Cykelradar

Det råder ingen tvekan om att svenskarna ser sin cykel som ett transportmedel mer än ett sportredskap. Hybrid- och standardcyklar spås sälja bäst och det är mellanprissegmentet som gäller.


Cykelradar

Trenden är tydlig. Standardcyklar och hybrider fortsätter att vara de bäst säljande cyklarna i Sverige.Vi har frågat landets cykelbutiker om deras inköp för den stundande våren och sommaren och de har svarat på vilka segment där de har satsat mer eller dragit ner på inköpen jämfört med förra året.

Av cyklar är det hybriderna som spås få den högsta ökningen. Hela 46 procent uppger att de har ökat inköpen på den cykelmodellen och orsaken till varför just hybrider ökar är att cykeln är så mångsidig. Den kan dels användas som en brukscykel till jobbet eller skolan men också fungera som en pendlingscykel eller till och med träningscykel för dem som inte bara ska cykla några kilometer om dagen.Standardcykeln, som hamnar tvåa i vår radar, är en del av den rådande hälsotrenden där allt fler väljer att cykla till jobbet. Här vill kunderna ha robusta cyklar med smidiga växlar – cyklar som de kan lita på och som det är minimalt krångel med. Standardcyklar är också den försäljningsmässigt största gruppen av cyklar och inget hotar idag dess dominans i Sverige.

Nästan varje år snackas det om att nu ska det lossna för racercyklarna, lika ofta händer ingenting. Försäljningen av racers har bara ökat svagt de senaste åren men i år kanske något händer. Hela 38 procent av de svarande butikerna säger att de har ökat sina inköp av racers och bara 7 procent säger att de minskat sina inköp.

Även denna ökning går att koppla till den rådande hälsotrenden där en del har upptäckt cykelns effektiva träning under spinningpass på gymmet och andra har fått smak på längre träningsrundor efter att ha skaffat sig en hybrid med lite smalare däck.

MTB spås få ett litet uppsving i år efter hur många års tillbakagång som helst. Flera handlare som vi har pratat med säger att Cykelvasan är en viktig anledning till att mountainbiken har blivit het igen – det är en lagom utmaning för de flesta och antalet deltagare bara växer för varje år.

E-cyklarna, eller elassisterade cyklar som det kanske ska heta, har haft en försiktig tillväxt i Sverige jämfört med många andra länder i Europa. I år har 48 procent av handlarna bestämt sig för att satsa mer på e-cyklarna men samtidigt säger 22 procent att de minskar på sina inköp så ökningen totalt blir inte så stor.

Bland tillbehören är det hjälmarna som spås få högst tillväxt men cykelskor är inte långt efter och det hänger ihop med att allt fler använder sina hybrider för att långpendla till jobbet och då har insett vikten av att använda cykelskor.

Det cykelhandlarna verkligen tror kommer att öka i år är vare sig försäljning av cyklar eller tillbehör utan det är service av cyklar. Hela 64 procent tror på ökat jobb i verkstaden och inte en enda tror att det kommer att bli mindre att göra där i år än förra året.

Vi frågade också landets cykelhandlare om vilka prissegment de tror kommer att öka eller minska. Även här blev svaret tydligt. Så tydligt att det enda segment som handlarna tror kommer att öka är mellanprissegmentet som rymmer cyklar som kostar 4 000–10 000 kronor. Både lågpriscyklar och premiumcyklar har det beställts mindre av i år. Att det är så beror på två saker. För det första att standard- och hybridcyklarna har så stor del av försäljningen och de ligger nästan alla i just mellanprissegmentet. För det andra beror den här koncentrationen på att kunderna idag får väldigt mycket cykel i just det här intervallet. Det är bara cykelfantaster som köper riktigt dyra cyklar, för brukscykling krävs det inte femsiffriga inslag i kassan.

Tack till alla butiker som svarat på vår radar. Tack vare er kan vi fukta vårt finger och veta vart vinden blåser.

Cykelradar