Var är alla brudarna?

Årets roligaste lista är den om Sportbranschens 25 mäktigaste personer. En lista full av driftiga och otroligt kunniga människor som utvecklat sportbranschen framåt med sitt engagemang. Samtidigt är det också en riktigt dyster läsning. På listan finns nämligen inte en enda kvinna.

När vi satte oss ned och spånade fram namn som kunde platsa på listan blev vi snart varse att det inte skulle bli så många kvinnor på listan. Av de lite drygt 60 namn som vi hade på den första, stora listan fanns bara tre kvinnor och då var två av dem idrottsstjärnorna Anja Pärson och Charlotte Kalla.

När vi sedan skalade ner listan till 25 personer fanns inte en enda tjej kvar. Charlotte platsade som Bubblare eftersom hon har en otrolig potential som nationens framtidshjälte. Om hennes framgångar fortsätter kommer hon att få många svenskar att prova på längdåkning och då har hon påverkat sportbranschen och hamnar på nästa lista, men just nu hittade vi ingen kvinna som kunde peta någon av de 25 män som vi ansåg vara mäktigast i branschen. Det är sorgligt. Det är till och med mer än sorgligt – det är farligt för branschens välmående.

Kvinnor har de senaste åren varit den stora tillväxtmarknaden för sportföretagen. Fler kvinnor har börjat idrotta, speciella kvinnoprodukter har skapat en helt ny produktgrupp och fitness har ökat modegraden generellt i sportbranschen och det ska vi helt klart tacka kvinnorna för. Till sist så är det också kvinnorna som stått för de största svenska idrottsframgångarna de senaste tio åren men allt detta har hänt utan att kvinnorna fått mer plats i den affärsmässiga biten av sportbranschen. Varför är det så?

Jag har inget svar på den frågan men jag är säker på att det inte är en slump. Självklart finns det massor av duktiga tjejer som borde fått chansen i sportbranschen, men en allmänt grabbig stil i branschen kombinerat med invanda mönster och en dos feghet har effektivt satt stopp för det.

Utan kvinnor i ledande befattning i sportbranschen är risken stor att vi går miste om riktigt bra affärsmöjligheter. För det är ju som så att det är de med rätt insikt som fattar de rätta besluten. Kvinnor förstår kvinnors behov bäst och nu när kvinnorna står för hälften av sportbranschens omsättning så är det riktigt pinsamt att inte ett enda av alla duktiga sportföretag lyckats placera en kvinna i den absoluta ledningen.

Jag hoppas att det blir ändring på det om ett par år då vi gör nästa lista.

Vi hörs

Martin Willners