Sportfack besöker Lindells i Örebro

Att sälja cyklar på en fotbollsarena kan låta som en konstig idé. Men i Örebro gör Lindells Cykel och Sport precis det. Ekvationen går att lösa genom att Lindells har erfarenhet av cykelhandel och service i snart hundra år.


Sportfack besöker Lindells i Örebro
Urban Lindell, ägare Lindells.

Behrn Arena står stor och tyst i det klara vårvintervädret och väntar på bollrullarna och fotbollspubliken. I arenans innandöme håller personalen i Lindells Cykel och Sport att växla säsong, från skidor till cykel. Omgivningen och inramningen känns konstig och kul. Inne i butiken står Berndt Lindell och småpratar med några kunder och så här vid lunchtid är stämningen behagligt loj. När jag blickar ut från fönstren bak i butiken ser jag en gräsplan och fotbollsmålen stå redo. Men på hyllorna i butiken finns inte en enda fotbollssko eller en enda fotboll. 

– Jag fick många propåer om att ta upp fotbollsprodukter när vi flyttade in men det kändes inte aktuellt. Jag tycker att det finns andra som är bättre på den biten och därför tyckte jag inte att vi skulle ha fotboll i sortimentet, förklarar ägaren Urban Lindell, som är en cykelhandlare i tredje generation.

Svaret sätter också fingret på en av de centrala tankarna som genomsyrar Lindells verksamhet. Att vara bra eller ännu hellre bäst, på det man håller på med. Det spelar ingen roll om det handlar om cyklar, längdskidor, löparskor eller långfärdsskridskor. Målsättningen är att vara bäst. Tydligen har konceptet fungerat då Lindells har sysslat med cyklar, sportartiklar och service sedan starten i Örebro år 1914. Det var Urban Lindells farfar, David, som drog igång verksamheten när han bara var 14 år gammal. Den teknikintresserade pojken hade innan dess hunnit jobba några år på en cykelverkstad i Örebro som hette Liljegren&Svensson. Företaget hade också tillstånd att tillverka sprit i sina lokaler som skulle användas för att tvätta cykelramarna innan de lackerades. Dessvärre blev det en frestelse svår att motstå för Liljegren och Svensson. Med två ägare som gick omkring berusade och inte kunde hålla reda på någonting blev det istället David som fick ta över den den dagliga verksamheten, berättar sonen Berndt Lindell som trots sina 75 år fortfarande hjälper till i butiken.

Sportfack besöker Lindells i Örebro
Fotbollssäsongen går hand-i-hand med cykelsäsongen.

Det var också Berndt som tog över butiken efter pappan i mitten på 50-talet. Då hade butiken bland annat ett eget cykelmärke, Cito, och tillverkade också cykelställningar för export. På den tiden var det inte ovanligt att cykelhandlarna hade sina egna cykelmärken och i Örebro fanns på den tiden ett tjugotal cykelbutiker med egna varumärken. Konkurrensen i staden var redan då tuff. Ursprungligen hade Berndt Lindell planer på att bli läkare men de planerna fick ge vika då engagemanget i familjens cykelbutik blev allt större och tog allt mera tid. Det var också han som kom på företagets ”fyra budord” som fortfarande gäller: kvalitet, service, omsorg och stil. Låter kanske lite hemvävt i dagens globala värld med häftiga engelska reklamsloganer, men tittar man närmare på ”budorden” är de både moderna och fortfarande gångbara. Kvalitet gäller produkterna, det är allt viktigare för dagens kräsna och kunniga cykelkunder. Service, är och blir allt viktigare som konkurrensmedel för fackhandeln. Omsorg om kunden är också en viktig och tidlös faktor som både lockar nya kunder och får gamla kunder att återkomma. Stil avser på Lindells att personalen ska uppföra sig väl mot kunderna och vara snyggt och propert klädda. Finns väl ingen företagare idag som inte håller med ”budorden” trots att de har över 50 år på nacken. 

– Det ska vara så att när en kund säger att en cykel är köpt på Lindells i Örebro betyder det kvalitet. Då blir det som ringar på vattnet när kunden berättar hur bra han har blivit omhändertagen och det drar fler kunder till butiken och fungerar bättre än någon reklam, förklarar Berndt.

