Arena vill till större arenor

Arena är ett av de världsledande varumärkena inom simdräkter och simprodukter. Men i de svenska sportbutikerna har denna produktgrupp ofta en undangömd tillvaro. Det ska Malin Söderberg råda bot på om hon får som hon vill.

Malin Söderberg flyttar vårt planerade möte i Örebro med några timmar. Just nu är hon inne i en hektisk arbetsperiod och då måste affärerna och verksamheten prioriteras före en pratstund med en journalist. Det förstår jag. När vi väl sitter mitt emot varandra syns inget av stressen eller de långa arbetsdagarna i hennes pigga och fräscha uppsyn när hon sätter sig ner mittemot mig.

– Även om jag jobbade mycket innan jobbar jag ännu mera idag. Det är hårt jobb det vet alla, men samtidigt är det kul, säger Malin bestämt. Det var ett och annat ögonbryn som höjdes när GSL överraskande förra sommaren meddelade att de ger upp agenturen på Arenas produkter. Det fanns ingen konflikt eller några problem i verksamheten bakom beslutet, men killarna på GSL ansåg att simprodukterna inte riktigt passade in med de övriga produkterna i företagets portfölj. Malin hade jobbat med produkterna på GSL och därför föll det sig naturligt att hon skulle ta över. Det tyckte också ägarna i Italien som träffat henne redan innan beslutet att fråga Malin hade tagits. Nu har Waterproof Sports AB, som hennes företag heter, allt ansvar för den svenska marknaden. Framför Malin finns en ocean av arbete och möjligheter om liknelsen tillåts. 

Arena vill till större arenor
Malin Söderberg.

Arena grundades av Horst Dassler (son till Adidasgrundaren Adi Dassler) efter OS i München 1972. Idag ligger huvudkontoret i det lilla italienska samhället Tolentino, cirka 20 mil norr om Rom. Företaget är den största arbetsgivaren på orten med drygt 20 000 invånare och det är just småstadsmentaliteten med gemytet och ödmjukheten som präglar kontakterna med leverantörerna och agenturerna omkring i världen. Företaget finns idag i 80 länder över hela klotet. Efter att Malin beslutat att acceptera erbjudandet och ta över marknaden i Sverige har företagsledningen i Italien besökt henne hemma i Örebro. De ville se hur Arenas produkter exponerades i de svenska sportbutikerna och tillsammans besökte de också Stockholm och Göteborg.

– De blev mycket förvånade över hur vi i Sverige missköter bad-och simprodukterna som varugrupp i sportbutikerna. Det är väldigt stor skillnad jämfört med hur det ser ut i många andra länder. I Sverige är det inte något prioriterat segment, säger Malin.Sverige är och har redan länge varit en stor och framgångsrik simnation. Men på simproduktsidan ligger landet däremot efter både Finland, Norge och Danmark. Går en kund idag in i en sportaffär måste han eller hon verkligen leta efter badprodukterna. Det är ofta dessutom upp-och nervända världen. När poolsäsongen och motionssimningen kör igång på allvar på hösten väljer sportbutikerna att plocka bort simprodukterna. – Det rimmar illa enligt mig att det inte finns ett ordentligt sortiment just för den träningsformen när man går in i en sportbutik. Speciellt som sportbutikerna säljer övriga sportprodukter där allting går ut på funktion, träning och tävling. I poolsegmentet finns i det närmaste bara baddräkter för beach-säsongen, säger Malin.

Det är kanske just den biten av hennes verksamhet som har allra högsta prioritet. Att informera till exempel sortimentcheferna är en viktig strategi och att upplysa dem om potentialen i produkterna. För många är baddräkter fortfarande främst beach-produkter, inte träningskläder. Därför har många som simtränar vant sig vid att handla på nätet för att få bra och funktionella simdräkter. Ett faktum som Malin noterat och som också ligger i hennes ”ska göra-mapp”. Men hon har också valt att skynda långsamt och att anpassa verksamheten efter intäkterna för att inte dra på sig onödigt stora driftskostnader.Högt i prioriteringslistan ligger också arbetet med att få Arena in på flera sportkedjor. Idag finns produkterna redan i ett antal Sportringen-butiker men det behövs ännu fler. Ett annat viktigt forum är shopparna i badhusen runt om i landet. Där når man dessutom direkt den egna målgruppen.

– Härom veckan blev det klart att butiken i Eriksdalsbadet i Stockholm tar in våra baddräkter. Det är jätteroligt då den butiken är både bra och viktig, säger Malin.

Arena satsar mycket på att synas på simtävlingar och på elitsimmare. Bland annat sponsrar företaget svenskarna Therese Alshammar, Sarah Sjöström och Stefan Nystrand. Företaget är också aktivt med i World Cup som arrangeras runt om i världen. Den verksamheten sköts lyckligtvis direkt från huvudkontoret i Italien och belastar inte Malin vardag. Däremot är det ett viktigt skylfönster för Arenas produkter som också hon kan dra nytta av. Arena är också på plats både som sponsor men också med försäljning på alla de större simtävlingar som Svenska Simförbundet ordnar här hemma.

– Det är en jätteviktig marknadsföringskanal. Framgångarna som till exempel de svenska simmarna har i bassängen visar också att produkterna fungerar praktiken, säger Malin.Att vara ”egen” har inneburit mera jobb men också mer frihet och mer förståelse om hur verksamheten ska bedrivas. Malin har idag nytta att hon jobbat med produkterna i alla led, från butiksgolvet till agentur.

Trots den undanskymda roll som simprodukterna ofta har i de svenska sportbutikerna väljer hon istället att koncentrera sig på alla de möjligheter som finns istället för att fokusera på problemen. Det är inte bara sim-och baddräkterna som kan få ett uppsving. Potentialen att sälja också andra produkter kring simträningen är väldigt stor.

– I Sverige använder vi väldigt sällan till exempel badrockar och badtofflor när vi motionssimmar. Den produktgruppen är egentligen helt outnyttjad här hemma, säger Malin.