Sportfack besöker: Sportamore

Att bli störst på nätet är drömmen för många näthandelsföretag. För killarna på Sportamore är det en dröm som är på väg att bli verklighet. Den virtuella sportbutiken har nämligen under sina två första verksamhetsår gått från klarhet till klarhet.

Det var för knappt två år sedan som Johan Ryding fick ett samtal från sin studiekompis Joakim Friedman. Han hade tankar på att starta en sportbutik på nätet. Tillsammans satte de sig ner och spånade och drog upp riktlinjerna för hur en sportbutik på nätet skulle se ut och vilka produkter den skulle ha. Målet från första början var att skapa en butik som skulle ha ett brett och högklassigt sortiment och samtidigt kunna ge konsumenterna bra service trots att butiken enbart fanns i den virtuella världen.

– Vi hade redan från början en uttalad ambition att bli störst på nätet inom sportbranschen. Vi beslöt också att göra en kraftfull satsning och att vi skulle vara en nätbutik med fullt sortiment, förklarar Johan Ryding, vd för Sportamore.

Sportfack besöker: Sportamore
Johan Ryding visar lagret där alla varor finns.

När han för två år sedan hoppade på tåget hade Joakim Friedman och hans far, Jan, redan gjort en marknadsstudie om näthandeln av sportprodukter. Den visade tydligt att det fanns både rum och behov för en sportbutik på nätet. Det hade inte heller undgått dem att näthandeln generellt ökade kraftigt. De tre grundarna hade alla olika kompetensområden som behövdes och som tillförde kunskap och tyngd till satsningen på Sportamore. Jan Friedman hade tidigare varit med och startat näthandelsbolag, han var ett av namnen bakom företaget Tretti.se. Joakim Friedman hade i sin tur en gedigen erfarenhet av marknadsföring på nätet från bland annat Lunarstorm och Myspace. Sporthandelskompetensen stod Johan Ryding för, efter att bland annat ha jobbat på Nike i sju år. Kompetens, kunskap och övertygelse präglade de tre männens satsning. Trots att Johan trivdes bra på skojätten Nike, tvekade han inte att hoppa av och sadla om.

– Jag hade faktiskt funderat lite i de banorna för mig själv och tänkt att om jag skulle starta något eget skulle det vara näthandel och med sportprodukter. Det var en sådan fredagskvällsdröm som jag haft, säger Johan.

Men mycket återstod att göra. Vägen från en marknadsstudie och ett knippe idéer till att köra igång med en nätbutik med ett brett och högkvalitativt sortiment var lång. Men planeringen rullade på och den rullade snabbt. Redan tidigt togs beslutet att Sportamore enbart skulle samarbeta med starka varumärken och med trovärdiga leverantörer. Förhandlingar inleddes med en mängd samarbetspartners. Vissa hakade på direkt andra var mer fundersamma på den ambitiösa satsningen. På det hela taget var ändå alla överens om att Sportamores koncept var bra och hade alla förutsättningar att nå framgångar. För Johan Ryding själv var det dessutom av allra största vikt att kunden skulle stå i centrum även om det inte handlade om en fysisk butik. I Sportamores nätbutik skulle kunden få bra service med alla de medel som tekniken medgav och erbjöd. Dessutom var det av största vikt att också leveranserna fungerade problemfritt och att reklamationerna hanterades snabbt och smidigt.

Sportfack besöker: Sportamore
En egen fotostudio ger möjligheter
att plåta alla produkterna.

– Vi erbjuder kunderna fri frakt, fri retur och 30-dagars öppet köp. Vi är oerhört måna om att få konsumenten att känna sig trygg när han handlar på Sportamore, konstaterar Johan.

När affärsidén var lagd, plattformen var skapad och förhandlingarna med ett stort antal leverantörer i hamn var det dags att dra igång verksamheten våren 2010. Frågan var nu, hur skulle företagets existens bli känd bland kunderna? Hur skulle Sportamore marknadsföras? Valet blev en tydlig inriktning på TV-reklam och bred synlighet på nätet. I satsningen ingick att Sportamore var med och sponsrade TV-sändningarna från såväl friidrotts-EM och sim-EM till att vara synlig också i andra sammanhang på TV. TV-reklam kostar stora pengar men killarna såg effekten av satsningen då de genast kunde notera en kraftig ökning av besökarantalet på sajten efter att företagets reklam hade visats på TV.

– TV-reklamen var en del av den initiala satsningen. Vi har konstaterat att träffarna på sajten ökade omedelbart efter reklamsändningarna på tv. Hur vi ska marknadsföra vår nätbutik i framtiden är en ständigt pågående diskussion som vi för, säger Johan.

