Zlatan är Zlatan och han är dyr

Han är inte bara en av Europas bästa fotbollsspelare. Zlatan Ibrahimovic är också en säljmaskin av guds nåde. Så stort är hans genomslag att han fått sitt förnamn varumärkesskyddat av Patent-och registreringverket.

Det var inte många som anade på hösten 1981 när den bosnisk-kroatiska familjen Ibrahimovic i Rosengård fick ett litet gossebarn som man döpte till Zlatan Ibrahimovic, att detta namn 25 år senare skulle pryda fotbollskor och andra sportprodukter. Men vägen till fotbollsvärldens topp har varit lång och full med träning, träning och träning. Förvisso visade unge Ibrahimovic prov på stor talang redan i junioråldern men det som utmärkte den unge bolltrollaren var att han jämt och ständigt spelade fotboll, jonglerade med en fotboll och lekte med en fotboll. Zlatan och fotbollen blev oskiljaktiga kompanjoner. Ett förhållande som fört Zlatan till de största fotbollsklubbarna i världen och till de största arenorna på planeten. Framgångarna på fotbollsplanen har gjort den 195 centimeter långe idrottsstjärnan till en dyr och eftertraktad reklampelare.  – Det är klart att stjärnorna betyder väldigt mycket för vårt varumärke. Men det är inte bara som reklampelare utan minst lika viktiga är de för vår produktutveckling, konstaterar Ninni Lindertz, marknadschef på Nike i Sverige.När unge Ibrahimovic sparkade boll i BK Balkan var det inte tal om att ha ett skoavtal, än mindre att få ett par fotbollskor döpta efter sig.

Däremot visade Zlatan sådana takter på fotbollsplan att han redan år 1999 som 17-åring värvades till Malmö FF i allsvenskan. För att vara en lång och förhållandevis tung spelare besatt han ändå en bländande teknik och explosivitet. Trots att laget åkte ur allsvenskan det året väckte Zlatan uppmärksamhet med sitt spel och minst lika mycket för sin oblyga attityd och sina kaxiga kommentarer utanför planen. Även proffsagenterna i Europa började få upp ögonen för den talangfulle och frispråkige svensken. Sommaren 2001 började hans proffskarriär när han värvades som 19-åring till den holländska toppklubben Ajax, för den på sin tid rekordhöga summan 82,5 miljoner kronor. Samma år gjorde han också landslagsdebut. Plötsligt var namnet Zlatan ett känt namn i Fotbolls-Sverige.– Det viktigaste för oss är sporten, man måste vara bra på det man gör, säger Ninni. Attityden till träningen och sporten är också mycket viktig. Den ska sammanfalla med vår filosofi som kan sammanfattas i orden ”Just do it”.

Zlatan är Zlatan och han är dyr
Killen från Rosengård pryder idag husfasader i många stortstäder.

Att Zlatan är en av de största profilerna som svensk idrott någonsin skådat är otvivelaktigt. Detta kan givetvis förklaras med hans enorma framgångar i storklubbar som Juventus, Inter och Barcelona och hans insatser i det svenska landslaget. Å andra sidan är det samtidigt ett mysterium att Zlatan blivit så folkkär i Sverige som traditionellt har hyllat idrottsmän som varit ödmjuka, tystlåtna och inte skyltat med sin talang. Mot allt dessa konventioner har Zlatan Ibrahimovic brutit och ändå blivit omåttligt populär. Att föreställa sig någon annan landslagspelare stjäla bollen från en lagkamrat för att istället själv slå en straffspark vore otänkbart. Ändå kom Zlatan undan med detta. Att som Zlatan offentligt nedvärdera och ”dissa” sin förre tränare som Zlatan gjorde när han såldes av Barcelona till Inter skulle inte heller setts med blida ögon om någon annan svensk landslagskapten hade gjort detta. På något märkligt sett har Zlatan lyckats med denna balansgång. Och för varje kontrovers kring honom har hans rykte, popularitet och marknadsvärde vuxit. Det verkar som att han inte kan göra någonting ”fel” just nu. Det finns ett gammalt talesätt ”any publicity is good publicity” (all publicitet är bra publicitet) och det verkar stämma in till hundra procent på mannen från Rosengård. Inte heller hans skosponsor Nike kan se någonting som Zlatan kunde göra som skulle få dem att dra öronen åt sig.

– För oss är det viktiga hur han presterar inom sin sport. Vi tittar inte så mycket vad de gör i sitt privatliv. Där ligger inte vårt fokus, säger  Ninni.Nike är inte det enda företaget som sponsrar och använder sig av Zlatan i sin marknadsföring och produktutveckling. Enligt tidningen France Football tjänade Zlatan förra året 2,5 miljoner euro (25 miljoner kronor) enbart på sina sponsoravtal. Här hemma i Sverige har till exempel kvällstidningen Aftonbladet skrivit ett avtal med fotbollstjärnan för att få marknadsföringsrätten till Zlatan i Sverige. Ett kontroversiellt avtal med tanke på att tidningens sportredaktion samtidigt ska försöka bevaka idrottsstjärnan Zlatan Ibrahimovic. Hans popularitet och marknadsvärde har vuxit till sådana dimensioner att hans namn Zlatan idag är varumärkesregistrerat. Var än Zlatan ställer upp i Sverige blir det publikkaos. Hans manager Mino Raiola är trots sin anspråkslösa bakgrund som pizzabagare en mästare i att trissa upp intresset kring sin adept. De båda har samarbetet sedan 2004 och många av de stora övergångarna i Zlatans fotbollskarriär har orkestrerats av Raiola. Förutom fotbollen och sponsoråtaganden är Zlatan samtidigt också involverad i en mängd projekt av mer ideell karaktär. Ett exempel är upprustningen av hans gamla fotbollsplan i Rosengård som idag heter Zlatan Court. Han används också som affischnamn av bilföretaget Volvo som sponsrar Zlatans nya italienska klubb Milan. Pengarna rullar kring Zlatan samtidigt som Zlatan rullar boll. För mitt i all marknadsföring, alla sponsoravtal och kontraktsförhandlingar tror jag ändå att det är just på fotbollsplanen som Zlatan fortfarande har sin verkliga storhet. Det är där killen från Rosengård fortfarande gör sina största ”statements”. Allt det andra kommer trots allt i andra hand för Zlatan.