselspröt. För några år sedan upptäckte han att intresset och snacket kring mountainbike-cyklarna började falna. På de årliga mässorna började det finnas fler nyheter och finurliga lösningar på racersidan än bland MTB:na. Richard beslöt sig för att sadla om och sin vana trogen blev det en helomvändning. Idag finns det bara landsvägscyklar i sortimentet.

– Det är helt och hållet trender det handlar om. Vi svenskar är otroligt trendmedvetna och jag vet inte riktigt vad det står för. Kanske en osäkerhet om vem vi är eller så vill vi hela tiden ha nya grejer för att manifestera oss själva, säger Richard.

Landsvägscyklar och den nya trenden, triathloncyklar är Cyclings nisch idag. Efter så många år på samma plats och på samma address är butiken välkänd bland Stockholms cykelentusiaster. Konceptet är och har varit uppskattat och det finns också skrönor om butiken. En är att Cycling är butiken som aldrig har öppet. Märkligt med tanke på att personalen finns på plats fem dagar i veckan mellan 12.00 och 18.00. Efter ett halvt liv som cykelhandlare kan man tro att Richard står i framkanten för att nosa upp trender. Själv håller han inte med om den analysen.

Sportfack besöker: Cykling

– Jag tillhör skocken och därför rör jag på mig när skocken gör det. Jag märker av när intresset för ett fenomen håller på att ebba ut. Och då brukar också mitt intresse övergå till någonting nytt, säger Richard.

Just nu sitter Richard stilla i båten. Den nya cykelboomen håller honom sysselsatt och han har inga planer på att byta sortiment eller att ändra sin strategi. Förutom att allt fler använder cykeln till transporter märker han också att cykeln har fått en högre status bland människorna. Det märks inte minst på arbetsplatserna.

– Förr var det en enda kuf med skägg och en Fjällrävenryggsäck som kom med cykel till jobbet. Idag gör alla det, på alla nivåer, från chefen till receptionisten. Nu är det trångt på cykelbanan, säger Richard.