Budorden kan vara en förklaring till att Lindells har klarat sig i nästan hundra år. Örebro har alltid haft ett stort cykelintresse och där har butiken också haft sitt finger med i spelet. Företaget ordnade till exempel ett av de första mountainbikeloppen i Sverige i början på 1970-talet, Lindellsloppet, som senare blev Ericsson Ring Upp-loppet. Berndt var också med och startade Cykelmästarna som senare blev Tvåhjulsmästarna. Han har också varit involverad i längdskidåkning och bland annat servat landslaget på vallafronten. Både Berndt och sonen Urban har alltid sportat och sysslat med idrott. Att röra på sig och gärna tävla är något av ett familjesignum. Därför är det på sätt och vis naturligt att familjen drivit en sportbutik. Att Berndt skulle ta över efter sin far föll sig naturligt eftersom hans engagemang i verksamheten ökade med åren samtidigt som läkardrömmarna kändes allt avlägsnare. Efter militärtjänstgöringen tog han steget fullt ut och tog över butiken år 1956. Sonen Urban däremot hade inga planer att överhuvudtaget ta över familjeföretaget. Han flyttade till Stockholm och utbildade sig istället till statsvetare och ekonom och började jobba inom ett logistikföretag. Under tiden fortsatte pappa Berndt att driva företaget och utvidgade sortimentet. I butiken såldes under 90-talet både cyklar, skidor, snöslungor och gräsklippare. Sortimentet var omfattande och hade väldigt många produktgrupper. Det var vid samma tid som Urban Lindell började känna suget att sadla om och år 1997 gick flyttlasset från huvudstaden ”hem” till Örebro och familjens sportbutik. 

– Lindells var lite spretigt när jag började. Vi hade gräsklippare, snöslungor, cyklar, vindsurfinggrejer och alla möjliga sportgrejer. Mycket var dessutom lågmarginalprodukter som jag ville ta bort så fort som möjligt ur verksamheten, berättar Urban om sin entré i sportbranschen.

Sportfack besöker Lindells i Örebro
Berndt jobbar i dag som vd (vanlig dräng).

På jobbsidan gick starten bra. Urban trivdes med att få syssla med sportprodukter och hade också en vision om hur butiken skulle drivas. Pappa Berndt däremot höll inte alltid med om sonens idéer och förslag. Plötsligt handlade förhållandet om både en yrkesmässig relation och en fader och son relation.

– Vi har haft många kontroverser under årens lopp, min far och jag. Men vi har alltid kunnat se varandra i ögonen efteråt och ta varandra i handen, säger Urban.

Att alla problem har lösts och att förhållandet alltid varit gott mellan far och son vittnar det faktum om att pappa Berndt trots sina 75 år fortfarande jobbar kvar i butiken. Han är idag som han själv utrycker det med ett leende, vd i företaget. Vd står i detta sammanhang för ”vanlig dräng”. Kontakten med kunderna och kärleken till cykelsortimentet håller honom ung och kvar på arenan.

Idag föredrar Urban att kalla Lindells för en sportbutik istället för en cykelbutik. Cyklarna har fortfarande den största golvytan i butiken till sitt förfogande men svarar bara för drygt 40 procent av omsättningen. Längdskidorna och löpningen står för de övriga inkomsterna. I Örebro med sina 130 000 invånare, finns idag ett drygt tiotal cykelbutiker. Staden har satsat mycket på en god infrastruktur för cyklisterna vilket givetvis också påverkar cykelhandlarna positivt. Därför har Lindells inte valt att specialisera sig på något segment inom cykling utan erbjuder kunderna ”hela programmet” från barncyklar till hybrider, mountainbikes och racers. Vid cykelköpet får kunden också en skriftlig servicegaranti där den första servicen är gratis och därefter tar butiken hand om cykeln till reducerat pris. Allt enligt de fyra budorden. För Urban som sadlade om och blev fackhandlare har omställningen gått bra. Arbetet på familjeföretaget har varit roligare än väntat samtidigt som dagarna blivit längre än han trodde när han tog över. Konkurrensen bland cykelhandlarna skrämmer inte honom. Det håller företaget på tårna och skärper viljan att bli bättre. Jämfört med sina konkurrenter finns det vissa egenskaper som utmärker honom från många av de andra fackhandlarna.

Sportfack besöker Lindells i Örebro
Tillbehörssidan är viktig för Lindells.
Sportfack besöker Lindells i Örebro

– Tittar man på dem som driver cykelaffärer har de ofta en mekanikerbakgrund. De är väldigt kunniga på cykelns teknik och mekanik. Sedan är jag inte så säker på att försäljningskompetensen alltid är lika bra överallt, säger Urban.

Företaget är därför också månt om se till att personalen på Lindells Cykel och Sport får utbildning och utvecklas. Förra året åkte personalen till exempel på cykelmässan i Las Vegas som ett tack för att försäljningsmålen hade uppnåtts men också för att få inspiration och se vad som var på gång. Där upptäckte personalen hur stort utbudet på el-cyklar var på andra sidan av Atlanten precis som nere på den europeiska kontinenten.

– Uppsvinget har kommit även här med en större och större efterfrågan och vi har hakat på tåget. Men de står fortfarande för en mycket liten andel av den totala cykelförsäljning både till antal och omsättningsmässigt eftersom vi har ett kallare vinterklimat än Centraleuropa och räckvidden på dem är begränsad vintertid.Från USA tog killarna även med sig insikten om hur bra service butikerna där ger sina kunder. Även om Lindells alltid satsat på service vet man också att det alltid går att bli bättre.