Glädjen i att leka designer

Under våren har jag fått möjligheten att designa två par skor. Kanske är det att ta i att säga designa, mer rätt är nog att säga att jag färgsatt färdiga skomodeller. Oavsett vilket så var det oerhört roligt och jag skulle gärna göra om det.

Det roliga låg i tre plan. För det första var det självklart roligt att testa olika färgkombinationer och försöka skapa något som inte finns i butikerna och som känns rätt för mig.

När skorna kom 3-4 veckor senare kom glädjen, eller rättare sagt stoltheten, att ta på sig dem för första gången. Jag har alltid gillat att plocka upp prylar ur kartonger men det här var faktiskt på en helt ny nivå.

De här två stegen hade jag förväntat mig men det tredje kom mer överraskande. Jag har sällan fått kommentarer på mina nya skor men den här gången kom de hela tiden. Det var grannar som undrade var jag hade köpt mina röda löparskor och det var folk jag inte känner på golfbanan som sa ”Snygga skor, var har du köpt dem?” .

Allt det här gör att jag tror att vi kommer att få ser fler skräddarsydda produkter i framtiden. Många fler.

Jag är inte ensam om gilla att ha unika produkter som jag har varit delaktig i att designa. Trots att möjligheterna har funnits ganska länge på nätet är det nog ganska få som vet om dem. Därför tror jag att nästa steg blir att ställa ut terminaler i butiker där kunderna på plats kan designa sina skor, sin cykel, sina skidor eller sin nya  skidjacka. Produkten levereras därefter till butiken istället för direkt hem till kunden och då får butiken chans till lite merförsäljning.

Idag säljs egendesignade produkter enbart direkt via märkets hemsida. Kanske skulle det bli för dyrt att få ytterligare ett led som skulle tjäna pengar på det här men om samtidigt volymen kan öka och varenda en av dessa produkter är betald i förväg så finns det nog ändå ekonomi att sälja via butik istället för direkt till kund.

Personligen önskar jag att nätet hade funnits då jag själv levde på att sy skräddarsydda shorts, jackor och ryggsäckar. Kunderna fick välja modell och färger på alla delar men det var snudd på bara lokal handel eftersom kunderna var tvungna att besöka mig för att se vilka tyger som fanns hemma för tillfället.

Med nätet hade jag haft tillgång till en global marknad och miljonerna hade rullat in. Google hade uppmärksammat min verksamhet och lagt ett bud på en miljard. Dollar. Jag hade tackat ja, byggt min egendesignade golfbana och infört en dresskod som förbjöd chinos och pikéskjortor.

Fast jag är ganska nöjd med att få färgsätta ett par skor åt mig själv. Och jag tror att många andra också vill göra det.

Vi hörs