Vem vinner i längden?

Det är inget svårt att ta ledningen i ett marathonlopp. Det är bara att springa max i ett par hundra meter och lämna resten av fältet bakom sig. Några kanske skulle bli oroliga och vilja hänga på, men de flesta skulle inse att det där vansinniga tempot inte håller och fortsätta enligt sin egen plan.…

Det är inget svårt att ta ledningen i ett marathonlopp. Det är bara att springa max i ett par hundra meter och lämna resten av fältet bakom sig. Några kanske skulle bli oroliga och vilja hänga på, men de flesta skulle inse att det där vansinniga tempot inte håller och fortsätta enligt sin egen plan.  Jag tror att detsamma gäller för affärer. För att fortsätta med liknelser från sportens värld så finns det otroligt många bollar att springa på för både butiker och tillverkare, men det är mycket lättare att vinna matchen om alla spelarna vet vad de ska göra.

På Ispo var det rockerskidor precis överallt. Åtminstone kallade alla sina skidor för rocker även om det var långt ifrån alla som var bananformade. En del har bara ett långt utdraget brätte och kallar ändå skidan för rocker eftersom rocker är det alla snackar om.Jag är högst tveksam till att det är rätt taktik att vara med i racet utan att riktigt ha hunnit utveckla sin egen lösning. En lösning som företaget tror på och vill fortsätta att förfina under flera år framåt. Att snabbt byta inriktning tyder på de inte riktigt har hängt med i förändringens vind och då är det kanske lika bra att fortsätta utvecklingen bakom neddragna persienner och presentera något riktigt innovativt.Samma resonemang kör jag med butiker och e-handel. Det är många butiksägare som är oroade över konkurrensen från e-handeln och funderar på vad de ska göra för att möta det hotet. Att starta en egen webbshop är ingen lösning så vida du inte gör det fullt ut och satsar lika mycket som du satsar på den fysiska butiken. E-handel är absolut inget som går att sköta med vänsterhanden nu när det finns så många aktörer som gör det fullt ut och gör det bra. Analysera istället vad du är bra på och försök göra det ännu bättre. Undvik att tänka i quick fix utan jobba med flerårsplaner så är chansen att du ska lyckas mycket större.

Ett sidospår på det här långsiktiga resonemanget är en diskussion jag har haft med några kompisar om den mest lönsamma sportprodukten genom tiderna. Vi har varit inne på Crocs, Salomons gamla bakistigspjäxor, pulvervallor och enfärgade underställ.Jag är dock helt säker på att den mest lönsamma sportprodukten genom tiderna är en produkt som lanserades för 79 år sedan. Jag pratar om Converse All Star – skon som 60 procent av alla amerikanerna har ägt och som har en ännu högre andel bland svenska högstadietjejer idag.Converse All Star är en produkt med minimal produktutveckling. Visst kommer den i nya trendfärger och mönster varje år men det är samma sula och material nu som när Elvis köpte ett par.En långsiktig strategi som verkligen har fungerat.

Vi hörs
Martin Willners