Inte överraskande anser Johan Ryding att Sportamore kan ge till och med bättre information och service till kunden än vad de får i en fysisk sportbutik. För det första kan nätbutiken ge alla sina produkter en rättvisande presentation vilket inte alltid är möjligt i en vanlig sportbutik. För det andra får kunden fullständig information om varan, både i text och bild. Sportamore har en egen fotostudio i sina lokaler i Solna där man plåtar alla varor ur alla tänkbara vinklar. I nätbutiken kan företaget också visa konsumenterna till exempel rörliga bilder på hur en produkt ska användas. En leverantör kan med andra ord vara helt säker på att all den information som företaget vill ge om produkten också når konsumenten på Sportamore.

–  Klämma och känna-stadiet faller bort, det är naturligt. Men informationsmässigt kan vi tävla med vilken fysisk butik som helst. Jämfört med den information som butikspersonalen får på en clinic så kommer vår information alltid att vara korrekt och ajour. En anställd kanske inte alltid kommer ihåg vad som sades vid utbildningstillfället och då finns det en risk att det blir fel, säger Johan.

Idén med en nätbutik är inte att slå ut de fysiska butikerna. Ingen av killarna på Sportamore har heller några sådana ambitioner. Istället anser företaget att de olika aktörerna fyller olika behov och att de båda verksamheterna kompletterar varandra. Speciellt på landsorten kan en nätbutik vara den enda sportbutiken som erbjuder ett fullt sortiment av starka varumärken för konsumenten. Men även den stressade storstadskonsumenten är en stamkund hos Sportamore. Kunden slipper köerna och trängseln och kan hemma i soffan gå på en köprunda. Den ökade näthandeln har ibland väckt kritik bland butikspersonalen för att kunderna kommer till den fysiska butiken för att prova produkterna bara för att sedan gå hem och handla varan billigare på nätet. För Sportamore är prisdumpning inte en del av affärsidén. I deras fall handlar det istället om ett brett sortiment av starka varumärken och en så bra service till kunden som möjligt. I Spanien till exempel har en del cykelhandlare gått samman och krävt att regeringen ser över möjligheterna att begränsa möjligheterna för internationella nätbutiker att komma in på den spanska marknaden. Johan Ryding förstår inte kritiken och vill hellre vända på funderingarna från sporthandlarna. 

– Är sporthandlaren duktig på vad han gör säljer han produkten till kunden när kunden är i butiken. Det gäller att inte släppa taget om kunden. Det är exakt samma utmaning som vi har, vi måste också försöka fånga kunden när han är inne i vår butik, förklarar Johan.

I motsats till den fysiska sportbutiken kan Sportamore också få mer information om sina kunder än den vanliga sportbutiken har. Trafiken från och till butiken följs och analyseras därför noggrant. Det man redan ser är att kunden i nätbutiken är i stort sett den samma som besöker fysiska sportbutiker runt om i landet. Men konkurrensen på nätet har också blivit hårdare den senaste tiden. Nya företag och redan etablerade aktörer ger sig idag in i näthandelsbranschen. Därför är det viktigt för Sportamore att ständigt utvecklas och se över såväl sortiment som servicenivån. Företaget försöker därför ständigt erbjuda mervärde och extratjänster för kunderna som handlar i nätbutiken. Till exempel garanterar företaget att kunden har produkten i sin hand inom 24 timmar från det han/hon betalat den, beroende på tidpunkt och veckodag. Trots ett redan brett sortiment diskuterar killarna ständigt vilka produkter och vilka varugrupper som Sportamore ska erbjuda sina kunder. Det enda som står klart är att Sportamore enbart ska syssla med sportartiklar och sportmode. 

Sportfack besöker: Sportamore

– Våra kunder har vissa förväntningar på oss och de måste vi motsvara. Det får inte bli en suddig bild om vad vi står för. Sedan finns det en massa sportföreteelser där vi inte är aktiva idag. Det kan handla om aktiviteter som jakt, fiske och kitesurfing. Vi håller koll och funderar på när och om det kan bli ekonomiskt lönsamt att addera nya varugrupper, förklarar Johan.

När företaget startade gjorde grundarna upp en femårsplan. Efter två år är företaget där man planerat att vara och satsningen rullar på. Sportamore säger att de har haft en fantastisk utveckling de första två åren. Siffrorna på företagets omsättning och handel är ännu inte offentliga men det handlar om en ökning på flera tusen procent för det första året. Ett är dock säkert. Drömmen och målsättningen att bli den största sporthandlaren på nätet kvarstår. Just nu ser det dessutom ut som att vägen dit står öppen.