Bortom tillräckligt bra

Konkurrensen inom sporthandeln kommer att bli betydligt hårdare än vad den är idag. Vi kommer att få rena lågpriskoncept, vi kommer att få stora sportvaruhus, specialistkedjorna kommer att bli fler och bättre och e-handeln kommer att växa ordentligt.Den stora frågan är då vilka som överlever.

Konkurrensen inom sporthandeln kommer att bli betydligt hårdare än vad den är idag. Vi kommer att få rena lågpriskoncept, vi kommer att få stora sportvaruhus, specialistkedjorna kommer att bli fler och bättre och e-handeln kommer att växa ordentligt.Den stora frågan är då vilka som överlever.

Enligt Darwin är det den varelse som lyckas anpassa sig bäst till nya miljöer som överlever och det behöver inte vara den som har mest muskler. Det handlar snarare om att vara smart och göra rätt saker i rätt tid.

Jag tror inte att enbart låga priser är en framgångsfaktor. Visst gillar kunderna låga priser men det finns andra saker som också betyder något. Bra service och rätt kunskap är två saker, stort sortiment en tredje men det som verkligen gör en stjärna är viljan att vilja vara bäst.Att inte nöja sig med att vara bra eller ens fantastiskt bra.

Olof Mellberg är bra, Johan Davidsson också men det är inte de som leder utvecklingen. Det är inte Zlatan- eller Foppaklass på dem. De är inte bäst. De är inte de vi kommer att komma ihåg om 20 eller 30 år.

För att bli den butik som dominerar lokalt eller nationellt så krävs viljan att vara bäst. Nej, det där blev fel – det krävs mer än viljan att vara bäst. Det krävs att ni verkligen är bäst. Att ni inte nöjer er med att vara bra.Det jag tror är hemligheten med att bli bäst är tre saker och ingen av dem kostar pengar. Däremot kostar de i tid och kraft.

För det första krävs det en glöd och kärlek till ämnet. Jag har sagt det tidigare – utan synlig glöd blir det aldrig riktigt bra. Kunderna måste märka att ni älskar det ni håller på med och detta är nog lättare att få till i en specialistbutik eller på nätet än i en bred, stor sportbutik.Den andra saken som krävs är att ni lyssnar på era kunder. Idag har kunderna bra koll på vad som finns på marknaden och vad saker kostar och om ni inte har det de vill ha till rätt pris så går de någon annanstans. Märker ni att kunderna vill ha märken eller produkter som ni inte har hemma så se till att ta hem dem så fort ni bara kan. Anpassa er.

Det tredje, och enligt min åsikt det allra viktigaste, är förmågan att överraska. Återigen en jämförelse med sportens värld. Zlatans klackar och finter är det som gör honom till mer än riktigt bra. Foppas OS-straff är en del av svensk sporthistoria just för att den var så överraskande. Som butik måste ni ligga före kunderna och överraska dem med saker och märken de inte visste fanns eller att de gillade. Omvärldsbevakning och koll på trender kommer att bli helt avgörande om ni vill vara med på resan när nästa Crocs, inlines, Quiksilver eller spikmatta tar fart.

Brinn, lyssna och överraska. Det är så vi försöker göra Sportfack och jag tror att det fungerar för butiker också.

Vi hörs
Martin Willners