Stölder för miljoner

Detaljhandeln förlorar varje år nio miljarder kronor i svinn. I förra numret tog vi upp externt svinn. I detta nummer har turen kommit till internt svinn och hur det kan motarbetas. Text: magnus reithner

Av de nio miljarder kronor som svensk detaljhandeln förlorar i svinn varje år står externt svinn står för ungefär 50 procent. Men även anställda och ägare stjäl för stora summor. Enligt en undersökning av Svensk Handel uppgår det interna svinnet, dvs. stölder av ägare och anställda, till hisnande två miljarder kronor varje år eller drygt 20 procent av det totala svinnet.

En förklaring till den höga summan är att beloppen som ägare och anställda stjäl för idag är mycket högre än för 25 år sedan. I juni dömdes exempelvis en före detta anställd i en exklusiv Stockholmsbutik för att under en niomånadersperiod stulit sammanlagt 480 000 kronor ur kassan.

– Hans fall är extremt men det är inte ett ovanligt fenomen att anställda som säljer produkter de själva inte har råd med börjar stjäla från butiken, säger Dick Malmlund, Säkerhetschef Svensk Handel. Ofta blir de kompis med kunderna, träffar dem ute på krogen och känner att de själva spelar i en liga flera divisioner under. Då kan de inte stå emot frestelsen. Samtidigt ska man komma ihåg att Sverige internationellt sett har lågt internt svinn. Globalt ligger det interna svinnet på 35 procent.

Precis som med externt svinn går det att motarbeta internt svinn. Ett enkelt första steg är att ha klara regler och rutiner. Det ska framgå klart och tydligt för alla i verksamheten vad som gäller. Det är också viktigt att överträdelser beivras.

Ett annat skydd är god personalpolitik. Om medarbetarna känner att ledningen uppskattar och uppmärksammar deras insatser, minskar risken för internt svinn.

– Det är alltid svårare att vara illojal mot någon som man gillar än mot någon man tycker illa om, säger Dick Malmlund.

Ytterligare ett sätt är att mota Olle redan i grind. Flera företag erbjuder så kallade urvals­tester. Inför eller under anställningsintervjun får de jobbsökande besvara en enkät som avslöjar deras karaktär. De parametrar som sedan används vid sammanställningen är inbakade i frågorna och det är omöjligt för de svarande att ”fuska” sig igenom testet.

– Om den sökande börjar tänka efter vad chefen vill ha för svar blir det fel på slutet. Dessutom är det här testmetoder som är väldigt prisvärda eftersom en butiksägare kan använda det på flera hundra jobbsökanden, säger Dick Malmlund som dock inte tror på ren övervakning av anställda:

– Nej, det är bättre att ha rutiner som fyller samma funktion. Ska det till exempel enligt rutinerna vara två signaturer på en beställning och det upptäcks att det fattas en, då känns det inte som övervakning. Men om saknad signatur upptäcks vid en kontroll och det inte finns några regler att referera till, då känns det som övervakning. Klara regler och rutiner med stickprovskontroller för att kolla att de efterlevs upplevs inte som övervakning. Dessutom tycker anställda om att veta vad de ska göra och ingen är negativ till regler och rutiner, säger Dick Malmlund.

Om en butiksägare upptäcker stölder i butiken är rådet från Dick Malmlund att alltid polisanmäla stölden. Ett av syftena är självklart att få fast den skyldige men enligt Dick Malmlund handlar det också om fria oskyldiga från misstankar.

– De oskyldiga mår alltid sämst i en sådan situation. En polisutredning ger dem upprättelse, säger han.

En fackligt ansluten anställd kan vända sig till facket om han eller hon blir anklagad för stöld för att få juridisk hjälp. En icke-fackligt ansluten anställd bör se efter om det ingår en rättskyddsklausul i hemförsäkringen. Men allra bäst är givetvis om en misstankesituation aldrig uppstår.

– Se till att inte ha en gråzon där en sak går att se på olika sätt, tipsar Dick Malmlund. Tydliga regler och rutiner är till för att anställda aldrig ska behöva vara oroliga för att bli misstänkliggjorda.

Fotnot: Undersökningen om svinn i svensk detaljhandeln genomfördes av Svensk Handel och vilar på enkätsvar från 1 100 detaljhandelsföretag.

Av: Magnus Reithner

Stölder för miljoner Stölder för miljoner