Tack gode gud för krisen

2009 skulle bli ett svart år. Det var finanskris hit, bostadsbubbla dit och räntorna grävde hål i konsumenternas plånböcker då vi gick in i 00-talets sista år.

Det blev inget Mordor. Det blev inte den depression som många befarade. Det blev en köpfest som sportbranschen aldrig har skådat.

Om det är så här det är under en kris så ska vi se till att aldrig ta oss ur den.

När Handelns Utredningsinstitut (HUI) summerar handelsåret 2009 så har detaljhandeln ökat med 3,6 procent vilket faktiskt är 0,2 procentenheter mer än för 2008. För sporthandelns del summeras tillväxten förra året till +9,6 procent. Det är en bra siffra till och med i en glödande högkonjunktur, men i ett krisår så är den inget annat än fantastisk. Vem kunde tro att 2009 skulle utklassa 2006 som med en tillväxt på 7,4 procent räknades som sportbranschens bästa någonsin?

Visst gynnades sportbranschen av kyla i januari, februari, oktober och december, men faktum är att alla månader under året var bättre än 2008. Till och med första halvåret då kris kan jämföras med en klar högkonjunktur. Fyra av månaderna – mars, juli, oktober och december hade en tillväxt på minst 10 procent och decembers siffra på + 23,2 procent är sådant som ekonomichefer drömmer våta drömmar om.

En annan siffra som bekräftar att 2009 var så långt ifrån ett krisår man kan komma är hur sportföretagens aktiekurser har utvecklats under året. Generellt sett var det ett mycket bra börsår där index i Stockholm steg med 37,2 procent och i USA med 26,5 procent. Det är dock ingenting mot sportaktiernas tillväxt som stannade på hela 83,7 procent.

Kan vi önska oss ännu mer kris till nästa år?

Nej, allvarligt talat så har krisen drabbat väldigt många människor hårt och den är inget att skoja om. Det sportbranschen har visat än en gång är att den inte påverkas så starkt av ekonomiska upp- och nedgångar. Istället är det trender inom mode och livsstil samt inte minst vädret som påverkar försäljningen.

Ser vi det på lite längre sikt så har den rådande hälsotrenden och den fina vintern skapat massor av människor som blivit så aktiva att de kallar sig för löpare eller längdåkare. Det gör att försäljningen av tillbehör och lite mer avancerade produkter kommer att blomstra flera år framåt.

Det är bara att gratulera både butiker och leverantörer – de kommande åren kan bli minst lika bra. I år spränger sportbranschen i Sverige 20-miljardersvallen.

Vi hörs

Martin Willners