15 trender 2012

Den bild du ska ha framför dig när du ska föreställa dig hur vintern 2012 ska bli är en samling rebeller. Glada rebeller som gör uppror mot det invanda och som gärna sticker ut med färgglada kläder, klart ställningstagande för miljön och som gillar nya idéer. Här är 15 trender som du ska ha koll…


15 trender 2012
Hjälmen får gärna vara kaxig.

15 Säkerhet

Folk vill ta risker för att få lite adrenalin i livet, men de vill inte riskera livet i onödan. Skydd är coolt och skydden kommer att se allt coolare ut. Det gäller framförallt hjälmarna som ska symbolisera styrka och odödlighet likt en riddarhjälm, men det gäller lika mycket skydd som bärs under kläder och som inte ses av någon annan än användaren. Coola skydd ger användaren en extra trygghet även om det bara är de som vet hur de ser ut.


15 trender 2012
Sobra färger och funktion.

14 Urban hi-tech

Folk har upptäckt funktionsmaterialens fantastiska egenskaper men långt ifrån alla vill se ut som om de precis klivit av liften när de går till jobbet eller skolan. Till alla dessa kommer sobert designade plagg i matta tyger och dova färger. Alla detaljer är bortskalade och kvar finns bara funktionen, men det är precis det den här målgruppen vill ha.


15 trender 2012
Sweet gillar färger.

13 Starka färger

Den här vinterns trend med riktigt starka färger fortsätter. Gult, orange, rött och blått blir trendfärgerna och ofta är det två eller flera färger som slåss om utrymmet på ett plagg snarare än ett en stark färg får regera ensam med bara detaljer i kontrastfärger.


15 trender 2012
Burton + Adidas = colab.

12 Colabs

Alla stora märken gör det – samarbetar med andra stora märken eller kända designers. Den här utvecklingen kommer att fortsätta och växa eftersom båda parter blir vinnare då de med ett samarbete kan nå nya grupper. Ofta släpps dessa colabs i begränsad upplaga och i utvalda butiker men de är oerhört viktiga för att bygga varumärket. Och kunderna gillar det på samma sätt som de gillar när Lill-Babs tolkar Petter.


15 trender 2012
Foto Rickard Forsberg

11 Prestationer

Folk vill göra något mer än bara lunka på. De vill göra något som de kan prata om med stolthet på en fest och de vill ha ett mål som sträcker sig långt fram i tiden. Den här prestationen kan vara allt från ett långlopp som maraton, Vätternrundan eller Vasaloppet till mer adrenalinstinna aktiviteter som att ta en kurs i skärmflygning, puckelpist eller klättring. Eller så handlar det om att uppfylla sin dröm att få dyka på Maldiverna, spela golf i Skottland eller ta en vecka med heliskiing i Kanada.


15 trender 2012
Bambu är bra på många sätt.

10 Miljötänk på nytt sätt

Allt fler företag tar miljöarbetet på allvar men de ligger ändå efter många konsumenter som istället ser det som en självklarhet. Det är dags att visa upp de företag som gör mest för miljön. Visa att ni har gjort ett aktivt miljöval och skylta dessa företag och märken på bästa plats i butiken. Kunderna kommer att stötta dessa företag mycket mer än du tror om du bara förklarar vad de gör.


15 trender 2012
Barn bryr sig om hur de ser ut.

9 Barnen i fokus

Barnsegmentet bara växer och när föräldrarna vill ha funktion är det sportbranschen som är vinnaren. Nästa steg är att flirta direkt med mellanstadiebarnen och inte i första hand vända sig till föräldrarna. Dagens 12-åringar är oerhört medvetna om märken och trender och de ser sig mer som små vuxna än stora barn. Därför går det att bygga en långsiktig, kanske till och med en livslång, relation genom att vända sig direkt till denna åldersgrupp och ge dem vad de vill ha.


15 trender 2012
De fåfängas favoritpryl.

8 Fåfänga

Allt fler bryr sig om hur de ser ut. Det är inte längre bara 25-åringen som tittar sig i spegeln före träningspasset eller skiddagen och därför blir utseendet på i princip alla sportprylar viktigt, på gränsen till helt avgörande. Allra viktigast är det för produkter som sitter på eller nära ansiktet.


15 trender 2012
Ny produkt för sporthandeln.

7 Hörlurar

Ett bevis på punkten ovan. Det är inte längre ljudet utan stilen som styr vilka hörlurar kunden väljer. När dessutom många sportföretag har hörlurar på programmet så ska ni passa på att få in en ny produktgrupp i butiken. Tvekar du att göra det så tänk på alla vuxnas varningar om att det är skadligt för hörseln att hela tiden ha på sig hörlurar, och inget säljer bättre än prylar som vuxna varnar för.


15 trender 2012
Nu kan alla bli sin egen designer.

6 Designa själv

Möjligheten att själv färgsätta sina skor, göra egen grafik på skidorna eller få en egen brodyr på kepsen är fantastisk och vi kommer garanterat att få se fler märken som erbjuder detta. Det är inte alltid det blir snyggare, ganska sällan faktiskt, men många gillar möjligheten och då ska ni ge dem den. Skaffa en brodyrmaskin till butiken och den kommer att tugga på dygnet runt.


15 trender 2012
Dun och fleece i en mix.

5 Materialmix

Att blanda olika material för att maximera prestandan är en av de allra starkaste trenderna för 2012. Vi har redan sett det på kläder och nu kommer det på allt från hjälmar till skor. Förutom att produkten presterar bättre så får den ofta också ett skönare utseende. Den ser helt enkelt mer hi-tech ut.


15 trender 2012
Vem vill frysa?

5 Värme

Årets stora trend kommer att fortsätta. Om folk i år var skitless på att frysa så kommer de till nästa vinter vilja fortsätta att vara varma. Det kommer att ta lång tid innan de lämnar den varma bubbla de befinner sig i just nu så räkna därför med fortsatt mycket dun, Primaloft, ull och eluppvärmda sulor.


15 trender 2012
Lite obalans är alltid kul.

3 Asymmetri

Nu drar det ihop sig. Som tredje största trend 2012 rankar vi asymmetrin. Asymmetrin kommer i allt – jackor, tröjor, mössor, byxor och till och med skor. Ofta är det i form av asymmetriska delar i plaggen men det funkar också med snett placerade tryck och brodyrer. Det ska se lite hafsigt och amatörmässigt ut och det kommer att bli hur stort som helst 2012.


15 trender 2012
Rutigt, mjukt och slitet.

2 Grunge

Det är dags att plocka fram de slitna jeansen och den rutiga skjortan igen. Eller strunt i det och köp nytt istället för den thrashiga klädstilen kommer att dominera streetmodet och även spridas till skid- och snowboardplaggen. Det ska vara stora plagg, slitna plagg, mjuka plagg och workwearstil. Och så ska du odla bockskägg och plocka fram dina gamla skivor med Nirvana och Pearl Jam för att komma in i grungekänslan.


15 trender 2012
Winter Jam på Stockholms stadion.

1 Direktkontakt med kunderna

Den stora trenden nästa höst/vinter handlar inte om en enskild produkt, en stil eller ens en aktivitet. Den handlar om hur varumärken och butiker tar direktkontakt med kunderna. Det kommer att ske via events, via klubbträffar och framförallt via internet. Alla vill veta vad konsumenterna verkligen tycker om deras produkter, de vill veta vad de vill ha från dem i framtiden och de vill självklart också berätta för konsumenterna vilka de är, vad de står för och varför deras produkter är så fantastiskt bra.